Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2236 ggr
Danielamartinas
2017-08-08 16:27

Katter och värmeljus

Hej! Jag har funderat en del på hur man ska göra med värmeljus när man har katt. Jag råkar vara en värmeljus-nörd som har fått lägga alla ljuslyktor i skåpet sen i februari när vi fick hem vår första katt. Är det någon här som har tips på kattsäkra ljuslyktor? Har övervägt batteriljus, men tycker många gånger att de ser alldeles för plastiga ut i sitt sken.. skulle helst vilja ha levande ljus som är helt säkra för kissarna :)

Annons:
Maria
2017-08-08 16:32
#1

Jag har fortfarande ljus hemma men har dem på ställen där katterna inte kommer åt.

Moritz har bränt av sina morrhår på ena sidan en gång men inte blev han klokare för det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bill&Bull
2017-08-08 16:32
#2

Finns såna lyktor som du kan stänga igen. Jag använder öppna ljuslyktor ibland men bara när jag är där i närheten, nu har jag tur att mina katter inte hoppar upp på borden men det viktigaste är att man har koll.

||My Love For Animals Is Immortal||

Aleya
2017-08-08 16:34
#3

Annars kan du ju använda el-ljus. Samma mysiga ljus. Men mindre brandrisk och bättre för katterna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Spectabile
2017-08-08 16:50
#4

Vi har en lite större lykta som vi har blockljus i. Vi hängde lyktan i en kedja som sitter fast i en krok i taket. Ljuslyktor med tak har vi också, katterna kommer inte åt lågan så det funkar bra.

kimmiee
2017-08-08 16:58
#5

Jag brukade sätta massa ljus på ställen där de inte kommer åt, och sen alltid ha något batteriljus på bordet. Blir lite samma stämning eftersom de andra ljusen också är tända. Sen finns det ju massor med lyktor som inte är "öppna" där uppe, kanske har massa småhål på sidorna tex. Finns väldigt fina! Eller höga och smala, så att katten känner värmen innan de rör själva elden. Annars är det ju bara att aldrig lämna ljusen och katten obevakade, oftast går inte katterna på ljusen, jag brukade vara mer rädd för svansen.

Honestyisdead
2017-08-08 17:04
#6

Jag har ljuslyktor man stänger så katterna inte kan bränna sig och fäster dom med häftmassa.  Och släcker dom så fort jag lämnar rummet.

Testade batteriljus och det är verkligen inte samma ljus eller känsla.

Annons:
[Devya]
2017-08-09 07:04
#7

Varför inte sådana här: http://www.google.be/search?q=lanterns&tbm=isch&prmd=ivns&ei=NZeKWfGbIMyH6AT_-aSoAQ&start=20&sa=N#mhpiv=15&spf=1502254914057 Annars har min katt nog bara förstått att hålla sig borta från mina ljus. Jag gillar dock lyktor mest då de är så fina.

Honestyisdead
2017-08-09 07:56
#8

#7 Det kommer upp en massa olika saker i den länken. Bland annat sådant man skickar upp i himlen ;)

Tyst
2017-08-09 11:00
#9

Jag brukar ha ljus tända under vinterhalvåret, men är alltid i samma rum som ljuset och alert på om katten kommer nära ljuset. Brukar ställa ljuset så jag alltid ser det där jag är, och där katten inte lätt kommer åt. Är stenhård på att ljus absolut bara används säkert och under ständig uppsikt.

Har faktiskt en gång brottat ner en katt som när den skulle hälsa på mig ställde sig över ett värmeljus, och började brinna på magen. Lyckades slå ut elden rätt fort med min skinnjacka som var nära till hands. Kattens maghår och lite skinn blev bränt och jag fick brännmärken på underarmarna samt massor med klös och bitmärken. Katten fick även sår på en av trampdynorna förmodligen från blixtlåset på jackan. Katten hatade mig i någon vecka efter det men hellre få ut elden genom att slå ut den så fort som möjligt än att den brinner och springer runt i lägenheten. Ägaren tyckte jag gjort rätt som slagit ut elden på det viset.

Det jag vill ha sagt är att kattpäls är lättantändligt, och elden sprider sig fort i kattpäls, och en katt som brinner och har panik springer, det är en riktigt stor brandfara.

kattöga
2017-08-09 11:16
#10

Jag har aldrig levande ljus tända när katterna är i närheten! 

Jag har sett alldeles för många värmeljus flamma upp helt plötsligt, med ca 1 meter höga flammor som spräckt ljuslyktor av glas. Jag har sett skogsbränder i närheten, hus som brunnit ner, eld/glöd som sprider sig under jord i växtrötter, glödande skorstenar… 

Jag lämnar aldrig ett rum med brinnande ljus i! Trots att jag formligen älskar eld och levande ljus.

Kanske har jag för mycket respekt/rädsla för eld…. (?) men jag föredrar levande och hela katter framför sönderbrända sådana…!

Det kan gå så fort…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

ApanAnn
2017-08-09 12:13
#11

Vi har köpt större elljus av vax som har ett ganska behagligt sken. Levande ljus har vi bara på middagsbordet vid särskilda tillfällen. Då är vi ofta så många vid bordet att katterna inte kan/vill hoppa upp.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Danielamartinas
2017-08-09 14:20
#12

Vi har två kattungar på 9 och 4 månader, som brottas hejdlöst och röjer allt i sin väg när de leker jage, så att ha tända (även under uppsikt) är nog inget alternativ :( Det får helt enkelt bli elljus framöver för oss! Och eventuellt tända ljus vid middagar som du skrev ApanAnn :) Jag får helt enkelt gå på batteriljus-jakt och försöka hitta en modell med så trovärdigt sken och "fladdrande" som möjligt :)

ApanAnn
2017-08-09 15:29
#13

Jag hittade stora på Jula med lite fladdrigt ljus och vax som går såpass högt upp att "lågan" inte syns.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Danielamartinas
2017-08-10 16:55
#15

#13 #14 Tack för tipsen! 🙂

Upp till toppen
Annons: