Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 912 ggr
Mygohr
2017-07-24 11:50

P-piller?

Är det någon som har erfarenhet av att ge p-piller före 1:a löp? Har det påverkat när det blir dax för löp? Eller fertiliteten i helhet?

Annons:
Fridaaaa
2017-07-24 12:13
#1

Varför skulle du ge innan löpet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mygohr
2017-07-24 17:04
#2

#1 Jag har en fertil hane hemma och vill undvika för tidig parning. Jag håller isär dem men skulle vara skönt att vara säker på att hon inte börjar löpa.

Fridaaaa
2017-07-24 17:08
#3

#2 De kan dock bli dräktiga med ppiller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mygohr
2017-07-24 18:07
#4

#3 jo jag vet men sannolikheten att hanen skulle hinna para när hon inte löper är betydligt mindre än om hon löper. De är som sagt särade men det skulle lätt kunna hända att någon av dem rymmer in till den andre. Men nu var min fråga inte hur p-piller fungerar utan om någon har erfarenhet av att ge innan första löp.

Fridaaaa
2017-07-24 18:10
#5

#4 Mindre ja men den finns. Plus stora risker för livmodercancer och juvertumörer.

Ingen mening med att ge det innan löp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[eskils_]]
2017-07-24 18:12
#6

#0 Antar att du är en seriös raskattuppfödare, och i så fall kan säkert din förening svara på alla frågor.

Om du däremot tänker föda upp huskatter/"blandraskatter" tycker jag du ska tänka om. Det finns redan alldeles för många sådana hemlösa stackare.

P-piller förhindrar inte dräktighet, din fertila katthane kommer knappast att låta sig hindras av dem. Dessutom medför de risk för kattens hälsa som Fridaaaa skriver.

(Detta självklart skrivet endast av ren omtanke om katterna, men någon kommer säkert att kalla det för "påhopp" på Mygohr…)

Annons:
Mygohr
2017-07-24 19:06
#7

Ja jag föder upp raskatter, inte för att det har med frågan att göra men iaf😏 Jag vet som sagt hur kattens p-piller fungerar och nej en sund katthane "överfaller" inte en hona som inte löper så fort han ser henne. Däremot KAN han försöka om de får en stund på sig. Det skulle kunna hända om någon i familjen inte märker att en katt smiter "fel" och åker till jobbet ect. Att det finns en hälsorisk är jag medveten om och det är inte tänkt som en långtidslösning☺️ Planer finns för att göra mer långsiktiga lösningar där risken att en katt hamnar fel inte finns. Katt klubbar och förbund har inte den kunskapen om p-piller och de veterinärer jag pratat med (ja flera olika) har sagt olika men inte haft personlig erfarenhet. Det är erfarenheten jag efterfrågar inte om det är rätt/bra eller varför. Jag har inga problem med att svara på frågor och tar inte illa upp men skulle heldre få svar på min fråga😉

[[eskils_]]
2017-07-24 19:52
#8

#7 Här i iFokus finns ca 10 sajter för olika raskatter. Om du ställer din fråga där, i den sajt som dina katter tillhör, så finns det säkert duktiga uppfödare som har erfarenhet av det slag du efterfrågar.

Den här sajten är nog mest för "vanliga kattägare".

Mygohr
2017-07-25 12:25
#9

#8 tack för tipset. Min katts tas finns tyvärr inte men får prova på några andra😊

annzoo
2017-07-28 01:43
#10

P-piller kan du ge innan första löpet om det är bra eller dåligt kan jag ej svara på. Det enda som har hjälp att förhindra dräktighet är att hanen är separerad med låst dörr. Jag låser alltid dörren mellan hanar och honor

Silvestris
2017-07-28 20:36
#11

De veterinärer jag har pratat med verkar eniga om att p-piller före löp inte skadar kattens utveckling. Det ökar risken för vissa sjukdomen, men det är ju en tillfällig lösning. Inte alls optimal, men det är sällan optimalt med kattavel. Du kan ju fundera på Suprelorin också som inte innebär samma elaka risker.

Mygohr
2017-07-30 21:50
#12

Tack för svar! Jag har haft dåliga erfarenheter av Suprelorin så det är inget alternativ. Det är såklart en korttidslösning , p-piller innebär alltid en ökad risk och är inte helt säkra heller.

Upp till toppen
Annons: