Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1601 ggr
Mixa20
5/22/17, 9:14 PM

När kan man se om katten är dräktig?

Har en honkatt som jag sett med en kavaljer vid två tillfällen. Kan hon ha parat sig och om så undrar jag hur och när man kan upptäcka det?

Annons:
MonicaLagerquist
5/22/17, 9:27 PM
#1

Vid dag 21 i dräktigheten brukar honan få rosa röda tuttar.

Stolt ägare till fem La permer

Aleya
5/22/17, 9:39 PM
#2

Kanske ot men du påstod ju att du skulle kastrera katten. Och om jag minns rätt så vad den inte gammal heller och du ville ha kattungar enbart för att du inte själv kan få barn. Känns inte riktigt som rätt grunder för att skaffa kattungar på och låta en katt ha en jobbig dräktighet. Men det är väl bara en katt för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mixa20
5/22/17, 10:12 PM
#3

# 2 åsikten står för dig och du har inget med det att göra. 27/5 är det ofrivilligt barnlösas dag! Grattis till oss! Min katt är mitt barn så får du se det precis som du gör. Hon åker med på resor och är aldrig ensam hemma! Får bästa maten och nytt vatten varje dag. Kokt fisk på helgen. Är ute och kan gå in och ut när hon vill. Jagar fjärillar och fåglar. Klättrar i träd och busar med sin kompis som är hund. Har fått alla sprutor hon behöver och är chippad. Tack för mig!

Aleya
5/22/17, 10:15 PM
#4

#3 men då behöver du inte sitta och påstå saker för att få tyst på folk. Eller ens skriva om din stackars katt om du inte vill ha åsikter om detta och dessutom öppet säga att du gör detta medvetet. Känns bara tragiskt att en person som fått information bara skiter i saker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Mixa20
5/22/17, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#1 Så här se det ut nu. Annars var de ljust ljusrosa nästan vita. Mvh Mixa

Mixa20
5/22/17, 10:23 PM
#6

# 4 Förstår inte vad det är jag påstår? Du verkar vara någon sorts polis och ska bestämma vad jag ska göra med min katt!

Annons:
Aleya
5/22/17, 10:28 PM
#7

#6 jag säger bara en sak: bespara oss alla med din medvetna buskavel bara för att DU vill uppfylla något tomrum som DU saknar. Jag hoppas bara för katten att det helst inte blivit ungar eller att dräktigheten går bra så att det inte det bli komplikationer som hade kunnat undvikas genom att kastrera.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
5/22/17, 10:39 PM
#8

…eller helt enkelt hålla katten inne alt. erbjuda kontrollerad utevistelse i inhägnad eller koppelpromenader…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mixa20
5/22/17, 10:46 PM
#9

Tänk att ni kan sparkar på den som redan ligger ner. Vad ger er rätt att min katt inte ska få ungar?

Niseeu
5/22/17, 11:04 PM
#10

#3 Det jag undrar över är varför du vill riskera din katts liv som du säger att du älskar så mycket bara för att du vill ha kattungar? Hon kan få diverse sjukdomar från hanen som både kan ta död på henne och alla kattungar eller så kan kattungarna födas med diversa missbildningar osv mer oseriöst än så här blir det inte! Dessutom kan det bli komplikationer under förlossningen som gör att både honan och ungarna kan dö eller att kejsarsnitt måste genomföras vilket kommer orsaka stort lidande för henne. Dräktigheten kan också orsaka henne mycket smärta och lidande men kanske inte spelar någon roll för dig? Om du vill ha en kattunge kan du väl åka till en katthem och adoptera en kattunge det finns nog med hemlösa katter vi har mellan 100000-150000 hemlösa katter i Sverige på grund av att folk är så egoistiska och oansvariga och det är så respektlöst med djuren och orsakar dom lidande du inte ens kan tänka dig!

Aleya
5/22/17, 11:15 PM
#11

#9 det är katten som lider av dräktighet och inte du. Du är vuxen och har skaffat katt, du har ansvar för katten. Men du vill riskera kattens liv. Det är inte dig det är synd om utan katten. Den har inget val förutom att lyda sin mattes önskan om att den ska behöva vara dräktig så att matte är nöjd så matte slipper sitt egna tomrum.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
5/22/17, 11:26 PM
#12

#9 Anledningen till att många anser att man inte ska avla på katter utan stamtavla är dels att man inte har någon aning om vad katten bär på samt att det redan finns väldigt många hemlösa huskatter i Sverige idag.

När man har en katt med stamtavla vet man vilka föräldrar, syskon osv katten har. Det gör även att man kan hålla bättre koll på vilka sjukdomar och liknande som katten bär på. Då kan man välja en hona som är så frisk som möjligt och bär på så lite negativt som möjligt, och para henne med en hane som passar henne. En seriös uppfödare gör dessutom flera hälsotester på sina avelskatter (det finns en anledning till att raskatter är dyra och att uppfödare oftast går back eller plus minus noll). På så vis ökar man chansen att kattungarna blir friska och får må bra hela livet. När man har en katt utan stamtavla kan den bära på vad som helst, och man kan inte veta vad den för över till kattungarna. Risken blir större att kattungarna föds med någon defekt eller sjukdom, eller blir sjuka senare i livet. 
Risken blir ännu större om du låter honan gå ute fertil, och inte ens har koll på vilken hane hon parar sig med. Hanen kan vara aggressiv eller sjuk, och ungarna får hälften av hans gener också. 

Det andra problemet är antalet hemlösa katter. Siffran jag har sett är 100'000 katter som är hemlösa i Sverige idag. Katter som är hungriga, inte har tak över huvudet och kanske fryser ihjäl i vinter. Även om du behåller alla kattungar själv eller hittar ett bra hem till varje kattunge, så innebär det att din katts kattungar tar upp hem som hade kunnat getts till en hemlös katt. Är det inte bättre om den katten får ett hem istället?

Om man väldigt gärna vill ta hand om en kull kattungar är det många katthem som får in dräktiga honor som behöver jourhem. Då får du vara med om en kattkull, du får hjälp från katthemmet och gör en god gärning samtidigt. Och du slipper riskera din honas liv eller hälsa. 

Och inget av det här är något illa menat mot dig personligen. Men jag hoppas att du läser mitt inlägg och i alla fall funderar över att kastrera din katt istället för att ta en kull :)


//Jessie

Carmarino
5/23/17, 5:19 AM
#13

En fråga bara, och det innebär inte att jag försvarar buskavel, men om det är så farligt för en katt att få en kull ungar som ni beskriver, är det då inte lika farligt för alla katter? Eller gäller det bara huskatter och inte raskatter? Raskatter får ju i allra högsta grad "lyda mattes önskan" om den ena kullen efter den andra. De får inte själv välja de heller. Det borde ju innebära att raskatter utsätts för livsfara gång på gång. Eller har jag missförstått något?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Aleya
5/23/17, 6:47 AM
#14

#13 det är ju aldrig riskfritt. Men skillnaden är att dom som är seriösa har bättre koll och tar katten till veterinären och kollar så allt är ok. Det är sällan jag hört någon som har huskatt som ens bemödat sig att låta en veterinär kolla katten under en dräktighet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
5/23/17, 9:58 AM
#15

#14 Det är möjligt, men som ni framställer det så verkar det vara förenat med livsfara för en huskatt att vara dräktig och föda ungar, men att detsamma inte gäller raskatter bara för att de blir veterinärundersökta.

Även raskatter kan ha genetiska defekter, som kanske bara slår igenom någon enstaka gång på flera generationer. Det finns ingen veterinärbesiktning som kan upptäcka dem - åtminstone inte utan att gentesta katten. Är det något som hör till rutinen för en raskattsägare att göra på sina katter?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emmaboy
5/23/17, 10:01 AM
#16

Hoppas att hon inte är dräktig och att du istället väljer att kastrera. Rekommenderar en tur till veterinären så kan du kastrera på en gång. Information om kattens dräktighet finns för övrigt lätt tillgänglig via google eller bibliotek. Antalet hemlösa katter är ett av landets största djurskyddsproblem, säkert förstår du att många på ett forum för kattälskare är motvilliga att ge råd till någon som medvetet spär på detta problem samt att det kan ses som oansvarigt att ej läsa på själv innan man väljer att låta sin katt bli dräktig, då informationen som sagt är mycket lätt tillgänglig. Det kan som tidigare personer skrivit uppstå komplikationer och då gäller det såklart att vara förberedd.

Herveaux
5/23/17, 10:12 AM
#17

#13 Den största skillnaden (som jag ser) är att seriösa uppfödare är noga med att välja ut avelsdjur. Vem vill riskera en familjemedlems och ett fint avelsdjurs liv för en kull som inte för vidare bra, friska gener?

Min bild av huskattsavel vs raskattsavel: (Blir gärna rättad där jag felar!)

Huskattsavel = avelskatten är fin och snäll. Syftet med kullen är att få kattungar.

Raskattsavel = avelskatten är fin och snäll. Har testats för diverse sjukdomar och bakåt i släkten finns även där fritestade djur.  Syftet med kullen är att föra aveln framåt och bevara rasen.

En dräktighet/förlossning innebär alltid risker, men jag tror att dom flesta seriösa uppfödarna är pålästa och medvetna om dessa och kan se tidiga tecken på att något är fel samt har en öronmärkt buffert ifall vet.vård behövs.

Avslutningsvis: Jag har inget emot huskatter, men jag tycker inte om att man medvetet föder fram huskattsungar.
Alla borde vara volontärer på ett katthem ett par månader, det ger en bra inblick i huskattens verklighet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carmarino
5/23/17, 10:43 AM
#18

Som jag skrev tidigare så försvarar inte jag heller buskavel, men jag reagerar mot de hårda orden som en del använder sig av. Att skriva att man i princip riskerar livet på sin katt för att den råkat bli dräktig gagnar ingen.

Tycker att Skorpio97 uttrycker det jättebra, och lugnt och sansat förklarar varför man ska undvika att avla på huskatter. Efterlyser lite mer sådant, istället för personattacker. Det är bara att tänka hur man själv vill bli bemött. Känner jag att jag kommer att ta till mig hårda ord, personangrepp och anklagelser? Nej, det gör jag inte, och då räknar jag med att andra troligtvis inte heller gör det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
5/23/17, 11:11 AM
#19

Instämmer helt med #12, #17 och #18! 👍

Silvestris
5/23/17, 11:37 AM
#20

#13

En honkatt som får ungar utsätts för hälsorisker en kastrerad slipper, ja. Det gäller alldeles oavsett om det är en raskatt eller inte. Skillnanden mellan buskavel och seriös avel är att vi som är seriösa inte bara håller koll på sjukdomar. Vi håller koll på honkattens ålder (t.ex. ser till att hon inte blir dräktig för tidigt) och att vi håller koll på hur förlossningarna hos bakomliggande generationer ser ut. När vi väljer avelskatter kollar vi upp hur det ser ut med med kejsarsnitt och förlossningssvårigheter. Ofta håller vi en "moderslinje" själva så vi vet exakt hur förlossningarna sett ut på moderslinjen. Jag skaffade min "stammoder" för 14 år sedan, hon bor fortfarande kvar så förutom att jag har koll på hennes hälsa har jag även behållt döttrar, dotterdöttrar, dotterdotterdöttrar osv. så jag vet att förlossningarna sker problemfritt eftersom de har skett i mitt hem. När jag väljer hanar är honsläktingars förlossningar också av stor vikt.

Skaffar man en random katt, släpper ut den och låter den para sig med random katt har man ju absolut ingen koll. Oftast klarar katter förlossningar bra, men man tar ju inte ens en kalkylerad risk när man har noll koll på katternas bakgrund. Man tar en risk, punkt.

Annons:
Belzebubble
5/23/17, 2:10 PM
#21

Jag tycker inte om att lägga mig i när andra vill avla på sin huskatt. Precis som TS skriver, ingen annan ska lägga sig i vad jag gör med mina djur. Man kan medvetet välja att strunta i att det finns hemlösa katter eller att det är farligt. Man kan till och med vara så pass ansvarsfull och seriös att man vaccinerar och chippar katterna innan försäljning. Jag har liksom inget att säga till dessa människor, de får ha sitt eget samvete. 

Men när man släpper ut sin honkatt, ser henne "med en kavaljer" några gånger och sen undrar "när syns dräktigheten", då är man inte ansvarsfull och jag har ingen respekt för den typen av människor. Detta visar bara på vilken okunskap uppfödaren har och jag tycker synd om stackars honan som utsätts för detta.

oh-la
5/23/17, 5:23 PM
#22

Är det samma katt som du i oktober förra året skrev on som då var 18 v gammal? Jag läggermig inte i kattens ursprung och huruvida det är moraliskt rätt att skaffa ungar på sin huskatt, men är det samma katt är hon 9-10 månader gammal!!! Då är hon bara en bebis själv och inte stor nog att få egna ungar!

Niseeu
5/23/17, 6:03 PM
#23

Nu var ämnet huskatt avel så det var det jag gick efter men som sagt så är raskatt avel mer seriös och katterna får vård men själv stödjer jag ingen av dom av många anledningar.

Mixa20
5/26/17, 1:16 PM
#24

De är konstigt, jag frågade en fråga och de är bara en som har svarat mig!

Emmaboy
5/26/17, 9:07 PM
#25

#24 Tråkigt att du upplever att det är konstigt, du har fått många förklaringar på varför. Förklaringen är alltså att många starkt motsätter sig den typ av "avel" du vill bedriva då det redan finns över hundra tusen hemlösa huskatter i sverige. Svaret på din fråga och den övriga kunskap du behöver finns genom en enkel sökning via Google. Rekommenderar starkt att du läser svekatts artikel om varför man ej bör bedriva bakgårdsavel: http://www.svekatt.se/artiklar-29559249 Börjar dock misstänka att ts trollar. Särskilt med tanke på inlägg #22 om att ts kattkanske ej är mer än 9-10 månader gammal, vilket ts ej svarat på.

Honestyisdead
5/27/17, 9:38 AM
#26

#24 Det enda konstiga här är ditt beteende. Jag hoppas att du trollar. Och det är inte helt omöjligt med tanke på din tråd inne på hälsa.

Om du släpper ut en okastrerad katt borde du inte få äga djur.

Aleya
5/27/17, 9:54 AM
#27

#24 jag fattar inte att du fortfarande är kvar. Och att du inte fattat att folk inte har lust att hjälpa. Du får väl leta upp ett annat forum som kanske är mer stöttande av sådant som du pysslar med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Mixa20
6/6/17, 11:25 AM
#28

Nu är denna tråden nerlagd från #3 och framåt 😝

Upp till toppen
Annons: