Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1011 ggr
[AnimeV4]
2017-05-03 09:32

Katt spyr pga valp?

Jag har en kastrerad hankatt nyligen 3 år fyllda. Han fick en liten burk Applaws i söndags eftersom han fyllde år, men det borde ju inte bero på den? Han äter Mjau blötmat (oxkött, kyckling, kalkon) och får även en Mushbulle om dagen då jag gömmer Plaque Off däri. Han kommer eventuellt fasas över helt på Mush. Han är en katt som nästan aldrig spytt.

Jag fick hem en valp i söndags och den har han vaktat och tittat på. Lite osäker har han blivit när valpen varit för nära, men annars har det gått bra. Han går nu ofta runt och dreglar så att det droppar lite här och var och smaskar som att han ska spy och sen tar det ganska lång tid innan han faktiskt spyr. I förrgår spydde han 4 gånger, inatt 1 och nu idag 2. Spyorna är blandad brun sörja och genomskinlig vätska, så det är inga matbitar. Det finns ingen växt han kan ha ätit.

Han har även börjat klia sig mer. Kliat sig har han gjort i ett par månader, men den senaste tiden har det varit bättre. Parasiter är uteslutet då veterinären tagit prover. Han har en väldigt mild klåda och inga stora kala fläckar eller sår.

Hans allmäntillstånd är bra. Han är lite mer tillbakadragen och försiktig pga valpen (som har en kompostgallerhage), men verkar annars må som vanligt. Han har alltid varit dålig på att dricka. Så vad kan det vara? Kan han må så illa pga stress? Jag har inte sett illamående och stress som ett samband hos honom tidigare.

Vad göra? Är det stress så blir det nog att köra på Feliway eller annat lugnande. När ska man ringa veterinären?

Annons:
Herveaux
2017-05-03 09:51
#1

Jag är en riktig höns-dadda med mina djur så jag hade ringt och rådfrågat vetten.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
2017-05-03 12:25
#2

Dags att ringa veterinären för rådgivning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[AnimeV4]
2017-05-03 12:41
#3

Will do!

[AnimeV4]
2017-05-03 14:32
#4

Som jag trodde så sa veterinären avvakta🙂

Gronstedt
2017-05-03 17:49
#5

Kan kissen ha ätit av valpens mat?

[AnimeV4]
2017-05-03 19:40
#6

#5 Nej, han har ingen tillgång till den. Inte heller till något aptitligt som stått framme.

Annons:
Belzebubble
2017-05-04 07:46
#7

Jag har också en stressad kisse, förmodligen på grund av en valp. Det har varit många turer till veterinären då han hade lite problem redan innan. 

Men till slut kom vi fram till att hans återkommande problem med öronen berodde också på stress. Han blev friskförklarad några veckor innan valpen kom och samma vecka som vi fick hem valpen blossade allt upp igen. Han visar även andra tecken på stress. Vår veterinär sa att hon har stött på många katter med udda stressbeteende, bland annat en katt som fick urinvägsinfektion varenda gång ägaren åkte iväg och kattvakten kom. 

Jag fick tipset om fodret från Royal Canine också, som ska vara lugnande. Vi har inte testat det än då katten hade så mycket av sin vanliga foder kvar. Feliway är ju nästan ett måste, finns inget annat som sägs vara så bra. :D

När min katt kräktes (av en annan anledning dock) så åkte vi in med katten när han slutade äta och dricka - han hade tappat aptiten. Men röntgen visade ingenting och vi fick vätskeersättning samt en medicin som skulle stoppa kräkningarna, den funkade ungefär fram till kvällen, sen fortsatte han. Det viktiga var att se till att katten dricker sa veterinären då.

[AnimeV4]
2017-05-04 11:09
#8

#7 Intressanta (om än tråkiga) erfarenheter. Det kanske inte är så osannolikt med stress ändå. Han hade iallafall bara spytt två gånger inatt och det var gul vätska, så jag tror att det är för att han inte fick någon mer mat innan jag gick och la mig, så som hundar kan spy skum på tom mage. Inget dregel/smaskande än så länge vad jag har sett iallafall. Idag ska jag se till att leka med honom ordentligt!

Sålänge hans allmäntillstånd är bra och han inte är uttorkad känner jag att man kan avvakta. Sökte runt här igår och såg flera gånger tips om att ta bort maten och bara erbjuda vatten så att magen lugnar sig, men han dricker inte vatten. Börjar han spy mycket blir det ett samtal iallafall. Annars prövar jag Feliway eller liknande. Det lutar åt Zylkene faktiskt :)

burmamys
2017-05-04 12:30
#9

Jag tror också att stress kan vara en förklaring. Funderar på om katten har ett eget rum där han kan dra sig undan och vara ifred från valpen, och som är i kattens kärnrevir, alltså typ sovrummet, där kattlådan finns, där han äter, eller där ni oftast befinner er, typ kök/ vardagsrum?

[AnimeV4]
2017-05-04 12:39
#10

#9 Självklart! Valpen har en liten hage som är knappt 1/4 av vardagsrummet och så är han i soffan med mig ibland. Katten har tillgång till övriga lägenheten, en 2:a på 57 kvm🙂

burmamys
2017-05-04 12:50
#11

Oj vad bra! Ja men då är det nog bara att plugga i Feliway, ge både katten och valpen lek och gos så de är nöjda, och avvakta. Du kan även ge katten zylkene, ett mjölkprotein med lugnande egenskaper.

[AnimeV4]
2017-05-04 13:49
#12

#11 Det är faktiskt bra timing eftersom jag ändå behöver köpa lite fler saker. Hade Feliway sprej när vi åkte 8 timmar bil, men tyckte inte att den hjälpte. Sprejen funkar inte mot stress för vår del, men mot klös. Jag är inte säker på vad jag vill pröva härnäst, men det enklaste skulle vara något man ger direkt i munnen.

burmamys
2017-05-04 15:31
#13

I så fall kan zylkene vara bra för din katt. Det är ett pulver som säljs i kapslar, du väljer själv om du ger kapseln som den är eller öppnar den och häller ut pulvret i maten (jag föredrar pulver i maten). Bäst är att kombinera zylkene med Feliway som du sätter i vägguttaget, alltså inte spray, i någon vecka eller två, och sedan minska på zylkene tills du bara har kvar Feliway. En Feliway räcker i ungefär en månad och sedan bör allt vara lugnt. 😊

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-04 16:19
#14

#13 Det låter som en smart lösning, fast jag är lite orolig att Feliway inte kommer funka för det är väl ändå samma innehåll förutom att sprejen innehåller alkohol?🤔Leo är svår att lura i saker i mat. Han får som sagt Plaque Off i Mush men det duger inte alltid😛Smakar Zylkene något?

burmamys
2017-05-04 16:24
#15

Grejen med att ha den i vägguttaget är att du får en jämn dos så länge den sitter i. När du använder spray måste du vänta 10-15 min tills alkoholen har avdunstat, och sen är den bara effektiv 1-2 timmar. Zylkene är gjort på kasein, så det här en svag smak av mjölk. Inte alls sådär stark smak som Plaque off. Om han gillar ost så kommer han nog att tycka det är gott! 😉

[AnimeV4]
2017-05-04 16:53
#16

#15 Jo, fast sprejen var inte effektiv alls och då satt han ju ändå i en väldigt sprejad transportbur. Sprejen är enligt bipacksedeln verkande i 4-5 timmar.

Jamen då kanske han gillar den! Fast man vet ju aldrig med den där😃

[AnimeV4]
2017-05-07 16:07
#17

Leo spydde inget igår!🥳 Ska iväg till djuraffären imorrn och kolla om de har något vettigt.

[AnimeV4]
2017-05-09 11:51
#18

De hade inte vad jag sökte i djuraffären, men det är väl denna jag ska köra på? Jag tror faktiskt att den räcker http://www.apotea.se/feliway-doftavgivare

burmamys
2017-05-09 12:08
#19

Ja precis, det är en sådan du behöver! 👍 Om du vill testa zylkene så är de också bäst att beställa på nätet, vet att både vetzoo och apotea brukar ha det hemma. Zylkene har ju starkare effekt än Feliway, men båda är bra för att få katten att känna sig lugn och trygg. 😊

[AnimeV4]
2017-05-09 12:11
#20

#19 Jag prövar med Feliway!

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-12 18:22
#21

Mystisk iakttagelse: Leo började smaska och dregla när han luktade på min hand efter att jag kliat Knut. Det lugnade sig lite och jag sträckte fram handen igen. Samma sak.

Upp till toppen
Annons: