Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1253 ggr
nightingale
2017-07-24 10:44

Rött öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min lille kise har fått ett rött öga. Började tvätta med koksalt igår (och förväntar mig inga mirakel till idag..) men det såg likadant ut idag. Han håller det en aning mer stängt och blinkar ibland lite extra med det, så det är nog lite irriterat.

Tror ni det räcker med att tvätta med koksalt eller ska det bli en tur till veterinären?

Tack på förhand! :)

Annons:
Honestyisdead
2017-07-24 10:47
#1

Definitivt vet enligt mig. Alltid vet när det gäller ögon

nightingale
2017-07-24 10:52
#2

#1 Tack Hera!

Har du någon erfarenhet av internetbaserad veterinär?

Bill&Bull
2017-07-24 11:01
#3

Rinner det nåt ur ögat?

||My Love For Animals Is Immortal||

nightingale
2017-07-24 11:03
#4

#3 nä jag tycker inte att det gör det direkt. Det sitter lite klet i ögonvrån bara.

Han tar inte med tassen där heller.. så det är kanske inte jätteirriterat egentligen.. mer att han håller det mer stängt, och blinkar lite extra med det.

Honestyisdead
2017-07-24 11:08
#5

#2 Nej det har jag ingen erfarenhet av.

Bill&Bull
2017-07-24 11:28
#6

När min katt hade problem så sa vet att om katten håller igen ögat mycket och kletet är gult så är det infektion och då behövs antibiotika.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
nightingale
2017-07-24 11:35
#7

#6 okej! rann din katts öga då? eller var det också bara i ögonvrån?

Bill&Bull
2017-07-24 12:24
#8

Det satt i ögonvrån, det droppade inte så att säga. Men det va gult.

||My Love For Animals Is Immortal||

[RagdollGbg]1
2017-07-24 12:24
#9

#2 Min ena katt hade en enorm fästing som lämnade ett märke efter att jag drog bort den, så jag loggade in på FirstVet där man får prata med en veterinär via videosamtal. Min kattförsäkring (hos Moderna Försäkringar) gör att jag har 3 gratis videosamtal per år, men annars kostar det 320kr/gång. Innan videosamtalet får man fylla i vad som hänt, hur länge det har varit så mm. Ju mer man fyller i desto mindre behöver man sitta och berätta på samtalet- för där vill man ju bara slänga upp katten så vet ser och visa "HÄR är problemet, vad kan jag göra?" Man fick bifoga bilder innan samtalet och jag tog 4 bilder. Jag upplevde att det var otroligt smidigt med internet-vet. Hade gjort en lista över frågor som jag pepprade av. Lätt att bli stressad så man glömmer bort frågorna annars. Om jag minns rätt var det bara 10min man fick så det gäller att man har förberett lite innan (bilder som vet redan fått, bra belysning där man sitter om man ska visa i videon, bra batteri på tlf/datorn och framförallt ta bort alla onödiga ljud runtomkring.

nightingale
2017-07-24 13:07
#10

#9 Tack! :) 

10 min för 320kr är en bra timpeng! Det ingår tyvärr inte i min försäkring men jag  överväger ändå om jag ska kontakta dem.. tänker att bedömningen går att göra okulärt så det räcker kanske med dem.. dock kan de väl inte skriva recept eller hur är det med den saken? Fick du någon behandling till din katt?

[RagdollGbg]1
2017-07-24 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Jag vet inte hur det är med recept, vi behövde inga mediciner eller liknande (bara badda med klorhexedin). Men rent spontant känns det som att de borde kunna skriva ut det! Allt sköts väl elektroniskt så de borde kunna skriva ut saker till din katt men i ditt namn som du hämtar ut på apoteket. När man loggar in får man välja lite olika alternativ. Näst överst är ju recept på fästingmedel och p-piller så jag tror nog man kan få andra recept också i det översta "fråga mer avancerade frågor"-alternativt! Säg till om jag har surrat till det..

[Baltazar13]
2017-07-24 13:56
#12

Jag tror att de flesta veterinärer inte ger rekommendationer via nätet när det gäller ögonproblem. Ögonskador ska man ta på allvar då de KAN snabbt bli mycket allvarligt beroende på vad i ögat som orsakar problemen. Man behöver titta i ögat och ofta färga in med speciella färger för att vad som är/inte är skadat.

En resa till en veterinär irl är mitt tips.

nightingale
2017-07-24 15:50
#13

#11 tack för hjälpen! :) det var ju en väldigt tydlig beskrivning tycker jag!

#1 #3 #11 #12 Jag ringde veterinären o de tyckte att jag skulle komma in med honom, just för att det kunde snabbt eskalera när det gällde ögonen.

Tack för era svar allihop :)

Annons:
[RagdollGbg]1
2017-07-25 08:20
#14

Hur har det gått?

nightingale
2017-07-25 09:10
#15

#14 Jodå det gick bra! De kollade trycket i ögat plus om där var någon "reva" eller så (eftersom jag har en katt till).. men kunde inte se något.. så fick recept på en ögonsalva mot ögoninfektion.. och tycker redan idag att han ser lite bättre ut så det är jag väldigt tacksam för!

Upp till toppen
Annons: