Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1052 ggr
[Confringo]
2017-05-16 00:30

Frågor om blötmat

Postat i huskatt redan, men kör här med!

Kommer få hem en liten kattkille nu i juniKär Hade från början tänkt ge färskfoder, men den butiken nära mig som hade det hemma har slutat med det, så då känns blötmat som det näst bästa, kommer blanda med lite torrmat också men i huvudsak blir det blötmat, känner inte att jag har tillräcklig koll än för att känna mig bekväm med att barfa.

Suttit och tittat på lite olika mat, undrar om någon har testat någon av dom här?

Feringa Kitten (både blötmat och torrisar)

Granatapet Delicatessen (blöt o torr)

Catz finefood (bara blötmaten)

Kollat innehållsförteckning på alla, och tycker dom ser ok ut, men tänkte det var bäst att höra sig för först ifall någon testat.  Alla foder ser ut att ha hyffsat hög kötthalt och vara spannmålsfria, så tror inte att jag är helt fel ute iallafall.  Smidigt med portionspåsar och småburkar med, särskilt när jag till att börja med bara kommer ha en katt, skönt att slippa stora burkar som åker in och ut ur kylskåpet i flera dagarKräks Sen att alla finns att köpa i blandpaket med olika smaker verkar bra med, prova lite olika och se vad som gillasTummen upp Kommer jag åt att köpa färskfoder kommer jag göra det, men som det ser ut kommer det inte bli så ofta då det är en bit att åka till närmsta butik.

Har nån förslag på annat vettigt foder som inte kostar skjortan så hojta till.

Annons:
amandajoh
2017-05-16 11:19
#1

Hört att det i huvudsak ska vara torrfoder, men jag kör canagan. Bästa maten ever med väldigt högt köttinnehåll och spannmålsfritt

Scorpio97
2017-05-16 12:10
#2

Jag rekommenderar Mjaus blötmat eller Bozitas blötmat. Mjaus portionspåsar innehåller tyvärr spannmål, men resten är helt utan vegetabilier om jag kommer ihåg rätt. Mjau finns i dom flesta matbutiker och är relativt billigt, Bozita har jag inte riktigt samma koll på :)


//Jessie

Honestyisdead
2017-05-16 12:44
#3

Jag ger mjau.  Ger inget torrfoder. Känner inte till de märken som du tar upp. Skulle råda dig att ge mjau eller bozita istället.

Pia-69
2017-05-16 12:45
#4

Mjau påsar i sås innehåller Spannmål, men inte Mjau påsar i Gele, dom är spannmålsfria!!  🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
2017-05-16 12:46
#5

#4 Känns mer ekonomiskt att ge burkmaten. Som är socker och spannmålsfri.

Scorpio97
2017-05-16 12:50
#6

#4 Tack för rättningen! Trodde det var alla portionspåsar, men det är ju bra att det finns utan spannmål också då. Kan ju vara bra ifall man vill prova en ny smak eller så :)


//Jessie

Annons:
Pia-69
2017-05-16 14:39
#7

#5!  Läs #2 därav min kommentar! Påsarna innehåller ej heller tillsatt socker! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
2017-05-16 14:58
#8

#7 Jag förstår inte din kommentar. Burkarna är billigare oavsett.

Pia-69
2017-05-16 15:08
#9

#8 Min kommentar avsåg inte priset, endast innehållet, eftersom #2 kommenterade innehållet i  Mjau påsarna!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
2017-05-16 15:53
#10

Och jag påpekade att det är billigare med burkarna.

Carmarino
2017-05-16 16:27
#11

Om man har en katt som inte hinner äta upp maten i burken innan den blir gammal så är det mest ekonomiskt med påsarna. Då slipper man slänga något.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Confringo]
2017-05-16 16:37
#12

#11 det jag tänker med, skillnad om jag hade flera katter men med en så känns det smidigare med portionspåsar eller småburkar runt 100g. Särskilt nu i början finns det ju inte en chans att en jätteburk går åt innan den blir dålig.

MonicaLagerquist
2017-05-16 16:51
#13

Köper du tetrapacken kommer den att gå åt.Kattungar äter som elefanter.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
jollycox
2017-05-16 18:34
#14

Man kan frysa in blötmat.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Confringo]
2017-05-17 13:40
#15

#14 det visste jag faktiskt inte😮 Då behöver jag inte oroa mig så mycket för svinn iallafall.

Tror jag ska köpa lite olika blandpack av olika sorter och prova mig fram vad som går hem bäst allt efter som, efter tillvänjning så klart.  Tänkte att nu i början får han ha fri tillgång till torrfoder utöver blötmaten några gånger om dagen men senare får det bli mest som godis. 

 Är säkert 20 år sen jag hade med kattungar att göra, och på den tiden gav man ju det billigaste maten och brydde sig inte så mycket, men nu när jag har en egen liten pälstuss vill jag försöka göra allting rätt. Ganska nervös faktiskt, men det kommer säkert gå bra.

Upp till toppen
Annons: