Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1634 ggr
Matildalrj
6/28/17, 1:36 PM

Är det fel på min katt?

Jag har en Ragdoll hane på snart 8 månader. Vi kastrerade honom för 2 1/2 vecka sen. Han är världens gosigaste och snäll mot andra djur och barn. Han är inte hemma själv mycket och som högst 3h. Vi har stor balkong där han kan vara själv när han vill vi är ute 2 gånger om dagen i koppel och går han har klösträd och leksaker. Nu till problemet kanske 3-4 gånger har han fått spel på mig matte aldrig husse och hoppar och biter mig i armar, ben och huvet. Det är alltid på kvällen det här händer och det varar i kanske 1-2 minuter. Vad gör man?! Och varför gör han såhär mot bara mig? :( spelar ingen roll att vi har lekt eller tagit det lugnt innan han bara får ryck. Hjälp!

Annons:
Tyst
6/28/17, 3:41 PM
#1

Han är kattunge, kattungar är mer bitiga. Se till att lära honom med positiv förstärkning redan nu att det inte är okej att bitas.
Själv körde jag med metoden att jag bestämt sade nej och sen kastade en leksak, och omedelbart efter att fokusen på att bita matte gick över i jaga leksak även en godis. 
Läs på lite om katter, kattens beteende, kattens fysiologi, och kattungars utveckling så finner du nog svaret 🙂

Uppkatten
6/29/17, 7:31 AM
#2

Gissar att han skulle må bra av en lika galen kompis att busa och "testa gränserna" med. Hur gärna vi människor än vill så har vi svårt att ersätta en bra lekkompis. Minns hur mina egna härjade runt tillsammans i den åldern, särskilt på kvällar och nätter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Matildalrj
6/29/17, 3:33 PM
#3

Han har tre kompisar han bor granne med som han leker med när och hur mycket dom vill men kattkompisarna kanske kommer senare :)

Matildalrj
6/29/17, 3:33 PM
#4

Kattkompis*

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
6/30/17, 10:59 PM
#6

#5 vad surrar du om? Man avlar ju på bra egenskaper hos olika raser. Men har aldrig hört att en raggdoll är aggressiv som ras. Om sen en enskild katt är aggressiv kan ju ha andra skäl än rasen. Så sluta sprid falska rykten eller läs på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
6/30/17, 11:44 PM
#7

#5 Vilket dravel. Riktigt löjligt att skriva att ta ska vara beredd på avlivning för att katten fått ryck några få gånger.

Rasen är motsatsen till det du skriver. Du kanske bara pratat med dom som har huskatter som dom kallar ragdolls. Då kan det säkert bli fel utan koll bakåt i leden.

Lena
6/30/17, 11:52 PM
#8

Tagit bort ett inlägg som var av olämplig art.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Denna kommentar har tagits bort.
Uppkatten
7/1/17, 7:52 AM
#10

#9 Men vad är det för dumheter som händer i den här tråden? Om adm går in i tråden och tar bort ett olämpligt inlägg så är det väl bara dumt om någon av oss andra går in med ett annat provocerande (och felaktigt!) inlägg…?!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Matildalrj
7/1/17, 7:56 AM
#11

#1 har testat nu att kasta leksak när han får sitt ryck och det verkar funka. Tack så mycket för bra tips! :)

Pyttelite
7/1/17, 8:35 AM
#12

#10 Det finns ingen anledning att smutskasta huskatter. Raskatter och huskatter har u grunden samma beteende.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
7/1/17, 8:42 AM
#13

#11 Härligt att höra! 🥳

#12 Ingen smutskastar huskatter, bara den oseriösa huskattsaveln där man försöker sälja huskatter som %-raskatter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pyttelite
7/1/17, 9:12 AM
#14

#13 Vad har detta ned TS problem att göra? Det är inte ovanligt att en katt reagerar så som beskrivet. Detta sker oavsett om det är ten raskatt, blandras eller huskatt. #1 har gett bra tips.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
7/1/17, 9:14 AM
#15

#12 Det är ingen som har smutskastat några huskatter. Här har du allt fått saker och ting om bakfoten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
7/1/17, 9:27 AM
#16

#15 Faktiskt inte. Jag kan inte tolka #7 annat. Dessutom svarade jag före det kontroversiella inlägget var borta. Tamkatter oavsett rasinslag har samma grundläggande beteenden. Sedan finns det variationer mellan raserna men viktigast för att få en harmonisk katt är att vänja den vid människor under de 12 första viktiga veckorna. TS katt har säkert blivit rätt hanterad av sin uppfödare den har bara kommit upp i slyngelåldern och testar gränserna. Tips från #1 är fortfarande bra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lena
7/1/17, 9:48 AM
#17

Tagit bort ytterligare ett inlägg som vi anser vara olämpligt. Nu vill vi ha sakliga diskussioner som håller sig till ämnet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
7/1/17, 9:57 AM
#18

#16 Att du svarade innan det kontroversiella inlägget var borta ändrar inget. Även ditt inlägg (#9) har nu tagits bort av adm då det inte var godtagbart. Jag håller fullständigt med dig om att TS katt har kommit upp i slyngelåldern, testar gränser och behöver massor av stimulans. Det är ett helt normalt beteende, och att beteendet ofta märks på kvällar är som det ofta brukar vara. Att inlägg #5 togs bort beror på att det var felaktigt och då behöver vi inte fortsätta den diskussionen, utan kan fokusera på det som tråden i grunden handlar om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
7/1/17, 10:54 AM
#19

#11 Vad bra :)

Tyst
7/3/17, 10:20 AM
#20

#11 Toppen! Det är inte lätt alla gånger, och ibland kan man bli knäpp på vissa kattungebeteenden. Min var en liten piraja och bet mig överallt hela tiden men med min lilla "metod" har han växt upp till att aldrig någonsin bitas, för det får man ju inte 😃
För något år sedan råkade han bita mig i fingret när vi lekte och han såg så sjukt förvånad ut att jag höll på att skratta ihjäl mig.

Annons:
kawalett
7/3/17, 11:50 PM
#21

Katter är nattdjur därav bus på kvällen.

Jag går ofta och lägger mig sent ca 01.30. Just den tiden vaknar våra fyra katter och springer omkring och jagar varandra är superpigga och springer rakt över oss i sängen i vild jakt… :-)

En katt har i 3 års tid hoppat runt som en groda jagar mina tår och biter hårt i hälarna. 

Vi hittade honom och has bror övergivna vid våra kolonolotter och de som inte haft an mamma som uppfostrat dom  verkar fortfarande tro att de  är kattungar. :-)

Upp till toppen
Annons: