Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 563 ggr
Scorpio97
2017-07-12 21:04

Vaccination, försäkring, flytt

(Ber om ursäkt för lång inlägg)

I höst kommer jag flytta hemifrån, förmodligen till Uppsala (får antagningsbesked till högskola imorgon). Det är svårt att få bostad och jag kanske bara får tag på ett rum i början, vilket innebär att jag förmodligen måste lämna min katt här hemma. Hon har verkligen valt mig som "ägare". Hon kommer och gömmer sig hos mig när hankatten är jobbig, sover hos mig och är bara riktigt trygg med mig. Senast jag var hemifrån en längre period (en vecka) så verkade hon väldigt "ledsen" enligt min mamma. Hon gick runt och skrek samt letade efter mig, och efter några dagar så var hon ute mycket mer och missade en del måltider. När jag kom hem följde hon efter mig i flera dagar och verkade väldigt orolig när jag var tvungen att gå till skolan. Så jag är såklart orolig för hur det blir om jag inte kan ta med henne på en gång. Är det något jag kan göra för att göra det lättare för henne om jag måste lämna henne? Jag kan tyvärr inte tvinga min mamma att hålla henne inne, mamma kommer inte gå med på det. Har tänkt på Feliway samt att lämna kläder med min lukt, och om typ skype eller liknande kanske kan hjälpa. 

Hur stor lägenhet bör jag ha för att kunna ta med henne? Jag går gärna med henne i koppel om hon tycker det är okej, och kattanpassar gärna så mycket jag har möjlighet till. Hon är inte jätteaktiv tycker jag, och vintertid brukar hon mest hålla sig inne (vi har dock relativt stort hus). Hon umgås inte så mycket med dom andra två katterna, tvärtom brukar hon ofta fräsa åt eller gömma sig för hankatten. Så ensamkatt borde gå bra, och jag kommer såklart vara hemma med henne så mycket som möjligt. 

Hon är ID-märkt så jag ska ändra ägarskap där i så fall, är det någon annanstans det behöver ändras?

Sen något jag skäms för. Hon är varken vaccinerad eller försäkrad. Min mamma har lite annan syn på katter än mig, och tycker inte det "behövs" för katter (men hunden är både vaccinerad och försäkrad..). Jag är nitton år och har såklart både kunnat försäkra och vaccinera henne själv ett tag, men jag har helt enkelt varit lat och skjutit upp det. Hade något hänt har jag dock kunnat betala för veterinärvård ändå (ja, jag är medveten om hur mycket det kan kosta). 

Katten är sju-nio år nu. För flera år sedan så verkade hon nästan förkyld, och nös blod några gånger. Mamma gick med på att ringa veterinären som sa att om katten äter och dricker så kan vi avvakta (mamma sa dock inte att katten verkade något slöare än vanligt). Jag ansåg att vi skulle åka in, men mamma tyckte inte det och jag hade inte möjlighet att åka in själv. Det gick över på någon vecka. Är det något jag bör tänka på gällande detta och vaccination/hälsokontroll/försäkring?

Som jag har fattat det bör jag vaccinera och göra en hälsokoll innan jag försäkrar? Är det då två vaccinationer hon behöver, sedan varje år? Går det bra att vaccinera nu på sommaren eller kan värmen påverka något?
Har hört mest bra om Agrias försäkring, så jag funderar på att välja dom. 

Skulle dessutom behöva en transportbur, och undrar lite vad jag ska kolla efter? Katten är ganska liten på 2.5-3 kg ifall det har betydelse. 

Tror det var alla frågor jag hade, men har ni något mer relevant får ni gärna skriva det också :)

(Kommentarer om att jag eller min mamma är/har varit oansvariga undanbedes, det hjälper inte mig just nu)


//Jessie

Annons:
Dimocarpus
2017-07-13 09:15
#1

Låter som du känner din katt väl och agera därefter vilket är det ska va för katter är individer, de har samma men också olika behov. Jag har t.ex. en som kräver närhet och uppmärksamhet av människor hon möter  medan den andra vaktar hemma som en hund och litar inte på någon förutom jag. 

Ja, det är sund att försäkra henne och vaccinera henne. 

Dock tycker jag att du läser runt om försäkringar innan du bestämmer dig för Agria. Moderna kan vara ett bra alternativ för äldre katter. Google runt och jämför. Du kan alltid ringa till veterinärkliniker och be om råd, berätta det du berättat här om din katts snuva. Kolla om det går att vaccinera och vilket märke är bäst för katt 7-8 år gammal.

Innan du flyttar, vänd din katt vid buren och ha det framme med belöning i början så att buren luktar "hemma".  Var med henne mycket i början av flytt för att minimera stressen och såklart feliway i vägguttag. 

Lycka till och var skönt att du vill och är en sund och bra kattälskare.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: