Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 659 ggr
SilverRosen
6/12/17, 2:35 PM

Bygga upp muskulatur på skygg innekatt

(Påhopp undanbedes, har du inget användbart att skriva, håll det för dig själv!!)

Har en skygg hittekatt på 5 år (enligt adoptionspappren) som endast bott inne sedan sitt första jourhem.

Han var en stor kille på 6 kilo när han kom till oss, första vi gjorde efter 6 månader var ett byte av foder till spannmålsfritt med bra proteinhalt (Acana & Orijen).
Han verkade bli mätt o nöjd av en mindre mängd foder dagligen, så vi har låtit det stå framme i ett aktiverande fodertorn 24/7.
"Godis" får han endast när vi övar inkallning, exempelvis från ett rum till ett annat eller från balkongen in, i syfte att slippa jaga och bära honom vilket han avskyr och stressas av.

Med tiden gick han sakta ner i vikt och är nu 3 år senare nere på 4.5 kilo och veterinären säger att det är en bra vikt för honom.

Min oro bottnar nu i att när jag känner genom honom, borstar och kelar känner jag att han har mycket mindre muskler på/i bakpartiet. Man känner tydligt lederna och "knotorna" vid höftleden och ryggslutet.

Behöver jag oroa mig för det?
Vet. sa i mars att han är fin och frisk, inget att oroa mig för.

Att aktivera honom är svårt, killen är mycket skygg & lättstressad, släpper sällan garden, avskyr att gå i sele, jagar ej bollar. Han kan få ryck på nätterna/gryningen då han tokrusar runt i lägenheten och om dagarna hoppar han gärna runt på möblerna. Men jag känner att det inte räcker för hans muskler.

Har någon erfarenhet om liknande problematik?

Annons:
Vixxen
6/12/17, 2:48 PM
#1

Gillar han vippor? Eller andra leksaker? Klösträd? Kan kattkompis vara ett alternativ?

SilverRosen
6/12/17, 3:46 PM
#2

Han gillar vippor men tappar lätt intresset och går undan, han springer mycket sällan efter dem, vilket jag gissar på aktiverar honom bäst.

Han har andra leksaker överallt i lägenheten och även en del vi lägger undan ibland, men även med dem leker han sällan länge och definitivt aldrig framför oss.

Vi har ett högt klösträd med flera våningar till honom och den använder han dagligen, men jag tror inte dem hoppen räcker för motioneringen.

Han undersöker sedan en kort tid tillbaka högre möbler, så en idé vore att sätta upp höga vägghyllor med tyg på för fäste. Det kan bli hans safezone, samtidigt som han rör sig mer.

En kattkompis vill inte maken ha, plus att katten kommer från ett jourhem där han fick stryk av andra katter. De rekommenderade att ha honom ensam. Och han verkar fullt nöjd med tillvaron i övrigt.

burmamys
6/12/17, 4:19 PM
#3

Skulle det vara möjligt att locka honom runt en tänkt "bana" strax innan matdags med en vippa han gillar alternativt lite mat på en sked? Led honom upp i klösträdet och ner igen, vidare till nästa höga möbel, osv? Om ni leder honom längs samma "bana" varje gång så kommer han nog att fullfölja den själv till slut, särskilt om det dyker upp små godbitar längs vägen… Det ni gett honom i banan bör ni ta från hans portion, så han får samma mängd mat totalt sett. Det låter ju ändå som att han mår bra, jag tror de flesta katter rör sig utifrån sitt behov så han lider nog inte av att vara mindre välmusklad nu än när han var yngre, men om ni kan locka honom att vara mer aktiv är det säkert bara positivt. 😊

annzoo
6/12/17, 8:41 PM
#4

att  han har mindre muskulatur bak tror jag bero på annat. Är katten undersökt av veterinären? hur väl känner du revbenen?

SilverRosen
6/13/17, 12:08 PM
#5

#4 Jag påpekade det för veterinären i mars när jag lämnad in honom för tandstensborttagning och hon sa att han såg och kändes fullt frisk. =)

Det kanske är så att hans fysik helt enkelt anpassar sig efter hans nya vanor.

Jag fick en idé imorse att kanske ge honom maten högst upp på hans katträd efter en kort stunds lek om han vill, då har han anledning att aktivt hoppa upp.
Idé två innefattar vägghyllor i makens spelrum med tyg så att han får grepp, så kan han använda dem som myshyllor eller klättervägg.

Pyttelite
6/15/17, 5:58 AM
#6

Först vill jag berömma er för att ni fått ner katten i vikt. Det är många gånger vi som gör våra husdjur feta och det är svårt att motstå en tiggande katt men även oron att katten inte ska ha fått nog med mat gör att katten blir övergödd. En överviktig katt riskerar att få andra följdsjukdomar. Jag skulle direkt säga att du inte behöver oroa dig. Man ska kunna känna skelettet på en normalviktig katt. Din katt har haft en stor övervikt och dp blir det stor skillnad när den blir normalviktig. Det finns ingen anledning för att besöka veterinären pga detta. Kattens lek är ersättning till jakt på villebråd och katten jagar i kortare stunder så det är naturligt att katten tappar intresse efter en ganska kort stund. Lek gärna flera gånger under dagen istället. Lycka till i fortsättningen och bra jobbat!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
SilverRosen
6/15/17, 2:02 PM
#7

Stort och innerligt tack för berömmet @Pyttelite!
Det var just hans hälsa vi hade i åtanke när vi fick hem honom överviktig, han tros ha varit endast 2 år gammal då. Jag ska sluta oroa mig och istället vara glad för den positiva utvecklingen han dagligen gör! Den katten är verkligen One of a Kind!

Vi har haft honom i 3 år nu och viktnedgången har verkligen gått långsamt och veterinären som följt honom är mycket nöjd med hans utveckling. Något besvär av tandsten hade han heller inte, när vi lämnade in honom i mars.

Svärföräldrarnas bondkatt var en katt i familjen som var mycket övergödd och bortklemad, han fick det billigaste ICA fodret och den äckligaste blötmaten jag sett, i flera år. Jag tjatade länge på deras utfodring och lät till slut vårt exempel tala för sig, men de ändrade sig aldrig och kattens kropp gav upp fullständigt vid 9 år. Jag är övertygad av att han dog av näringsbrist och fetma, hans kropp kunde helt enkelt inte klara sig på den dåliga maten längre.

Upp till toppen
Annons: