Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 924 ggr
Volpes
2017-07-21 21:27

Bajsfråga

Det är så att min ena katt ibland har mycket hår i bajset. Det kan bli så att det fastnar bajs kvar i rumpan då det hänger i hår, som han verkar ha svårt att få ut helt. Tänkte finns det någonting att ge så att det blir bättre? Han äter nu Mjau blötmat.

Annons:
Uppkatten
2017-07-21 22:35
#1

Om det är mycket katthår i bajset så kan man prova att röra ner extra vatten i blötmaten, för att göra det lite lättare att bajsa. Man kan också prova att ge kattmalt i perioder när man märker att katten har lite extra besvärligt med detta. Även bra att på olika sätt försöka få katten att dricka lite mer, t ex fler vattenskålar på olika håll i bostaden, kanske en vattenfontän.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
2017-07-22 16:47
#2

Jag har en vattenfontän som han gillar att drika ur och bajset är inte direkt hårt, utan det är jälva håret som är problemet. Kattmalt kanske kan vara något 🤔

Honestyisdead
2017-07-22 17:32
#3

Vad gör kattmalt?

Uppkatten
2017-07-23 09:59
#4

#3 Kattmalt motverkar hårbollar och gör så att katten har lättare att göra sig av med den päls som katten slickat i sig. Mina katter är kräsna men Trixies kattmalt gillar de. Kattmalt kan köpas t ex på zoobutiker, men även många veterinärmottagningar säljer kattmalt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
2017-07-23 13:50
#5

#4 Men här gäller det ju inte hårbollar?

Efter att ha läst lite verkar det göra precis det ts katt redan gör.

VargenCV
2017-07-23 17:55
#6

Klipp håret ett par centimeter rundt om bak. Är det en familjkatt gor det inget alls, och om det är en utställningskatt så er det såpass lite att det inte heller gör något (då klipper man bara inte inn på nickersen. Jag brukar göra så på kattungarna en period då dem kan vara lite lösa i magen (vid vaccin t.ex) och det hjälper mycket

Annons:
Uppkatten
2017-07-23 17:59
#7

#5 Hårbollar kommer ut antingen genom att katten kräks eller genom rumpan. Har katten mycket päls i avföringen så blir katten hård i magen, och risken ökar att bajset har svårt att komma ut. Avsikten med kattmalten är att den ska underlätta passagen ut.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: