Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2012 ggr
Lilithium
2017-07-26 18:10

Till er som har utekatter.

En kort punktlista med anledningar till varför katter inte skall vistas lösa utomhus:

• De förstör på människors tomtar genom att kissa och skita i rabatter och även på utemöbler ect.
• Det händer oftare än man tror att katter går till attack emot vuxna, barn och andra husdjur.
• Utekatter dödar otroliga mängder smådjur och fåglar varav majoriteten av bytena inte ens äts upp, utan katten dödar för att det är roligt.
• De kan genomgå ofattbart lidande pga bilar, människor osv.

Och så till den viktigaste punkten.
• Tamkatten hör inte hemma i vårat ekosystem och därav rubbar de den naturliga balansen.

Det är ert ansvar över era katter, så håll dem inomhus där de hör hemma.
För katter är just det, husdjur.

https://www.facebook.com/nyhetsmorgon/videos/10154493270075771/


Annons:
[PeterTM]
2017-07-26 18:19
#1

Utekatter i Sverige dödar årligen omkring 17 miljoner smådjur som fåglar, ekorrar, harungar, ödlor, ormar, fladdermöss, sovmöss, hasselmöss och förstås övriga smågnagare.

Utekatter borde vara selade eller kopplade precis som hundar. Det finns inte någon enda anledning till varför katter skulle omfattas av andra regler än hundar. Dessutom borde samtliga katter som inte ingår i seriösa avelsprogram, vara kastrerade. Alla katter borde också vara registrerade på samma sätt som hundar.

Lilithium
2017-07-26 18:20
#2

#1 Instämmer!


Uppkatten
2017-07-26 19:45
#3

Möjligen kan man undra hur mycket vi människor förstör jämfört med våra katter… Dock håller jag med om att katter inte ska få gå fritt ute (om man inte bor på mycket gott avstånd från trafikerade vägar och andra farligheter). Jag instämmer också i att katter ska vara kastrerade, id-märkta och ägarregistrerade.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lilithium
2017-07-26 19:50
#4

#3 Det ena utesluter inte det andra, plus att det är just människor som bär ansvaret över detta med utekatter och därmed är det människan som förstör.


[PeterTM]
2017-07-26 20:24
#5

#3 Katterna ingår väl i människans destruktiva effekter, de är trots allt människornas ansvar?

Jaxis
2017-07-29 12:26
#6

Tycker att det ska vara lag på att alla som prompt ska släppa ut katter måste hålla dom kontinuerligt vaccinerade och avmaskade. Där jag bor kryllar det av utekatter med varierande hälsotillstånd utifrån vad jag kan se 😑 dom fångar ekorrar och råttor och lägger dessa på andras altan och springer runt och skiter. Själv skulle jag aldrig släppa ut mina katter av många anledningar, inte heller gå ut i koppel pga att dessa utekatter i området är överallt. Som det är nu vill jag knappt vara på min egen uteplats.

Annons:
Wellcraft
2017-07-29 12:31
#7

Många (inte i denna tråd) som tycker att katten ska gå fritt för att de bekämpar skadedjur. Dessa lär väl dyka upp förr eller senare i denna tråd ;) 
Men får jag råttor hemma så skaffar jag mycket hellre en terrier med jaktinstinkt, pinscher eller annan skadedjursdödare, hund är mycket mer effektivt (de är på jakt hela tiden i princip, katter jagar bara när de vill. Hunden dödar djuret snabbt och leker inte med det som katten) och med hund behöver man inte terrorisera grannarna.

Vissa försöker få det till att deras utekatter gör oss andra en tjänst, men det är bs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[PeterTM]
2017-07-29 13:15
#8

#7 Alla djur väljer den enklaste vägen till sitt mål och om det är lättare att ta samtliga nyutflugna fågelungar från ett bo så är det dessa katten ger sig på istället för att försöka fånga en hyfsat svårjagad mus.

Den idén, att djuren man sätter ut ska hjälpa människor med vad de kallar "skadedjur", har gått käpprakt åt skogen varenda gång människor har försökt sig på det. Agapaddorna i Australien är ett fantastiskt bra exempel på just det. De skulle äta upp larver i sockerrörsodlingarna, men istället tog de allt annat i smådjursväg och nu har man en nationell naturkatastrof på halsen av alla agapaddor.

Fridaaaa
2017-07-29 13:41
#9

Mina är inte hos grannarna och förstör och deras förstr inte hos oss.
Sällan hört katter som attackerar människor och andra djur, de flesta katter gömmer sig eller sticker.

Alla tycker vi olika kring ute vs innekatter.
Jag kommer inte ha mina inne, främst min ena katt skulle må riktigt dåligt osm innekatt. Sedan vill vi ha att han kan ta möss och så också.

Men alla gör det som är bäst för deras katter.
Man får kolla sin omgivning mm. Jag bor ute på landet med få grannar tex :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilithium
2017-07-29 14:59
#10

#9 Så bara för att inte dina gör det så är det okej att det händer?
Det händer som sagt oftare än man tror att katter attackerar, så bara för att inte du hört talas om det innan så betyder det inte att det inte händer.

Förstår ärligt talat inte hur du kan försvara detta.
Läste du ens den sista och viktigaste punkten?


Fridaaaa
2017-07-29 16:21
#11

#10 Det sa jag inte heller hur? Snacka om att lägga till saker, man varken påstått eller ens antytt till men OK.

Inte sagt att det inte händer - läs om läs rätt!
Men det är inte så vanligt att katter attackerar.

Jag försvarar ingenting! Skrivit hur det är för MINA katter, det är INTE samma sak som att försvara - har du ens läst vad jag skrivit? Känns inte så i alla fall

Fortfarande ska mina katter ej må dåligt (Y) Finns flera katter som vantrivs som innekatter, och jo så är det, oavsett hur man gör så trivs de inte ändå inne.

Alla gör som de som sagt anser är bäst för sina katter - finns inget rätt eller fel kring det, enbart skilda meningar kring det hela.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2017-07-29 17:35
#12

Vad anser ni om stallkatter och gårdskatter, som bor ute på landet och som håller efter skadedjur där? Ska de också hållas i sele?

#7. Där kom den 😃😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zekina
2017-07-29 17:56
#13

Att det ens är så mycket diskussion kring detta ämnet gör mig helt förbryllad.
Jag har haft min fair share av utekatter, men aldrig skulle jag bara släppa ut mina nuvarande katter hej vilt. Och detta av många anledningar.
SVT sände några bra små dokumentär kring kattens liv. Visst att många håller sig vid sin egna trädgård. Men många katter har km efter km i sitt revir som den måste patrullera och hålla efter dag in och dag ut. Tänk vilken stress.
Och katter som kommer in på andra katter revir? Det är ju inte så att de delar med sig. Precis som de stora kattdjur i de vilda blir det konflikt, som sedan kan leda till stora skador.

Bara av att läsa några kommentarer i fb inlägget verkar det helt omöjligt att lära katter att gå i koppel. Men alltså, hundar kan ju inte gå automatiskt i koppel? Det är ju något som vi lär dom från att dom är små.
Övningen, övningen och mer övning och sen en dag kommer det gå som på en räls.

Annons:
[PeterTM]
2017-07-29 18:07
#14

Utekatter finns det gott om nuförtiden, men jag menar att man ska inskränka detta varje gång det kommer till en ny katt. Alltså, det går inte att ändra på en katt som levt som utekatt i många år så att den plötsligt ska bli innekatt, det vore djurplågeri, men att nya katter aldrig ska släppas fritt.

Vi har två katter, den ena raskatt och han är nöjd och glad med tillvaron inne och ute i sele. Den andra bondkatt, infångad som 3 mån gammal på landet bland en massa andra katter. 

Vi har löst hennes utebehov genom att näta in hela altanen så att hon får vara där och jaga flugor och andra små flygfän som hon gillar. Det funkar inte att få på henne sele, jag tror att man måste introducera den långt tidigare än vid 6 mpnaders ålder som hon var när vi fick hem henne.

#12 Jag tycker att såna katter kan få vara som de är om de verkligen är stallkatter och gårdskatter, dvs att de inte tar sig någon annanstans. Det innebär att deras rörselsefrihet är begränsad till stall eller gård och att de inte kan ta sig ut därifrån. 

Det går inte att försvara de 17 miljonerna smådjur som försvinner pga utekatter, med att det är katters natur eftersom naturen här inte har plats för en sådan predator. Det finns tecken som tyder på att den kraftiga nedgång av vissa småfågelarter som häckar på marken eller i buskage uppvisat, ofta har med hög predation av utekatter att göra.

tiger tok
2017-07-29 19:01
#15

Fast om man tänker långsiktigt (till er som antyder att vissa innekatter vantrivs), om man alltid har som regel att alla kattungar som föds hålls inne under sina liv, vet katten inget annat. Och jag förstår att inte alla som får kattungar kommer följa detta, men då får man ta sitt ansvar att bara köpa innekatter alt köpa utekatt vid ung ålder och träna till att vara inne. Till slut kommer vi ha en art där nästan precis alla katter kommer vara nöjda som innekatter!

Lena
2017-07-29 20:57
#16

Det man också ska ha i beaktande är trafikfaran. Trafikdöden är nämligen den överlägset vanligaste dödsorsaken för katter i Sverige. Vi som kattägare gör allt möjligt för våra katter (vaccinerar, ger veterinärvård när de blir sjuka, ger bra matt mm) men när det kommer till utemiljön är det många som inte alls tänker till. Verkar vara många som låst sig vid myten att katterna till skillnad mot alla andra husdjur måste gå fritt ute för att ha ett bra liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annia1
2017-07-30 00:52
#17

När man läser tråden (och för den delen andra diskussioner gällande utekatter) så verkar det som ingen tänker på att det finns en massa hemlösa/övergivna eller så struntar man bara i det. 

Nu kommer många säkert säga att man ser om det är en hemlös/övergiven, nej för det mesta går det inte att skilja en hemlös/övergiven från en vanlig huskatt (som har ett hem) för så länge en hemlös/övergiven katt får tag i mat så ser den ut som vilken katt som helst. De som beskrivs i #6 kan vara hemlösa/övergivna om man ser på beskrivningen.

Söker man på nätet så de flesta träffar säger att det finns runt 100 000 hemlösa/övergivna, men finns siffror på 150 000 och jag tror inte det räcker. 

De finns över hela sverige, men norra delen av sverige har inte lika mycket, av den enkla anledningen, våra vintrar. Vintrarna i norr är kallare och en katt som inte får tag i mat fryser lättare ihjäl.

Som jag sa så finns hemlösa/övergivna överallt, men störst problem har större städer/orter. Såg att stockholm ska ha mellan 20 -30 000, göteborg o malmö ca 10 000 var. Och det behövs inte många hemlösa/övergivna på en ort för att de ska märkas. 

Och nåt som man verkar glömma av att förr så var i stort sett alla katter utekatter inkl raskatter. Enda som på det stora hela hade innekatter var de som föder upp katter och det var oftast bara honan som var innekatt, hankatterna kunde få gå ut. Och de problem som finns idag fanns inte förut trots att det då fanns så mycket utekatter. Så mycket möjligt att de problem en del har med utekatter egentligen är av hemlösa/övergivna katter.

När det gäller antal katter i sverige gällande alla katter så varierar siffrorna. Men en sak som brukar stå är att ca hälften är innekatter. Tittar man då på den andra halvan så är nånstans mellan 25-30% (sannolikt högre %, men enligt de siffror man har idag) hemlösa/övergivna. Så sannolikt så är många av de katter man ser utomhus hemlösa/övergivna. På sikt så kommer det inte ens finnas vanliga utekatter (som har ett hem) utan bara innekatter och hemlösa/övergivna eftersom fler och fler låter katten vara innekatt.

.

[PeterTM]
2017-07-30 00:56
#18

#17 Hur menar du att detta påverkar frågan om utekatter? Jag menar, den påverkan på annat liv som utekatter åstadkommer, sker ju oavsett om det är förvildade katter eller inte och det finns alltid en människa i bakgrunden som är ansvarig.

annia1
2017-07-30 01:41
#19

När man diskuterar utekatter så bör det framgå om även hemlösa/övergivna ingår i diskussionen. För fast de båda är katter så är det för mig två olika.

Jag har under åren lopp diskuterat utekatter vs hemlösa med människor och det är i stort sett omöjligt att få dom att förstå hur många hemlösa/övergivna det faktiskt finns. 

Det där att det alltid finns en människa som är ansvarig i bakgrunden. Det beror på hur man ser på det. En del av de hemlösa/övergivna kan vara avkommor från katter som var vanliga utekatter för säg 40 år sen.  Och då var det normala att katterna var ute. Då hände det att det föddes kattungar ute. En del av dom blev nog kvar ute (som sen i sin tur förökade sig ute).  Och då var det inte normalt att man kastrera sina katter. Så det är inte ens möjligt att hitta en ägare hur mycket man än letar.

Jag är rätt övertygad om man kunde komma tillrätta med hemlösa/övergivna så skulle utekatter knappt märkas på många orter. Och mycket av de problem som en del har skulle i stort sett försvinna. 
Och tittar man på siffrorna innekatter vs vanliga utekatter så är det mest innekatter. Så frågan är om det ens skulle vara diskussioner om utekatter om hemlösa/övergivna inte fanns.

.

[PeterTM]
2017-07-30 10:45
#20

#19 Nja, jag kan iofs förstå hur du menar, men jag håller inte med. Oavsett hur lång raden av övergivna katter är, så finns det alltid människor i bakgrunden och katter finns inte vilt i naturen och därmed är det människors ansvar. Mycket hårdare krav borde ställas på såna människor och de ska alltid ställas till svars tycker jag.

Annons:
Honestyisdead
2017-07-30 11:23
#21

#20 Håller med.

Lena
2017-07-30 13:40
#22

#17 & #19 Jag är engagerad i hittekattsbranchen och har så varit i många år. Det du skriver - att de flesta katter som är ute katter är hemlösa stämmer dock inte även om en del naturligtvis är det. Det är väldigt många kattägare som har sina katter fritt utegåendes. Annars skulle t.ex inte trafikdöden vara den största dödsorsaken. Sedan skapar fritt utegående katter flera hemlösa katter då många inte är kastrerade och de lättare springer bort. Är de inte ID-märkta är chanserna mindre att de får hjälp att hitta hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2017-07-30 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#20 Ja det stämmer! Bakom varje hemlös katt finns en kattägare som inte tog sitt ansvar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Halvdansken
2017-07-30 15:17
#24

Katter på landet som går ute ska givetvis striliseras, vaccineras och tas omhand, som alla andra boendes på gården.  Men det är en svår diskussion att ha med de av er som inte bor på landet med gård o stall osv. Man kan inte hägna in en bondgård.  Dörrarna står öppna, folk kommer o går.  Går hundar lösa - ja, det gör de ibland, i varje fall här i vårt område.  Vi känner grannarnas hundar och katter. 

Ofta kommer katterna av sig själva till gårdarna, och då ska de tas om hand, streliseras osv.  Tyvärr gör folk ofta inte det, eftersom det inte är djur man köpt, eller ens ser. Så, ja, kattens status ska höjas.  Vi gör det vi kan.  Men det kan vara irriterande att hela tiden höra att alla som har katter ute inte bryr sig om nånting, vare sig katterna eller andra djur. 

De katter jag haft när jag bott i stan, harvarit innekatter, och de skulle heller inte gått ut om jag bott i ett villaområde, med grannar och trafik (jag skulle nog inte haft katt där överhuvudtaget).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
2017-07-30 15:43
#25

#20 jag har ingenstans skrivit nåt om id-märkning, kastrering eller att kunna ställa människor till ansvar. För när det gäller id-märkning och kastrering är det nog nåt som alla (förutom då dom som inte gör det) kan ställa sig bakom. Sen det med ansvar enda är att det kan vara svårt att hitta en ägare om det är en avkomma från den tid det var normalt att ha utekatt.

Det som blir fel för mig i diskussioner är när det inte framgår om de hemlösa är inräknade. För de problem som räknas upp i diskussioner försvinner inte med att vanliga utekatter försvinner, de problemen kommer finnas kvar så länge det finns hemlösa. 

#22 Lena jag har läst mina inlägg flera gånger för att se vart jag formulerat mig galet. Men jag hittar ingenstans där jag skriver att de flesta katter är hemlösa. Tvärtom så skriver jag ut de siffror som går att hitta och jag skrev av de katter som vistas ute så är 25-30 % hemlösa.

Sen skrev jag att på sikt så kommer de inte ens finnas vanliga utekatter utan bara innekatter plus de hemlösa. Eftersom fler och fler som skaffar katt har innekatt.
Så på det viset så kommer de hemlösa bli flest, men dit är det en bit än.

.

[PeterTM]
2017-07-30 17:05
#26

#25 Inte heller jag har ens nämnt ID-märkning.

Självklart omfattas alla utekatter av mitt resonemang, hemlösa som icke hemlösa.

[PeterTM]
2017-07-30 17:10
#27

#24 Jag bor på landet så som du beskriver, men det betyder inte att jag är beredd att backa på mina synpunkter. Det finns gårdar där man hägnat själva tunet och satt "kattrullar" överst så att katterna stannar på insidan. Jag menar att om man ordnar det på det viset är det okej med lösa katter, inte annars. 

Sterilisering är i mina ögon självklar när det gäller samtliga katter, undantag enbart för såna som ingår i seriös avel, men såna katter riskerar man inte genom att släppa ut dem hur som helst.

Annons:
Jaxis
2017-07-30 18:20
#28

#17 dom katter som jag beskrivit som springer runt här på gatan är inte hemlösa katter, dom har både halsband och nån släpper ut dom, endel är klippta kan man se. Så jag antar att dom inte är förvildade.

Fridaaaa
2017-07-30 18:50
#29

#24 #27 Kastrering är absolut det bästa - på båda könen
Släppa ut okastrerade djur är bara oansvarigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PeterTM]
2017-07-30 20:27
#30

#29 Kastrering ser jag som en självklarhet alldeles oavsett vad för slags katt det handlar om. Undantag är enbart de katter som ingår i seriös avel, men de katterna släpps knappast ut alls annat än möjligen i ett nätat utrymme.

Fridaaaa
2017-07-31 15:56
#31

#30 Tänkte mest eftersom du skrev sterilisering :) Menade på bara att kastrering är bättre än sterilisering :)

Nej precis och vore oansvarig uppfödare att släppa ut okastrerad katt oavsett så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2017-07-31 16:31
#32

Alla katter kastreras idag. Trots detta säger till och med vissa veterinärer att dom stereliserar fast så inte är fallet.

Upp till toppen
Annons: