Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 646 ggr
Halvdansken
2017-04-27 23:59

Hur lär man sina katter bli rädda för vissa saker?

Givetvis vill jag inte att våra små grå ska bli rädda, men "problemet" är att vi fick dem från ett katthem när de var 13 veckor, och de har egentligen aldrig upplevt nåt dåligt. De är ca ett år nu, och aningen naiva.
Dammsugaren är kul, vår rengöringstjej är väldigt överraskad, och hon får ibland lyfta ut dem från bilen.  Samma med hantverkare, som ofta gillar sina nyfikna små kompisar.  Alla nya människor är kul, hästar (bor på landet) är spännande…
Vi försöker att skrämma bort dem när vi ska använda bilen och de kommer fram och ska kolla. PSCHY-PSCHY-PSCHY- klappa i händerna! Så flyttar de sig en meter och så kommer de fram och säger "ok - lugna ner dig…, vad med den här bilen, den vill jag kolla…?"  Vi kollar alltid undertill innan vi kör.

Hur gör ni med katter som går ute?  Hur ska de lära sig att vissa saker faktiskt kan vara farliga.

Jag vet att många här inne inte tycker att katter ska var ute utan uppsyn, men vi bor långt ute på landet, och dörrarna är öppna på sommaren osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Chinesecrestedlover
2017-04-28 00:12
#1

Tips: Finns utekatter i fokus också

Tjeja
2017-04-28 00:14
#2

Inhägna en del av trädgården så den blir säker för katterna att vistas i. De måste liksom inte ha fri tillgång till allt i o utanför hemmet. Själv vill jag i af hellre ha goa trygga kissar än sådana som lever fsrligt o riskerar råka illa ut i ett obevskat ögonblick. Varför ska de ha tillgång till garage/bilar/vägar över huvud taget? Nej mitt tips är att hägna in trädgården runt huset på ett kattsäkert sätt och sätta nätgrind/dörr in till trädgården och huset. Bilar får stå på på garageuppfart/väg etc utanför trädgården. På så vis kan kissarna röra sig fritt på gården med husets dörrar o fönster öppna, umgås med er lika mkt ute som inne och ändå vara trygga samtidigt. 😊😻❤

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: