Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1341 ggr
Alva0422
5/10/17, 8:02 PM

Katt dreglar

Min hankatt Jussi har alltid dreglat när han njuter. Han liksom "snuttar" på kläder när han myser (ligger i någons famn). Det blir stora blöta fläckar på kläder osv. Men dock endast när han ligger i famnen. Han har aldrig gjort såhär när han till exempel ligger i soffan. Vi tog hem honom en vecka innan man egentligen ska. (Familjen hade problem hemma just då och om jag får säga det själv så är dem inga bra kattägare…) Det kan bero på det. Att han letar efter något att amma på? Men visst slutar dem amma långt innan man får ta hem kattungarna? Jussi är för övrigt helt frisk och har aldrig haft några problem eller så. Men har alltid haft ett "kattunge-beteende" . Vad tror ni detta kan bero på?

Annons:
Annalisa00
5/10/17, 8:52 PM
#1

Det är jättevanligt att katter dreglar när dom njuter. Det kan tom droppa. Det är helt naturligt och inte pga att de tagits tidigt från mamman. Jag har en hona som dreglar massor när hon är kelig och det droppar om henne om hon trampar runt och inte ligger mot nåt som suger upp det. Hon bor ff med sin mamma, trots att hon är 11 år gammal nu. ;) Så hon har då inga problem baserat på att hon tagits tidigt från sin mir. Hon snuttade på sin mamma ända till 7 månaders ålder och har även oi vuxen ålder legat och pumpat på hennes mage. :) Tålmodig mor.

OberonsMatte
5/10/17, 9:28 PM
#2

Att kattungen ska  stanna hos sin mamma, sina kullsyskon och i sin invanda miljö hos uppfödaren i minst 12 veckor beror inte på att de behöver dia i 12 veckor. De börjar äta fast föda betydligt tidigare. Vid 12 veckors ålder har de däremot hunnit utveckla sitt naturliga immunförsvar utan onödiga påfrestningar, hunnit bli vaccinerade 2 ggr, samt på ett naturligt sätt lärt sig hantera frustration och utveckla självständighet  i samband med att kattmammans uppfostran och gradvis minskade tillgänglighet. Med kullsyskon har kattungen även haft möjlighet att genom lek öva jakt, slagsmål och annan kattkommunikation.

Att vissa katter gärna snuttar upp i vuxen ålder är egentligen bara en förlängning av det naturliga mjölktrampandet som alla katter ägnar sig åt när det är mysigt även om det från början var för att stimulera mammans mjölkkörtlar.

Sajtvärd Katter iFokus

Alva0422
5/11/17, 8:03 AM
#3

Han liksom cirkulerar på tröjan….snurrar nosen runt och runt tills det blir en stor blöt fläck på tröjan….är det att han fortfarande försöker "stimulera" ?

Maria
5/11/17, 11:08 AM
#4

En av mina katter var en riktig "dregglis" och han hade en normal uppväxt med mamma och syskon och var drygt 12 veckor när han kom till oss.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OberonsMatte
5/11/17, 7:36 PM
#5

Själva dregglet kommer ju ifrån att salivkörtlarna tror och förbereder sig för att det ska komma mat/mjölk när det spinns och mjölktrampas, men mjölktrampandet och eventuellt snuttande är en kvarvarande instinkt som aktiveras när katten känner närhet/trygghet och har tassarna mot ett mjukt och varmt underlag som påminner om en mamma-mage.

En riktig kattmamma brukar surna till om hennes halvstora ungar försöker snutta, men tillåter hon det kan kattungen snutta ända upp i vuxen ålder.  Det finns många fall där en kattunge flyttat till ny ägare efter 12 veckors ålder, men där det funnits en äldre kattkompis (ofta kastrerad hankatt) som accepterat att bli snuttad på. De kattungar som flyttat hem till mig har haft lite snutt-tendenser på min äldsta han-kastrat som är väldigt omhändertagande och snäll mot kattungar, men ingen har snuttat på riktigt vad jag vet utan bara borrat in nosen och bökat omkring i pälsen. Min allra första katt brukade snutta på mig när jag hade en särskild tröja på mig, men det slutade hon med när jag slutade använda den tröjan.

Det enda man behöver se upp med är om den snuttande katten inte bara snuttar utan faktiskt även biter och äter på tyg. Då är det något man måste försöka förhindra och få stopp på.

Sajtvärd Katter iFokus

Carmarino
5/12/17, 12:06 PM
#6

Vi hade en katt en gång, som snuttade på mamman hela livet. Han var en halv gång större än hon, så det såg rätt roligt ut när han låg där och trampade. Hon var helt genomblöt på magen efteråt, men hon fann sig i det.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Alva0422
5/15/17, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är liksom såhär det ser ut. Svårt att se men han snuttar på allt och alla. Inte våran äldre honkatt dock…det är bara 2 år emellan dem och de har samma föräldrar så han kanske känner av att dem är syskon? Aja iallafall är det väl inget ovanligt. Jättemysig katt för övrigt, blir aldrig rädd utan bara lunkar på, han la sig på mitt huvud här om dagen när jag kollade på tv hahah :)

Upp till toppen
Annons: