Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 570 ggr
Shanea
4/29/17, 6:02 PM

Katt som inte vill äta efter kräkningar

Igår kväll kräktes min katt upp sin blötmat och har sedan kräkts några gånger till under natten. Imorse kräktes hon "skum" och dreglade lite. Mitt på dagen åkte vi in till veterinären och sköterskan konstaterade att hon hade normal temp, mjuk fin mage, fina slemhinnor och verkade inte så allmänpåverkad, så hon tyckte vi skulle åka hem utan åtgärd. Sen vi kom hem (kl 14, 15 kanske) har hon inte velat gå ur buren dock och har en buffé av mat utanför som jag försökt locka med… Som jag förstått kan hon va blivit illamående av något olämpligt hon ätit och därför inte vill äta (som en annan också skulle bli) men det är så jäkla jobbigt… Förstått att det kan uppstå skador på levern redan efter 24 timmar om en katt inte äter. Så hur länge kan en bara avvakta? Och några tips på hur en hanterar det? Tror inte hon uppskattar att jag kommer med massa mat till buren och stirrar på henne typ.

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Annons:
Shanea
4/30/17, 2:23 PM
#1

Uppdatering: vi åkte in till veterinären igen igår och det blev en lång kväll på akuten som slutade med att vår Issa lades in. Idag har de tagit ultraljud och ska operera bort någon form av främmande föremål från tarmen. Sen måste hon stanna ytterligare 3-4 dagar om allt går bra. Vår lilla katt. Men skönt att det händer något. Har uppfattningen att detta tyvärr inte är helt ovanligt med katter? Att de får i sig saker som sen fastnar i tarmen? Någon som varit med om liknande?

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


Shanea
5/4/17, 8:20 PM
#2

Känns tråkigt att inte ge en uppdatering ifall någon snubblar in och undrar hur det gick. Operationen gick bra. De öppnade tarmen men det som fastnat hade redan lossnat och "åkt vidare" så det skulle komma ut på naturlig väg. Däremot såg de att tarmen var irriterad och inflammerad. De kunde även se tidigare skador på tarmen, som vi tror kan bero på att hon får väldigt mycket hårbollar (jag lovar att det kommer bli borstning minst en gång om dagen framöver). 

I tisdags fick hon komma hem igen. Hon är hur gosig som helst och går sina turer i lägenheten även om hon även sover mycket. Med från veterinären fick vi även ett matschema för att långsamt låta tarmen läka. Dock är hon väldigt kräsen och vill knappt röra den blötmaten. Så efter att vi rådgjort med veterinären idag fick vi lov att prova lite annan skonkost, har provat med torrfoder av samma märke som blötmaten vi fick av vet (som är till för just läkande tarm) samt kokt torsk. Denna dag har varit bäst hittills även om hon inte ätit så mycket som hon ska enligt schemat. 

Men håller tummarna för att hon helt enkelt tar det i sin egen takt, mängden mat hon äter har ändå ökat och idag har hon druckit bra med vatten också. Har turen att både jag och sambo kan vara hemma mycket, svårt att släppa henne ur sikte efter pärsen hon varit med om.

(och skaffa försäkring, detta kostade strax under 40 000, tack vare försäkringen betalade jag istället 7000)

Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.


jollycox
5/4/17, 8:25 PM
#3

Otur att hon behöve opereras men skönt att det gått bra hittills och hoppas att hon fortsätter att återhämta sig bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: