Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1194 ggr
mikkan01
2017-07-05 10:32

Burdjur och katt

Vi har kommit överens om att vi snart ska bli kattägare igen :) Ett plus hade ju varit om katten/katterna intresserade sig för att ta möss också då vi bor i ett gammalt hus. Vet ju att det beror mer på individen och ingen egenskap jag kan bestämma att de får. Tänkte bara kolla om ni med burdjur upplever att era katter inte alls är intresserade av att ta möss för att de är vana vid smådjur redan eller ifall instinkten finns kvar i alla fall?

~mikkan

Annons:
Meja H
2017-07-05 10:59
#1

Min kompis skaffade en hamster när dom redan hade två mössjagande katter. Och du kan ju gissa vad som hände med den hamstern. Dom välte buren med hamstern i flera gånger och tillslut efter några månader (6 månader gammal) så blev den uppkäkad pga att  hon "glömde" stänga buren…

mikkan01
2017-07-05 11:45
#2

Buren kommer stå rätt högt upp och är kattsäkrad sen jag bodde hemma där vi hade en katt som tog allt från fåglar till minkar och var sugen på mina chinchillor också, meningen är ju inte att ha djuren tillsammans. Tanken är väl mer ifall katterna vänjer sig vid chinchillornas närvaro och därför slutar vara intresserade av andra smådjur :)

~mikkan

Scorpio97
2017-07-05 13:22
#3

Har tre katter härhemma, alla utekatter och med bra jaktinstinkt. Dom två yngre är födda hos min pappa och jag hade en hamster hos honom, så dom växte upp "med smådjur". 

Hade sedan totalt fem hamstrar härhemma, och en av katterna får vara i mitt rum och fick det även då. Såg självklart till att hon inte kunde ta sig in eller välta burarna på något sätt. Hon satt gärna en bit bort och kollade på hamstrarna, men hon försökte aldrig göra något mot dom. Brukade stänga dörren när jag hade hamstrarna ute i hage/på golvet, men en gång glömde jag och då kom hon bara och satte sig bredvid mig och kollade på dom. Så hon förstod att dom fick man inte jaga, åtminstone när jag var med. Men mer än så kan man väl inte riktigt begära heller. 

Hon kommer ofta in med möss, fåglar och sorkar så hon är absolut jaktintresserad fast hon lät bli mina hamstrar :)


//Jessie

jollycox
2017-07-05 16:43
#4

Min äldsta katt är inte så brydd, han har fått hälsa på hamstrarna då jag hade dom. Men han kan sitta och spana på musen jag har, så jakt finns i han ändå.
Min förra katt och skogkattflickorna vi har nu har betydligt mer jakt. Jagade/jagar insekter ute och får inte vara i musens rum utan tillsyn, trots att musen har en väldigt säker bur. Dom är alla innekatter och skulle med 95% säkerhet jaga smådjur ute.
Med det vill jag säga att nej jag tror inte att katten blir van smådjur för att man har det inne och slutar jaga ute.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

flis
2017-07-06 09:52
#5

Katter lär sig vilka djur som tillhör familjen, dom rör man inte. Utomhus är en annan sak.

vendelay
2017-07-06 20:25
#6

2 innekatter och 1 hamster, skulle katterna ha möjlighet skulle de definitivt ha ihjäl hamstern, det tvivlar jag inte på. Tror inte att katter lär sig vilka djur som "tillhör familjen".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Bästakompis
2017-07-07 22:00
#7

Jag har också väldigt svårt att tro att katter kan lära sig vilka djur man får döda och vilka man inte ska röra… Min katt Bobo som jag skrev om i en annan tråd att han var på landet i 2 veckor, han mördade smådjur på löpande band när vi var där, från första dagen trots att han bara gått koppelpromenader tidigare i sitt liv. Jag hade aldrig vågat skaffa någon gnagare med honom i huset! 14 dagar - 14 näbbmöss och en fågel på hallmattan, plus de byten som han antagligen åt upp redan i skogen för att de var godare än näbbmöss! Alla katter jagar inte lika mycket, men det är lite dumt att chansa. Skulle Bobo hamna i samma rum som en hamster skulle han hugga direkt…

Tettelush
2017-07-08 01:38
#8

Har både hamster och katt - hamstern bor numera i badrummet. Öppen dörr när jag är hemma, alltid stängd om natten eller när jag går ut oavsett hur kort tid det gäller. Min katt går gärna in och tittar och har lärt sig att hon vackert får sitta bredvid - absolut inte uppe på buren. Har dock inga tvivel om att hon skulle göra betydligt mer än att titta om inte jag var i närheten.

mikkan01
2017-07-10 09:16
#9

Hm, låter ju ändå rätt positivt så då hoppas jag att katten gillar att jaga :)

~mikkan

Upp till toppen
Annons: