Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 779 ggr
Gigis
5/11/17, 10:07 AM

Bli "akuthem"?

Hej, det är så att min familj (mest jag) har en tag varit väldigt sugna på att skaffa kattungar men efter att ha letat information har jag förstått att skaffa kattungar på en huskatt är oansvarigt och jag har bestämt att det nog är bäst att vi steriliserar vår hon katt som gått på p-piller i ca 2 år för hennes hälsa.  Men ändå vill ju jag ha kattungar främst för att vår katt är så himla fin i temperament och flera säger att det tycker hon är väldigt sällskaplig och trevlig. 

Så för bara några dagar sen hittade jag på ett katthems sida att man kan vara så kallat "akuthem" där man tar man tar hand om katter som inte kan vara på katthemmet och vi första tanke är ju att det är helt perfekt där vi både får uppleva att ha kattungar, men också samtidigt inte bidra till fler huskatter i världen och göra en bra sak.

Det fanns flera olika alternativ över vilka sorters katter man kan tänka sig att ta hand om och de vi vill är ju att ta hand om kattungar, så min fråga är det här en bra ide och skulle det funka med att ta hem en  dräktigt hona eller med kattungar hem till oss som redan har en hon katt eller skulle de bara bli "bråk" eller ta hem föräldralösa kattungar som vår kan då blir typ surrogatmamma till? Vår katt funkar allmänt väldigt bra med andra katter och vi hoppas ju att om vi bara tar in kattungar att de tar efter på beteende och blir fina katter som sen kan komma till bra hem.

Och ja, jag vet att det är mycket arbete att ta hand om kattungar, särskilt om de ska flaskmatas men jag tycker bara sånt är kul. Dessutom så betalar katthemmet alla kostnader som Vet, mat o sand så det är heller inget problem.

Annons:
Aleya
5/11/17, 11:03 AM
#1

En kastrering är bättre för hennes hälsa än p-piller då katter som går på p-piller har ökad risk för juvertumörer. (Ville bara säga det innan jag går till att svara på frågan) Jag skulle ringa och fråga hur det skulle gå till att vara akuthem för kattungar innan jag bestämde mig för att bli det. Det är det säkraste tipset jag har. För om jag minns rätt så vill dom helst ha en katt som har fått ungar och kanske förlorat dom eller som har egna ungar redan. ( Jag är inte 100% säker på detta) Så hör hur dom tänker om sådant.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
5/11/17, 11:24 AM
#2

Vad glad jag blir för att du faktiskt läst på och vill göra ett mycket klokt val!👍Jag vet inte hur det funkar så jag tycker som #1 att du ska höra av dig och fråga.

[[eskils_]]
5/11/17, 12:09 PM
#3

Du har helt rätt i att det är oansvarigt att skaffa huskattungar. Det finns tyvärr redan tusentals sådana utan något hem. Jättebra att du ska kastrera din honkatt, det är mycket bättre för henne än de farliga p-pillren.

Och så bra att du vill ställa upp som akuthem och hjälpa ett katthem! 🌺 Det behövs verkligen många sådana så här års.

Som andra sagt här, hör med katthemmet vad som blir mest lämpligt - kattungar eller hel kattfamilj osv. Beror lite på din ålder & erfarenhet och möjlighet till eget rum för de små, osv. Lycka till! 🙂

Herveaux
5/11/17, 2:15 PM
#4

Vad glad jag blev av att läsa ditt inlägg TS! 🌺.

Stort lycka till!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gigis
5/11/17, 5:04 PM
#5

#1 #2 Aa får försöka kontakta dem och höra med dem. Jag är bara16 år så det är min mamma som bestämmer men eftersom det är jag som mest av allt vill så kommer jag ta ganska mycket ansvar men såklart så kommer jag försöka hitta all information som finns innan vi bestämmer oss. Dock så vet jag inte om vi kommer kunna bli akuthem just nu utan kanske efter sommaren men så vitt jag förstår så är det som mest press på katthemmen just nu

Tack #4

Ominous
5/12/17, 5:40 PM
#6

Jag tror inte det flesta honkatter "uppskattar" att de kommer in andr honor med kattungar, det kan bli bråk. Det är möjligt att katthem  hellre väljer någon helt utan egna djur i första hand. 
Men det skulle säkert kunna funka med övergivna kattungar som saknar egen mamma och inte är redo att flytta till egna hem. Är kattungarna små krävs det dock väldigt mycket kunskap och helst erfarenhet. Dessutom måste någon finnas hemma 24/7 första tiden och inte heller lämnas ensamma för länge innan flytten. 
Har ni någon som alltid är hemma?

Är jättefint att du hellre väljer att rädda kattungar än att föda fram nya kattungar när vi redan har så många hemlösa. Men tror tyvärr att det är svårt för en 16åring, oavsett om föräldrarna hjälper till, att få hem kattungar från ett katthem. De ser nog hellre att det är någon utan egna djur och med erfarenhet av just kattungar. 
Men man kan alltid oavsett höra av sig och erbjuda sig som jourhem!

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Gigis
5/13/17, 11:32 AM
#7

#6 förstår vad du menar att man måste ha erfarenhet, men man kan ju inte få det om man aldrig börjar men jag har t.ex matat andra djur ungar med flaska, sen så har jag också redan kollat en massa videos på hur man tar hand om små kattungar.

Min mamma är nästan alltid hemma (hon är sjukskriven) men om hon inte är hemma är det nästan alltid någon annan som är det.

Men ja jag ska kontakta katthemmet och höra vad de tycker

Upp till toppen
Annons: