Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 897 ggr
Sagaeleanor
2017-08-12 13:33

Kan döva katter känna av fotsteg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har just fått hem en kattunge som är helt döv. Han ser bra och är hur social och lugn som helst. Men vi vill ju hitta något sätt att påkalla uppmärksamhet när han inte ser åt vårt håll. Någon som vet ifall katter kan känna av fotsteg eller dunk/knackningar i golvet eller underlaget där de befinner sig? Tänkte isåfall försöka träna att kalla på honom med hjälp av ovanstående. Tack på förhand!

Annons:
Honestyisdead
2017-08-12 13:36
#1

Ja det kan dom. De är känsligare än oss och till och med vi kan känna knackningar.

Tänk på att aldrig släppa ut katten utan koppel. Den kan inte höra farorna.

Mangochanti
2017-08-15 07:21
#2

Visst kan dom det.
Min döva katt använde jag knackningar och teckenspråk. Lärde henne med godis inkallning och fungerade väldigt bra.

Var försiktig om du ska väcka katten, då den sover skönt :-) dom kan bli rädda då de inte hör din ankomst.
Min kisse älskade att vara ute i koppel, var mkt nyfiken och "orädd" då hon inte hörde bilar, buller mm Men jag skulle aldrig ha henne ute utan koppel och bara under kontrollerade former.
Min pälskling var en dyrgrip, tyvärr fick jag bara ha henne 5 år innan hon blev sjuk.

Hon jamade även väldigt högt, eftersom hon inte själv hörde. Men hon jamade på olika sätt ändå beroende på vad hon ville ha sagt :-) Min kisse var inte en "tyst" katt bara för att hon var döv.
Lycka till med din fina kisse
🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: