Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1027 ggr
Misse_lisa222
2017-05-23 18:32

Inneboende-göra med katten?

Hej,

Tänkte höra om lite råd och tips vad ni tyckte var bästa alternativet nu när jag ev. kommer få en inneboende. Har en liten kattunge på 6 månader som bor tillsammans med mig. Har tänkt att skaffa en inneboende/eller tillfälligt hyra ut ett rum (ser inga hinder för det, bara för att man har katt? Snarare tvärtom att det är bra att han vänjer sig vid olika människor). Men jag är lite orolig för att han springer i hallen, och om inneboende kanske kommer hem i natten, och kan typ blir rädd då eller springer ut då? (han brukar rymma/springa ut i trappuppgången när jag kommer hem).

Så funderar om jag ska ha en extra låda i sovrummet där jag sover (rummet är stort som ett vardagsrum, typ 30 kvm) där även kattens klösträd är och bara flytta hans toa och mat till sovrummet på natten, eller ska jag låta katten gå runt i lägenheten precis som vanligt (han brukar sova i hallen ibland), men är rädd för att inneboenden kanske "trampar" på honom då?) eller att han springer ut/rymmer (han är bra på det). Men som sagt, jag kanske är lite överbeskyddande, men vad tycker ni? Är det konstigt att låta katten bara vara i sovrummet på natten? Om han ändå har tillgång till både mat och toa då?

Annons:
Aleya
2017-05-23 18:35
#1

Jag har varit inneboende och ingen katt har skrämt skiten ur mig. Låt katten röra sig fritt. Vill inte den inneboende ha katten i sitt rum får väl den stänga ute katten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
2017-05-23 18:36
#2

Jo, men jag menar att inneboenden skrämmer katten, alltså att katten blir rädd för inneboenden om han/hon t.ex. kommer hem mitt i natten eller att han själv råkar rymma med tanke på att han brukar springa ut när jag kommer hem (och även råkat gjort det, när jag haft andra personer på besök).

Misse_lisa222
2017-05-23 18:42
#3

Ok, det kanske låter konstigt att katten skulle bli skrämd, kanske jag som överreagerar, haft folk på besök och aldrig varit några problem. Är väl snarare risken att han springer ut/rymmer i trappuppgången, om inneboenden inte är försiktig.

Gronstedt
2017-05-23 18:49
#4

Du får väl prata med inneboenden och välja en förnuftig människa, som håller koll på kissen när dörren är öppen.

Misse_lisa222
2017-05-23 18:51
#5

Ok, så ni tycker inte jag ska låta katten bara vara i sovrummet under natten o bara ställa in en extra låda där?

burmamys
2017-05-23 18:51
#6

Jag skulle absolut flytta in lådan i sovrummet på nätterna. Mina tycker också det är roligt att smita ut i trapphuset när tillfälle ges, och skulle inte vilja ta den risken när en inneboende öppnar dörren.

Annons:
Aleya
2017-05-23 19:00
#7

1. Du hittar någon som gillar katter. (Hade det som ett krav då jag sökte att vara inneboende, jag ville ha katter då jag skulle sakna mina) 2. Ha ett kompostgaller vid dörren så har man lite tid att checka innan man går in och se om katten ens är där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-05-23 19:10
#8

Jag tycker att du ska ställa krav ifrån början på blivande inneboende. Gör upp regler innan du söker och leta efter den som är villig att följa dem. Angående vilka regler har jag ingen input. Gör det som blir bäst för dig och katten. Fast att inneboende kan ha möjligheten att var ifred från katten känns självklart.

När vi flyttade till ny lägenhet var min katt väldigt rädd så fort någon öppnade dörren oavsett vilken tid eller vem det var, men han vande sig och nu kommer han till och med och hälsar på nya människor. Jag tror inte att din katt kommer att bry sig om inneboende om den kommer hem mitt i natten. Har du haft vänner över så att du sett hur katten reagerat på nytt folk?

Misse_lisa222
2017-05-23 21:48
#9

Ja, jag har haft vänner och folk på besök, och han har aldrig brytt sig utan kommer fram och luktar och vill hälsa på alla. Så han har aldrig brytt sig nämnvärt. Snarare att han tar chansen att rymma/springa ut i trappuppgången när dörren öppnas (hänt mer än en gång med mig samt när jag hade besök så passade han på att springa ut). Så är väl kanske mest det jag är orolig för. Så även om man är försiktig så lyckas han springa ut, så är väl mest det jag är orolig för. Men kan tillägga att sovrummet är största rummet i lgh.

micki78
2017-05-24 11:43
#10

Som många sagt innan, ha tydliga regler. Speciellt tydlig på att vara försiktig så katten inte rymmer ut. Ha katten på rummet den första tiden, sen om du märker att den inneboende är försiktig och verkligen tar det på allvar med katten så kan han ju sen röra sig fritt på natten.

[AnimeV4]
2017-05-24 12:55
#11

#9 Då låter kompostgaller som en god idé.

Misse_lisa222
2017-05-24 16:31
#12

Hej,

Tack för alla bra svar. Sant, jag ska bara låta honom sova i sovrummet när jag vet att inneboenden är ute på kvällen/natten (kanske någon enstaka natt alltså) och annars be hen säga till om denne ska ut. Kommer låta katten gå fritt i lägenheten annars. Jag kommer ju ha min sovrumsdörr stängd, så var väl också kanske mest det jag tänkte med..men tänker att katten trivs snarare bäst i sova i sovrummet än att sova utanför men har kommit på en lösning som gör att han kan gå in och ut:) +att han får sova i sovrummet när inneboenden ska ut/kommer gå ut mitt i natten (mest risk för att katten skulle springa ut annars). Skönt att bolla tankar här eftersom man annars låser sig vid problem som faktiskt inte behöver vara ett problem!

Misse_lisa222
2017-05-29 19:45
#13

Sen nu i efterhand tänker jag varför katten INTE skulle sova med mig i sovrummet, för alternativet hade ju varit att han sov utanför sovrummet (för sover ju med stängd dörr annars), så det är klart alternativet att han sover i sovrummet än tvärtom, är bättre.

Annons:
Aleya
2017-05-29 22:29
#14

#13 fast du lär ju få en tokig katt om du stänger in den i sovrummet. Om den är van att kunna röra sig på en stor yta i vanliga fall och sen spendera hela natten på en begränsad yta. Kan leda till protester. När jag har bott med andras katter så har dom fått ströva fritt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
2017-05-31 15:53
#15

Ok, fast sovrummet är största rummet i lgh (som övrigt inte är enorm), så det gör inte så stor skillnad. + Hans yta begränsas ju redan eftersom inneboende kommer stänga sin dörr. Men har kommit på en lösning som gör att han kan gå in och ut i lägenheten under och natten och lådan får ändå stå utanför i hallen=)

Upp till toppen
Annons: