Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1993 ggr
lunaaa
7/8/17, 6:24 PM

Sjuk katt

Hej. Imorse kl 6.00 på morgonen var min katt inte så kry. Vanligtvis kommer hon och väcker en och springer sedan glatt ut på gården och är väldigt social. Men idag kunde hon knappt gå utan hon vinglar och tippar. Hennes ögon kan inte vara stilla utan rör sig sidledes och pupillerna var stora. Vi åkte till jourveterinären i morse och var där i ca en timme och 30 min. Veterinären kunde inte hitta ett enda fel på henne. Men föreslog medicin för öroninflammation och antibiotika. Katten som vanligtvis hatar att vara själv och älskar att vara med sin matte är numera gömd under sängen och drar sig undan. Hon har inte ätit något alls hela dagen eller druckit, så jag gav henne en cat sticks som hon älskar. Jag är jätteorolig och har en klump i magen, har ni varit med om något liknande? Hur ska jag få i henne mat och vatten? Förstår inte igår var hon jätteglad och sprang med mig på gården men idag är hon väldigt antisocial.

Annons:
Tjeja
7/8/17, 6:52 PM
#1

Usch vad obehagligt!!!

Hur mår och beter hon sig nu på eftermiddagen/kvällen?

Tror den där veterinären inte kunde så mycket om katter! Du behöver besöka en kattkunnig veterinär istället. Kan ju bero på vad som helst tänker jag som är helt okunnig i kattsjukdomar.

Tänker att om ögonen vandrar och om hon vinglar är hon ju neurologiskt påverkad och då är ju risken riktigt stor att det är något allvarligt tänker jag. Såvida inte katter kan få "kristallsjukan" precis som människor?

Hur som haver behöver hon ju få i sig vätska om inget annat på ett dygn! Mat klarar hon sig utan ett dygn eller två kanske men vätska är ju nödvändigt liksom. Fick hon inte ens en vätskepuckel när ni var hos vetten?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunaaa
7/8/17, 6:55 PM
#2

Nej! Och nu gav jag henne bactrim och hon börja dregla, fradga och vingla. usch detta är så jävla hemskt! :'( försökte ringa jour men alla har ju stängt i denna lilla Stad är så sjukt arg och ledsen. :'(

Tjeja
7/8/17, 7:05 PM
#3

😕håller tummarna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Uppkatten
7/8/17, 7:07 PM
#4

Du kan alltid ringa Agrias telefonveterinär eller till någon av de större djurklinikerna i landet och fråga om råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lunaaa
7/8/17, 7:09 PM
#5

Har provat agria men det sägs typ "ditt samtal kan inte kopplas upp"

Tjeja
7/8/17, 7:22 PM
#6

Ring och rådfråga till exempel ett universitetsdjursjukhus! Ulltuna i Uppsala är ett förslag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
7/8/17, 8:13 PM
#7

Telenr till Ultuna universitetsdjursjukhus i Uppsala

smådjurskliniken: 018 - 67 26 80

(öppet dygnet runt)

Eller googla på "akut djursjukhus" och se vad som finns närmast din stad som är öppet och går att rådfråga. För de kanske t o m kan rekommendera någon veterinär närmare dig eller så dessutom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunaaa
7/8/17, 8:14 PM
#8

Har ringt nu och de sa att det sannolikt beror på neurologiskt problem. De Gav mig rådet att ge henne mat och vatten via sprutan och sedan uppsöka vetrinär vård igen. :(

Tjeja
7/8/17, 8:19 PM
#9

Läs #7 igen. lade till lite där.

Troligtvis kan de inte de större djursjukhusen göra så mycket mer för kissen just nu om du inte själv kan komma dit.

Men de kan i alla fall ha kunskap och kunna rådge dig om vad du bör vara uppmärksam på och kanske kanske var du kan nå en bra kattkunnig vett närmare dig om du ringer ett akutdjursjukhus mer i närheten kanske en grannstad eller så där du bor.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
7/8/17, 8:20 PM
#10

De borde för ovrigt i alla fall kunnat gett henne en vätskepuckel! Dålig veterinär om hen inte ens kan motivera varför man inte skulle ge en vätskepuckel i annat fall.

Mata med spruta hjälper ju inte om katten kräks upp det direkt igen liksom!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunaaa
7/8/17, 8:29 PM
#11

Ja det kan man tycka. Hon kräks som tur inte. Kommer inte kunna sova ikväll så har koll på henne. Har tvångs gett henne vatten via spruta och hon kämpade emot först men började dricka sen. Tog tempen på henne också hon har inte feber, tacka gudarna för det. Det var inte denna vetrinär jag pratade med utan en vet i en annan stad. Ringde dom du tipsade om först och de gav mig numret till en Stad 1 timma ifrån mig. Fick rådgivning där. Tack så mycket för hjälpen.

Silvestris
7/8/17, 8:49 PM
#12

Bactrim gör att katten dreglar, det är inget konstigt. Det smakar illa och nästan alla katter dreglar av det.

Om katten inte äter eller dricker behöver den läggas in på dropp, men får de i sig tillräckligt hemma mår katter oftast bäst av att vara hemma. Hoppas du får den hjälp som behövs.

Tjeja
7/8/17, 9:25 PM
#13

Ja bactrim är ingen höjdre smakmässigt för någon katt.

Men bra att hon inte kräks och att du lyckas få i henne med spruta! Så är det ju toppen och du kan nog vara lite lugn o bara hålla koll tills du kan besöka vett ordentligt i morgon eller på måndag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Uppkatten
7/8/17, 9:25 PM
#14

Tänk på att du riktar sprutspetsen mot kattens kind när du ger vätska med hjälp av spruta i munnen, och ger vätskan långsamt så att katten inte sätter i halsen. a/d blötfoder kan röras ut med vatten till en "soppa" som man mata katten med via spruta i munnen, men det fodret säljs dessvärre inte i vanliga matbutiker utan hos t ex veterinärer.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lunaaa
7/9/17, 12:17 AM
#15

Hon har ätit mer sticks och drack mycket vatten helt själv. Viket tyder på bättringsvägen!

Uppkatten
7/9/17, 8:55 AM
#16

#1 Katter kan bli vingliga vid öroninflammation, men #0 såg veterinären några tecken på öroninflammation?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

lunaaa
7/9/17, 11:01 AM
#17

Näe hennes öron var fräscha enligt han. Nu är hon iaf piggare och ögonen har stannat en aning. Hon har ätit lite och druckit mer samt myst en sväng.

crins
7/9/17, 10:19 PM
#18

Har inte läst hela tråden! Men kan det vara epilepsi? Det brukar debutera mellan 1-3 års ålder, är den äldre kan det vara andra orsaker! (Finns det intenågot som heter vingelsjuka eller något liknande på katt??)

lunaaa
7/10/17, 10:03 AM
#19

Tror inte det, hon gör stora framsteg iallafall och börjar bli sig själv. Som tur är så var det inget farligt hjärnproblem då hennes ögon stannat helt och är normala. Lite ljuskänslig är hon ännu men hon kan iallafall titta. Balansen ät också någorlunda bättre. Hon har fått sina mediciner och äter som hon ska. Hon har börjat väcka mig på mornarna igen vilket också är bra! :) Tänkte ge henne medicinen enligt veterinären och se efter henne, blir hon dålig så åker vi in, men tor det bara var något tillfälligt. :)

Uppkatten
7/10/17, 10:23 AM
#20

Du ska absolut fortsätta att medicinera henne enligt veterinärens ordination! Och ta kontakt med veterinären om hon inte återhämtar sig fullständigt. Kan hon ha fått en hjärnskakning? Något fästingburet? Eller öroninflammation, som ju veterinären var inne på…. #18, jo, det finns något som heter vingelsjuka hos katt. Här kan man läsa mer om vingelsjuka: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/vingelsjuka-bornavirus-katt Katter kan bli vingliga även om de är uttorkade (d v s om de har fått i sig för lite vätska) men jag har inte hört att det skulle påverka t ex kattens ögonrörelser och jag tror inte att det är orsaken i det här fallet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
lunaaa
7/10/17, 10:46 AM
#21

Jo hon hade fått en fästing som hon klöste sönder innan jag hann ta bort den. Men veterinären tror inte att det är relaterat

Carmarino
7/10/17, 11:31 AM
#22

Det låter nästan som om hon har fått en stöt. Hade en gång en katt som råkade ut för det. Han sprang och lekte i lägenheten och råkade springa på sladden till teven så att den lossnade ur väggkontakten. Teven stod nämligen på ett stativ och sladden hängde i luften mellan teven och väggen.

Vet inte exakt vad som hände, men jag tror att han fick stickkontakten på sig, kanske på nosen. Det brukar ju finnas lite spänning kvar en stund efter, så förmodligen fick han en stöt då. Ögonen "pendlade" sidledes hela tiden, precis som du beskriver, och han var vinglig i hela kroppen.

Det är nästan 30 år sedan, så jag minns inte riktigt hur lång tid det tog innan han blev normal igen, men jag har för mig att det var ganska många timmar. Under tiden drog han sig också undan och ville bara vila. Dagen efter var han som vanligt igen.

Kan din katt ha kommit åt något elektriskt, och då fått en stöt?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
7/10/17, 11:42 AM
#23

Det skulle kunna vara fästingsrelatetat även om de flesta katter inte reagerar kan din vara extra känslig. Här info från SVA om Anaplasmos - fästingburen sjukdom http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/granulocytar-anaplasmos-katt


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


lunaaa
7/10/17, 11:52 AM
#24

Hmm, tror inte hon kan ha fått en stöt men det ät mycket möjligt. Jo kanske, hon har ju varit innekatt i sitt tidigare hem och fick vara ute på gården först under våren. Så hon kanske är extra känslig. Fästingen satt på hennes huvud, det medför väl större risk än om den hade suttit någon annan stans?

Pyttelite
7/10/17, 12:02 PM
#25

Jag tror inte att det spelar någon roll var fästningen sitter. Det som betyder något är om fästingen bär på smitta eller inte. Det är vanligt att fästingen sitter kring ansikte eller huvud. Där är det svårast för katten att få bort djuren. Hamnar de någon annanstans kan katten oftast bita bort dom. Skönt att hon är på bättringsvägen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tjeja
7/10/17, 10:20 PM
#26

Åh vad skönt att hon är på bättringsvägen nu i alla fall!  ❤️ Hoppas hon snart är helt återställd!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: