Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2107 ggr
micki78
2017-08-05 18:34

Oansvarlig kattägare

Mitt i mot mig på min gård bor det en person på 3e våningen som har en inglasad balkong. För några dagar sen såg jag att hon har den en bit öppen, katten stod och lutade sig ut och klättrade sen till sist över till balkongen bredvid. Katten kunde lika bra ramlat ner för det är bara metallräcken. Jag kommer inte in i deras port då den är låst dygnet runt så jag googlade runt till alla nummer jag kunde hitta i den porten, tyvärr kom jag inte fram till henne, så jag satt upp en lapp på portdörren.

På kvällen märkte jag att hon hade stängt igen den inglasade sidan helt och hållet, bra tänkte jag hon måste sett lappen.

Två dagar senare ser jag katten igen hängandes halvt över balkongräcket, nu har tanten i stället öppnat balkongglaset i mitten av balkongen så katten hänger ut där. 

Jag tror hon vet om att det är jag som skrivit lappen( vilket jag skiter i) men så fort hon ser mig på balkongen tar hon snabbt in katten igen.

Vad är era tankar kring det här? Jag blir skit irriterad på att hon låter katten hänga ut över räcket och att hon tidigare inte märkte eller brydde sig att katten hoppade över till balkongen bredvid. Katten kan ju ramla ner och skada sig, eller ramla ner och bli chockad och aldrig mer komma tillbaka. Det är en innekatt. 

Ska man sätta upp mer lappar om det fortsätter, eller vad 17 ska man göra? Vad hade ni gjort?

Annons:
vallhund
2017-08-05 18:44
#1

Kontakta hyresvärden/styrelsen i BRF o påtala problemet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ominous
2017-08-05 22:29
#2

Jag skulle ringt länsstyrelsen och rådfrågat dem. Det finns ändå riktlinjer om att balkonger ska vara säkrade, så de borde faktiskt kunna göra något.

I wish I could write as mysterious as a cat

Dimocarpus
2017-08-06 10:22
#3

Förutom det, skulle katten skada sig så ersätter inte försäkring de veterinärkostnader om katten är försäkrad. 

Det är lag på inglasad balkong men också att se till att den är stängd så att katten inte riskera att ramla ner. I all välmening med hennes katts säkerhet så bör hon tänka sig för.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

micki78
2017-08-06 10:34
#4

Tack för era svar, jag kommer att ringa till länsstyrelsen och/eller min hyresvärd nästa gång det händer.

Honestyisdead
2017-08-06 11:45
#5

#3 Nej. Det finns ingen lag på att balkongen ska vara inglasad. Däremot säkrad.

Dimocarpus
2017-08-06 12:05
#6

Jag menade såklart försäkrad. Det kan ju vara nätad också men katten ska inte kunna gå utanför iaf. Bra att du förtydliga.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Honestyisdead
2017-08-06 12:52
#7

#6 Det gäller dock bara över en viss meter. Minns inte hur högt.

Dimocarpus
2017-08-06 13:03
#8

Mer än 5 meter enligt jordbruksverket.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Honestyisdead
2017-08-06 13:44
#9

#8 Är det det?

Dimocarpus
2017-08-06 13:47
#10

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Honestyisdead
2017-08-06 14:47
#11

Danke.

Jag har innekatter. Så jag behöver inte kolla upp det i vanliga fall. Bor på bottenplan nämligen.

Kajsas matte
2017-08-06 22:46
#12

Jag bor på andra våningen, så jag vet att det är 5 meter som gäller. Jag har använt mig av kompostnät eftersom det är stabilt. Vanligt tunt nät är svårt att använda eftersom mina balkonger är 9,5 m långa och då måste jag använda hårt nät. Det lockar inte katterna att klättra i, så jag kan rekommendera det.

Tyst
2017-08-07 10:49
#13

Jag sitter i samma sits, kvinnan rakt över har fönster öppna hela tiden och katten är ute och går på fönsterbläck och balkongräcke varenda dag. Det är definitivt över 5 meter, och jag har påpekat i all välmening att hon nog bör näta in balkongen och inte låta katten gå runt på fönsterbläcket, att det är lag på det, och att jag gärna inte vill sitta med andan i halsen när jag äter frukost för jag blir nervös att katten skall trilla, att den har vinglat till och närapå ramlat flera gånger.
Hon går direkt i försvarsställning och blir väldigt aggressiv.

Bra att denna tråd kom upp, nu vet jag var jag skall vända mig.

Annons:
micki78
2017-08-25 12:50
#14

#13 Hur har det gått med grann katten?

Själv har det varit lugnt hos min granne tills i går! Då kom en helt annan katt ut och promenerade på räcket. Katten var nära att ramla ner, höll sig fast med frambenen och kravlade sig till sist upp igen. Ägaren hörde eller märkte ingenting som vanligt. Idag ska jag göra en anmälan! Är så förbannad på grannen. Hur kan hon ha sin inglasade balkong öppen en bit när man har katter. Suck. Räcket som katten går på är dessutom runt och av metall. Helt otroligt.  Ska bara ta reda på hennes namn sen hoppas jag hon får en varning i brevlådan.

Tyst
2017-08-28 09:53
#15

#14 Jag gjorde en anmälan till både länsstyrelsen och min bostadsrättsförening och bad om att å vara anonym iom att ägaren blir så himla aggressiv. Har som tur är inte sett katten ute på fönsterbrädan eller på balkongräcket sedan dess! 🙂

Dock verkar hon gjort katten till en utekatt istället… så nu är den en av totalt 15! katter som tävlar om revir på två gårdar. Det går inte en dag utan att man hör och ser kattslagsmål här. Hennes lilla, väldigt unga kisse, har magrat och ser extremt skygg och rädd ut när man ser den i buskarna. Jag blir så trött.

Katthemsmatten
2017-08-29 12:23
#16

#15 Då kanske du kan göra en tilläggsanmälan. Tycker så himla synd om katter som blir utkörda, speciellt när de är unga och inte har någon pondus.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyst
2017-08-29 13:11
#17

#16 Frågan är bara vilken sorts anmälan? Om att katten är mager eller om att den är utekatt?

Katthemsmatten
2017-09-07 10:44
#18

#17 Att katten inte verkar bli ordentligt omhändertagen med tillsyn minst 2 gånger varje dygn och att katten ser mager ut.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: