Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 784 ggr
burmamys
2017-06-01 18:29

Förebygg tandproblem hos din katt

Jag har insett hur viktigt det är att sköta kattens tänder, även i förebyggande syfte.

http://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1 

Dela gärna med er av egna erfarenheter och synpunkter!🙂

Annons:
Dimocarpus
2017-06-01 20:27
#1

Kan säga att jag har lyckats få bort tandsten på mina katter (väldigt lite) av stomodine LP (dock rekommenderar veterinären att man ger det tills allt försvunnit men dock inte fortsätta med det för att slippa gula beläggningar på tänder).

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-06-01 20:40
#2

Ja Stomodine verkar bra! Det stora problemet med tandproblem är ju just inflammationerna, och hur de sprider sig, och då är det skönt att det finns produkter som Stomodine som dämpar dessa.

Någon mer som vill dela med sig? Här eller i artikeln.🙂

Bästakompis
2017-06-06 09:44
#3

Jag vill inte borsta tänderna på mina katter då de inte är vana vid sådan hantering och jag gissar att en lång tids försök bara skulle leda till att jag i bästa fall får komma åt två tänder innan de smiter, och dessutom att de tappar förtroendet för mig. Vet ni hur ofta man bör skrapa tänderna hos veterinär om man inte borstar dem? Mina katter hade lite tandsten nu vid senaste vaccinationen i vår. De blir 3 år i augusti.

burmamys
2017-06-06 10:24
#4

#3 Jag trodde inte Saga skulle acceptera tandborstning heller, men jag tog det i små steg (se artikeln) och till min förvåning gick det faktiskt bra. Så jag anser att det är alltid värt ett försök innan man ger upp!🙂

Men jag håller med om att det ska inte vara en kamp, går det inte frivilligt så får man nöja sig med att göra det man kan via fodertillskott och råa ben, och vid behov sanera tandsten hos veterinären under narkos. Det är nog väldigt individuellt hur ofta man måste söva katten för att ta bort tandsten, svårt att ge några generella råd där.

Upp till toppen
Annons: