Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1456 ggr
[catsi]
8/13/17, 8:21 PM

Parning vid släktskap långt bra, hur långt bak?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi är oense, jag och min kompis. Jag säjer att man ALDRIG ska para besläktade katter medans hon säjer att är det som nästkusiner eller längre bak i trädet går det bra. Finns det regler?

Hon vill köpa en kattunge som har släktskapet enligt bifogat och eftersom hon vill ta en kull till hennes närmaste familj så bör hon veta om det fungerar.

Hon äger honan till höger och är intresserad av Röd (kattungen) men som ni ser finns Enzo långt bak i leden på båda.

Annons:
Ominous
8/13/17, 8:40 PM
#1

"fish" är alltså syskon till "nisse"? Och röd ska paras med? Fish?

I wish I could write as mysterious as a cat

Dimocarpus
8/13/17, 9:15 PM
#2

Vad är syftet med det här avelsarbete? 

Det som händer är att man utsätter kattungar för eventuella defekter och försämrat immunförsvar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Aleya
8/13/17, 9:30 PM
#3

Är det en huskatt så säger jag: Lägg ner planerna på att ens ta en kull. Finns nog många hemlösa katter redan i detta landet. Och när dessutom det finns släktskap ganska nära så skulle jag nog inte ens tänka på att avla på dessa två. Onödiga risker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
8/13/17, 9:33 PM
#4

Vilken ras pratar vi om?

Provparning kan göras på:                                               http://stambok.sverak.se/                                                        https://pawpeds.com/

Aleya
8/13/17, 9:56 PM
#5

#4 första länken funkade tyvärr inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Vixxen
8/13/17, 10:04 PM
#6

#5  Fixat! Hoppas jag! Man får klicka på provparning sen!

http://stambok.sverak.se/

https://pawpeds.com/

Annons:
[catsi]
8/14/17, 7:31 AM
#7

Det är raskatter, inte huskatt. 1 kull till släkten, sen sterilisering.

Fish och Röd är INTE syskon, se släktbeskrivningen.  

Fish´s föräldrar är Vickie och ENZO. 

Kattungen Röd har Padda och Nisse som föräldrar, och Nisse är en avkomma från ENZO och Jane. Så det är ENZO som är i släktträdet. OLIKA mödrar i alla led.

HUR är de besläktade då Fish och Röd? Om det hade varit människor, typ?

Aleya
8/14/17, 7:42 AM
#8

#7 men är dom ras så kolla på länken ovanför. Sen vet jag inte hur gamla du och din kompis är, men detta låter så oplanerat. Ingen kunskap eller nått. Sen är inte det bara att ta en kull. Det kan gå fel och kattungar kan dö, honan kan dö. Och det kan bli kejsarsnitt för att ungarna inte kommer ut osv. Så det kan bli en dyr och tråkig historia bara för denna "enda" kullen. Ta kontakt med en uppfödare av er ras. Som kan förklara att det är lite mer planering som ligger bakom kullar än detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Grace2009
8/14/17, 8:17 AM
#9

#7 Fish är faster till Röd.  Håller för övrigt med #8.

oh-la
8/14/17, 8:50 AM
#10

Jag får det till att Fishs pappa är Röds farfar. Det som är viktigt i frågan är ju syftet. Det kan finnas omständigheter som kan försvara varningar med närbesläktade individer. Det kan gälla utparningar där man vill få fram en väldigt specifik egenskap, eller hitta sjukdom. Det kan också gälla raser där avelsbasen än väldigt väldigt liten. Vad är det som gör att just dessa katter, som dessutom är närbesläktade, ska paras? Förstår att det kan vara svårt för dig ts att svara på eftersom det inte är du som ska para, men det kan vara värt att ta upp frågeställningen. Visst skulle två kusiner i teorin kunna paras, men dessa två är närmare besläktade. Kolla länkarna ovan. Där kan man prova parningarna.

Silvestris
8/14/17, 7:32 PM
#11

Inavelsgraden blir 6,25% vilket är högsta rekommenderad gräns. Det är alltså den övre gränsen vilket inte betyder att det är bra eller "okej". Ju lägre inavelsgrad, ju bättre.

Varför planeras just den kombinationen?

[catsi]
8/15/17, 7:24 AM
#12

Tack Silvestris och oh-la för tydliga svar. Jag ska absolut säja till henne att glömma denna hankatt och leta vidare.  Tack igen!

Aleya
8/15/17, 7:49 AM
#13

#12 och du kan säga till din kompis också att innan den ska avla på djur så bör man lära sig grunderna innan. Hur man planerar, vad man har i åtanke, priser för kattungarna(dom ska ju kollas och vaccineras och chippas och massa annat) och varför man avlar på vissa individer och andra inte. Vem vet, kanske röd inte bör gå i avel av olika skäl. Så skaffa en mentor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[[eskils_]]
8/15/17, 11:58 AM
#14

Du kan också säga till din kompis att det tyvärr är vanligt att folk säger att de gärna tar en planerad kattunge, men att de sedan ångrar sig.

Om honkatten t ex får 7 ungar, inte alls ovanligt, och kompisens "närmaste familj" i praktiken bara tar emot 2 st, så lär kompisen stå där med 5 kattungar som kan bli svåra att placera ut. Ingen vet ju om de ungarna kommer att vara friska och trevliga eller ej. Kompisen kanske måste behålla dem, och i så fall lär de kosta ca 3.000 kr i månaden i ca 15-20 år framåt att försörja med mat, sand, veterinärkostnader, m.m. Har kompisen så mycket pengar??

Katter är inga leksaker.

annzoo
8/19/17, 6:08 PM
#15

Om hon bara vill ta en kull varför lånar hon inte en hane om det nu gäller avel med katter av samma ras och kullen ska registreras och få stamtavla? Det blir troligtvis billigare.

Upp till toppen
Annons: