Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 11019 ggr
Maddeisabel
7/30/17, 7:46 AM

Svarthaka??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min katt som är innekatt har sen en tid tillbaka haft små svarta "korn" i pälsen vid hakan. Är så kluven vad det kan vara, han verkar inte alls besvärad, och de är som jord typ, för de kommer loss lite när man liksom drar i pälsen. Har någon nån aning vad det kan vara??

Annons:
MonicaLagerquist
7/30/17, 8:01 AM
#1

Helt klart svarthaka.

Jag skulle tvätta rent det.

Äter kissen ur plastskålar?

Stolt ägare till fem La permer

Dimocarpus
7/30/17, 8:20 AM
#2

Precis som #1 säger kan det bero på plast… förutom matskål, hur ser vattenskålen ut, är det också plast? Isf kan man lätt ut det :) Det brukar försvinna efter en tid när man bytt ut plasten.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Maddeisabel
7/30/17, 11:45 AM
#3

Åh tack för så snabba svar! Nej jag har endast glas vatten skålar och keramik mat skålar. Kan de bli av någon annan plast i hemmet?

ApanAnn
7/30/17, 3:57 PM
#4

Keramikskålar kan också ge problem, vad jag hört. Lite beroende på vilken typ det är. Hur ofta diskar du mat/vattenskålar?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Dimocarpus
7/30/17, 4:13 PM
#5

Här är det från min veterinär: 

"Svarthaka

Hakan svullnar, huden blir röd, svartprickig och även sårig. Tillståndet kallas för "svarthaka" eller " feline acne". I huden på hakan har katter en massa körtlar. Om utförsgångarna täpps till av en massa sekret/ talg så blir huden irriterad. I lindriga fall blir resultatet endast små svarta prickar. I mer besvärliga fall kan hela hakan bli inflammerad och sårig. Orsaken är i de flesta fall idiopatisk d.v.s. okänd. Plastskålar kan visserligen vara svåra att rengöra och kan ge allergiska hudbesvär av plasten i skålen. 

I lindriga fall hjälper det med att regelbundet tvätta av hakan med schampo. I mer svåra fall måste hakan lokalbehandlas med cortisonsalva och samtidigt ge katten antibiotika. Man anser inte att störningar i hormonbalansen skulle ligga bakom eftersom problemet finns både hos han- och honkatter i samma frekvens."

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Maddeisabel
7/31/17, 7:44 AM
#6

Jag diskar vatten skålarna varannan dag (byter såklart vatten varje dag) och faktiskt så diskar jag mat skålarna mer sällan då dom endast äter torrfoder. Ska det helst vara såna skålar i plåt eller glas? Men de som verkar så konstigt är att de svarta på hakan är som jord, känns som de sitter i pälsen, för kan liksom dra av de och få med svarta korn. Ska jag tvätta honom med vatten på bomulls bit? Eller ska jag köpa nått katt schampo?

Annons:
OberonsMatte
7/31/17, 9:20 AM
#7

#6 Det är bra att även tvätta torrmatskålen oftare eftersom torrfoder gör att matskålen får en lite fettig yta.

Jag tar bort svarthaka (när det endast består av svarta smulor) genom att gnida hakan med matolja på en bomullspad. Fett löser fett (dvs det svarta som är talg ), och det feta i pälsen som blir av matoljan tvättar katten själv bort ganska snart.

Sajtvärd Katter iFokus

Maddeisabel
8/1/17, 8:06 AM
#8

Okej tusen tack! Det ska jag prova!

Maxima06
8/1/17, 9:34 AM
#9

Fel mat kan också ge svarthaka, hade en katt som fick varje gång hon fick RC torrfoder.

Wony
1/1/19, 10:10 PM
#10

Nu är det en gammal tråd, men skriver ändå. #7 tipsade om matolja, vilka sorters olja tål katter och är säkra att använda? Går t ex rapsolja bra att använda?

Uppkatten
1/1/19, 10:17 PM
#11

Min kompis som är veterinär brukar ge rådet att tvätta med klorhexidin typ 1 ggr per dygn vid lindrig svarthaka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wony
1/1/19, 10:20 PM
#12

#11 Vilken styrka på klorhexidinet? Har 0,5mg/ml hemma, men har även sett starkare varianter.

Uppkatten
1/1/19, 10:33 PM
#13

#12 Var länge sedan jag köpte, och har enbart köpt ut till katthemmets katter. Men 0,5 är nog vad jag skulle prova med (det är f ö vad jag har själv i badrumsskåpet, så gissar att det är den kanske vanligaste styrkan).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Wony
1/1/19, 10:37 PM
#14

#13 Ja, det är nog den vanligaste, och svagaste som är lättillgänglig.

Ajax1
1/2/19, 11:42 PM
#15

Vår veterinär tipsade om att smörja med majonäs! Det fungerade bra. Svarthaka är inget som smittar och helt ofarligt, typ ungdomsfinnar. Lycka till!

Uppkatten
1/3/19, 8:40 AM
#16

#15 Svarthaka kan dock i vissa fall bli mer besvärligt med t ex inflammation/knölar/sår och då bör man vända sig till veterinär för att få hjälp.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: