Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1390 ggr
Dimocarpus
7/5/17, 7:14 PM

Kemisk kastrering

Hej! Till er som har "chippat" katten. 

Jag har funderat på kemisk kastrering. Hur har det gått för din katt som gjort det. Någon konstig biverkning? Hur länge höll det?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Silvestris
7/5/17, 8:20 PM
#1

Har provat på 2 honor. På den första dög det inte mycket till. Hon löpte i 4 månader efter implantatet sattes, då kastrerade jag henne kirurgiskt.

Har nu en hona som det funkar perfekt på. Implantatet sattes i slutet av hennes löp och nu har hon inte löpt på 2 månader.

Stallmima
7/5/17, 8:43 PM
#2

Varför inte kastrera "på riktigt" ?

Dimocarpus
7/5/17, 8:45 PM
#3

Vad bra! Du har alltså inte märkt någon biverkning alls förutom ev. inte funkat för den ena katten om man nu kan se det så? Hur länge ska det hålla? 12mån? Har du provat på hankatter?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

vendelay
7/5/17, 8:57 PM
#4

Jag undrar också varför en vill kastrera en katt tillfälligt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Dimocarpus
7/5/17, 9:11 PM
#5

Avelskatt som har bra gener och kan bidra i genpool i sin ras.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kattöga
7/5/17, 11:35 PM
#6

Här är en tråd om kemisk kastrering som jag startade för ett par år sedan, och det finns en länk i tråden, till en annan tråd också. Kanske kan det ge några tankar i alla fall?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Dimocarpus
7/6/17, 6:57 AM
#7

Tack, jag har kollat igenom din länk och även andras länkar #6, har också mailat iväg till mina veterinärer för att höra mer om Androcur. Mina veterinärer har också berättat om Supreloin och en annan preparat man kan ge till sin fertila katt. Men jag ville ju höra mer om personliga erfarenheter av de som går/gått igenom. Sånt kan inte veterinärer svara på då de har mest den teoretiska delen och mindre av den praktiska.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Silvestris
7/6/17, 8:57 PM
#8

#3

Nej, jag har inte märkt av några biverkningar. Jag har satt implantatet på 4,7 mg som sitter i ca 6 månader på hund. Det är mer variabelt på katt. Det kan ha effekt i 6-24 månader så vi får se hur länge det sitter i. Har inte provat på någon hane. Har en väldigt skötsam herre här hemma, skulle det ändra på sig kommer jag prova på honom också. Man ska dock vara medveten om att de får en boost av östrogen/testosteron innan implantatet har nått full effekt så fertilt beteende kan förstärkas under 3-4 veckor.

Dimocarpus
7/6/17, 10:41 PM
#9

Tack Silvertris! Jag har egentligen snäll och väldigt mild fertil kille, men det är inte ultimat att låta honom gå helt fertil. Jag håller på samla på mig andras erfarenheter så att jag kan göra en klok bedömning för honom. Kastrering kommer vi till iaf när det väl gäller. Frågan är bara när. Jag uppskattar att du delar med dig matnyttig info.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

annzoo
7/9/17, 6:14 PM
#10

Jag har själv inte kemisk kastrerat nån hane eller hona. Jag har dock bekanta som gjort det med varierande resultat. Chippet har inte alls gett någon verkan (dvs hanar som gjort kattungar) tills att den haft effekt till drygt 3 år. Vissa katter blir 10ggr värre  innan de verkar, andra har de fungerat mildrare. Har även sett biverkningar så att chippet akut måste opereras ut.

annzoo
7/9/17, 6:16 PM
#11

Jag har själv inte kemisk kastrerat nån hane eller hona. Jag har dock bekanta som gjort det med varierande resultat. Chippet har inte alls gett någon verkan (dvs hanar som gjort kattungar) tills att den haft effekt till drygt 3 år. Vissa katter blir 10ggr värre  innan de verkar, andra har de fungerat mildrare. Har även sett biverkningar så att chippet akut måste opereras ut. Det är iaf därför jag tvekar

kalindas
7/10/17, 9:23 AM
#12

På en del hanar verkar chippet länge, upp till två år, andra fungerar det inte alls på.
Flera av hanarna fortsätter markera trots chippet.
Androcur ger jag till min kastrerade hane, som markerade inne. Funkar superbra på honom! Fördelen med Androcur är att direkt när man slutar blir katten fertil igen.
Dock ska man precis som med chippet fundera på om det är värt biverkningarna som kan uppkomma, både med chip och androcur.
I min Elliots fall var andra valet avlivning, så det gjorde ju valet enklare.

Det finns heller ingen garanti på att chippet eller androcur gör katten helt steril, så risk finns att han fortfarande kan para.

Men många jag känner har använt chip flera ggr på sin hankatt och varit nöjda.

/Elisa

isatinus
9/14/17, 1:19 PM
#13

Jag chippade min hankatt för två veckor sedan och under första veckan så strilade han flera gånger per dag och på allt möjligt… det var inte så skoj men har nu gått över. Innan detta så har han det hänt att han strilat nån enstaka gång men det största problemet har varit att han är så orolig och bara vankar runt i huset och skriker, är smal och pälsen har tappat i kvalité. Hoppas att jag kommer se resultat snart!

Annons:
Upp till toppen
Annons: