Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 718 ggr
[trallal]
8/11/17, 8:34 PM

Ny kattunge + Gammal katt = ?

Hej! Vi har en 12 veckor gammal nyinflyttad kattunge, 100 % sötchock! Den har bott hos oss i 3 dagar och introducerades igår till vår äldre katt, en 7-årig kastrerad hankatt. Sedan dess har de fått mötas några få gånger under kontrollerade omständigheter. Men vår gamla katt har tidigare haft en tendens till aggressivt beteende gentemot andra katter. Jag skulle beskriva honom som en väldigt dominant katt med stark revirinstinkt, samtidigt som han också är den absolut snällaste katten jag någonsin träffat (mot människor). Så att ta hem en ny katt har varit lite riskabelt. Men hittills har mötena faktiskt gått hyfsat bra! Lugnt och sansat, mycket bättre än vad jag kunnat tro. Men sedan så har ju jag också varit väldigt försiktig, jag vill verkligen inte att det ska eskalera till ett slagsmål. Jag är så rädd att relationen blir våldsam och orolig, att katterna tvingas leva sida vid sida som rivaler. Jag vet att ett sånt negtivt beteendemönster kan vara väldigt svårt att ändra på, så jag vill mer än gärna få detta att lyckas. Katterna har fått träffats under korta stunder. Lillkatten har väst och morrat lite, samtidigt som den är väldigt nyfiken och följer efter den äldre. Den stora katten har varit ganska obrydd, men aningen konfunderad. Jag låter inte den gå fritt fram och nosa på kattungen, jag sitter bredvid eller mellan och har gärna en hand emellan dem så att den stora inte blir för framfusig eller slår till kattungen. Om det är det rätta sättet eller om jag borde låta dem sköta det själva (under viss uppsikt såklart) vet jag ärligt talat inte.

Idag då den gamla katten låg i sängen hoppade kattungen upp omedveten om att den andra katten redan låg där. Kattungen blev föga förvånad och började morra och fräsa.  Storis nosade lite på katten och stack sedan omedelbart och ville ut. Och det gör så ont i mammahjärtat, jag älskar den katten något otroligt och det gör mig så ledsen. Jag vill inte att den ska känna sig utbytt. Har märkt att den velat vara ute mera än vanligt nu då kattungen kommit och jag vill inte att den ska känna sig otrygg i sitt eget hem.

"Det kan se vilt och våldsamt ut när den stora katten jagar den lilla och biter den i nacken, men du ska alltså inte ingripa om det inte är så att de verkligen blir skadade."

Stämmer ovanstående? Om jag skulle se min äldre katt jaga och bita den lilla skulle jag nog bli rädd och vilja ingripa

Hur tycker ni att det här låter? Om ni har råd eller erfarenhet av sånt här är jag väldigt tacksam.

Annons:
Splatter
8/11/17, 8:39 PM
#1

Det är omöjligt att undvika tjafs, de behöver ordna rangordningen innan de kan bli sams. Så länge de inte skriker eller det verkligen ser ut som de försöker ha ihjäl varandra så låt dem slåss. Har två monster som gillar att slåss väldigt "våldsamt" men det urartar till att den äldre katten tvättar den yngre, än om lite motvilligt fron den yngre. :P

[trallal]
8/11/17, 8:45 PM
#2

#1 Okej, men hur vet man att de slåss/tjafsar för att ordna rangordningen eller för att t. ex. den stora blir arg och ser den lilla som ett verkligt hot? Är bara rädd att kattungen blir skärrad och att det ska utvecklas till ett våldsamt beteende.

Upp till toppen
Annons: