Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 657 ggr
Ang101
8/12/17, 11:46 AM

Innekatt

Min ena kisse är innekatt. Han har varit innekatt sedan födsel och är nu två år gammal. Jag bor tillfälligt på landet mitt ute i skogen men ska inom några månader bo i lägenhet igen. Jag har massvis med folk som kommer över och anser att jag PLÅGAR katten för att den inte får vara ute som dem andra katterna. (Dem andra katterna är födda ute katter och springer in och ut som dem vill och har gjort det i minst 10 år). Är det inte mer plågsamt för en liten kisse att få upptäcka utomhus livet såhär sent i bara en kort stund och sedan bli insatt i en lägenhet igen när han upptäckt det fina ute livet? Han är dessutom livrädd för utomhuslivet och springer direkt in ifall jag tar ut han i koppel. Han är den mest trivsamma inne katten jag någonsin mött. Hade jag släppt ut honom hade han förmodligen blivit dödad direkt så dum som han är. Vad ska jag säga till dem som kommer över? Jag blir ju lite lätt förbannad på dem för dem ger sig liksom inte. Och så har dem inte katter själv några av dem.

Annons:
Uppkatten
8/12/17, 11:49 AM
#1

Det enklaste är väl att bara säga att katten är rädd för att vistas utomhus, och att du inte vill utsätta honom för den stressen, särskilt inte när han snart kommer att bo i lägenhet igen. Jag tycker du resonerar helt riktigt. Katter som är rädda ute ska inte tvingas vara ute. Bättre med in-nätad balkong eller motsvarande isåfall, där katten successivt kan börja nosa sig ut själv för att upptäcka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Urhasten
8/12/17, 11:55 AM
#2

Vissa människor slutar inte förvåna med sin besserwisser-attityd, ödmjuk eller inte ödmjuk. Svara kort och gott "Det är mitt beslut", punkt. För mig låter det som att du individanpassar.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[PeterTM]
8/12/17, 11:55 AM
#3

#0 Stå på dig.

Katter hör inte hemma i den svenska naturen, det borde alla människor inse. Tamkatter och övergivna katter tar 17 miljoner småvilt i Sverige varje år och trots vad folk tror, så är det inte bara möss, sorkar och råttor. Kaninungar (södra landskapen), harungar, ekorrar, sovmöss, hasselmöss, fladdermöss, grodor, salamandrar, ormar, ödlor och miljontals småfåglar stryker med helt i onödan.

Dimocarpus
8/12/17, 12:14 PM
#4

Det är inte så att din katt är en ensamkatt. Du har ju försökt, gå det inte så går det inte. Jag har två innekatter som går ut i koppel. Får konstiga blickar men vem bryr sig? De känner ju varken mig eller mina katter. Alla katter är olika och är individer. Alla måste inte gå ut för att må bra.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Aleya
8/12/17, 12:41 PM
#5

Jag skulle aldrig tvinga en katt att gå ut som inte vill. Så be folk sluta bry sig. Han skulle nog bli mer skadad i naturen om han fick gå ut än att stanna inne. Min mormor hade en siames(detta var mellan slutet på 70 början på 90-talet) som först var utekatt(tror inte någon skulle ha en siames som en utekatt i dessa dagar men då hade man det) och sedan flyttade dom och han slutade vara utekatt. Han ville inte. Han vägrade. Så bestämmer en katt sig för att inte vara ute så kommer det bli svårt att tvinga dom. Har en katt som vi gjorde till innekatt. Han vill inte ens ut på balkongen. Men han hade ju innan virrat bort sig (innan han var i min vård) och gått 4 mil och frusit bort öronen. Så han har fått utegångsförbud.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ang101
8/12/17, 3:23 PM
#6

Tack för era svar! Det känns jätte bra att det finns folk som håller med mig! Det är så svårt ibland med dessa människor, man blir ju arg på dem tillslut och sedan blir dem arga på en bara för att man ber dem lägga ned. Ååh -.- Jag fortsätter med min kille och har honom inne som alltid. Vi kommer ha en jätte stor lägenhet framöver så det kommer nog gå jätte bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: