Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 903 ggr
[Sandi92]
2017-07-23 15:07

Korkade katter?

Har bytt ut klösträdet på balkongen pga att det var så slitet att jag var rädd det skulle rasa ihop. Har bytt ut det mot ett exakt likadant fast nytt. Tror ni katterna använder det? Nope. Det har stått där snart en vecka men dom rör inte det. Ligger på golvet på balkongen istället. Har lyft upp dom där flera gånger, men det hjälper inte. Är dom korkade eller vad? xD Det är ju ett exakt likadant för fasen.

Annons:
Aleya
2017-07-23 15:16
#1

Men det luktar inte som det förra. Så ne korkade är dom nog inte.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2017-07-23 18:21
#2

…och? Det må vara ett likadant men det är inte samma. Det doftar inte hemma eller som "mitt" enligt katterna.

Jag brukade hjälpa mina katter att "bo in sig" med nya klösar genom att tex lägga små filtar som doftade som dom på hyllorna, locka upp dom på hyllorna med fjädervippor och "hjälpa" dom att klösa in sig genom att (försiktigt) dra deras tass mot klöspelarna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Dimocarpus
2017-07-23 23:43
#3

Det tar lite tid men spraya Feliway på möblerna och ge belöning när de väl är där. Gnugga in deras dofter från filtar, dina kläder när de är strykt mot dig eller vad som är de. On du dessutom ställer den ute så finns ju annat som lockar och doftar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Sandi92]
2017-07-24 13:04
#4

Ja jag vet att det inte luktar likadant, men jag tycker det är så himla trist att dom inte använder det bara pga det. Dom tyckte ju så mycket om att sitta i klösträdet och titta ner från balkongen och nu sitter de bara på golvet där de inte kan se nånting. Kattlogik.. Jag har provat med lek och godis och då hoppar de upp på klösträdet, men när leken/godiset är slut så håller de sig borta igen. Ska prova filtar och feliway.

Carmarino
2017-07-24 15:48
#5

När jag bytte klösträd senast så verkade katterna inte bry sig om det alls, trots att jag sprayade med catnip, vilket alltid har funkat innan. Det var en ny modell (liknande den här, men lite smalare), klädd med sisalmatta istället för rep, så det verkade som om de inte förstod att det var något de skulle klösa på.

Det tog ett par dagar innan den första klöste lite försiktigt på den, och ytterligare några dagar innan den andra också testade. Numera klöser de ofta och länge på den, så förhoppningsvis vänjer dina katter sig också efter ett tag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Thiah]
2017-07-24 16:06
#6

Mina katter är också lite tröga på nya klösträd. Tar lite tid så fattar dom sen…

Annons:
Bästakompis
2017-07-24 21:39
#7

För Lillan tog det flera månader innan hon började hoppa upp i ett nytt träd på balkongen, medan Bobo var på det direkt….

Kajsas matte
2017-07-25 11:50
#8

Om det inte funkar med Feliway så försök med kattmynta eller vinäger. Det kanske låter märkligt, men katter brukar älska vinägerdoften, vilket jag upptäckte av en tillfällighet när jag åt oliver och en av mina katter började slicka i sig av vinägern som oliverna låg i. Sedan har jag ofta använt mig av detta som ett knep för att göra olika saker attraktiva. Lycka till!

Aleya
2017-07-25 14:45
#9

#8 det är nog snarare oliverna och att oliverna har legat i lagen än att det skulle vara enbart lagen dom vill åt. Testa ge dom ett lock från en burk med oliver. Mina blir helt knäppa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kajsas matte
2017-07-25 17:30
#10

Har just läst i Kattliv att det finns ett speciellt medel för katter som inte vill klösa på nya klösbrädor. Det heter FELISCRATCH och finns i zooaffärer och hos veterinärer. Där finns också instruktion om hur man använder det. Lycka till!

Kajsas matte
2017-07-25 17:50
#11

Till Aleya. Även utan oliver så är vinägern attraktiv. Min gamla huskatt brukade kela med mitt olje-vinägerställ där det aldrig funnits oliver, sedan brukade han somna med huvudet där vinägerflaskan stått, och då hade han ofta dreglat så det var alldeles vått där!

Honestyisdead
2017-07-25 18:18
#12

Jag trodde vinäger användes för att få bort katter.

Aleya
2017-07-25 18:49
#13

#11 då är det en konstig katt. För vinäger avskyr katter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Kajsas matte
2017-07-25 20:46
#14

Vinäger kanske avskyr katter, men katter avskyr i alla fall inte vitvinsvinäger. Men du kanske uttryckte dig fel? Jag har visserligen inte alltid använt vinäger för att göra saker attraktiva, man hinner ju använda ett antal olika medel under ett 48-årigt mycket aktivt kattägande med avel och uppfödning och livligt umgänge med andra kattveteraner, som man delat erfarenheter med.

kattöga
2017-07-25 20:53
#15

#14 😉 
Med 60 år bakom mig  (och de flesta tillsammans med katter) så skulle jag kunna uttrycka mig ungefär likadant! ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: