Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 668 ggr
amandajoh
2017-04-24 16:31

Åka bil tablett?

Min lilla gizmo blir helt till sig när han ska åka bil. Tror han blir åksjuk. Ska flytta till Skåne från Göteborg och det innebär en biltur på 2,5 timme. I vanliga fall mjauar han sig hes på 30 min och däckar för han jamat så mycket. Kan man köpa något receptfritt eller måste man få utskrivet av vet?

Annons:
Belimas
2017-04-24 17:13
#1

Zylkéne finns som kan minska oro och stress som gärna kan kombineras med Feliway för maximal effekt. Den är receptfri med.

Lucia 123
2017-04-24 19:29
#2

Om de är åksjuk katten är hjälper inte lugnande , men postafen finns receptfritt på apoteket. Men se till att katten får rätt dos .

Tyst
2017-04-25 10:45
#3

Tänk på att ta några pauser på vägen. Jag brukar stanna bilen, öppna dörren och ställa kattburen så katten kan titta ut. Låta honom andas och ta det lugnt en kvart ungefär.
Efter en kvart brukar jag stänga dörren, öppna buren och erbjuda något gott, och framförallt vatten. Min katt tuggar fradga pga extrem åksjuka (trots postafen) så han brukar vara törstig och behöva torkas av / byta handduk i buren.
Katter som är stressade blir lätt uttorkade, och den där kvarten av lugn brukar hjälpa min katt att lugna sig så pass att han kan dricka.

JohannaEkroth
2017-04-25 11:30
#4

Rekommenderar Calmex, bättre på våran Billy än Zyklene. Calmex finns på vettris t.ex.

Han jamade ihjäl sig, härsade, kloade på gallret innan vi började med medicin. Ger dock kapsel till hund då han får kväljningar av smaken på den flytande katt-calmex, men mina andra två katter är tokiga i den. Så han är bara kräsen.

1 ml per 5 kg av Calmex. Det räckte dock inte på Billy på 4,4 kg, så han fick maxdos för hans vikt vilken är 3 ml efter kontakt med veterinär. Det hjälpte bra. Men vi valde att gå över till kapslar, då han var svår att få i medicinen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Confringo]
2017-04-27 20:40
#5

min kille ger postafen till sin katt som blir jätteåksjuk av att åka bil, hon kräks, bajsar, skriker och krafsar och har sig. hon väger runt 4kg och får mindre än en tiondels postafentablett, och så länge man ger den nån timme innan man ska åka går det bra. hon blir lite trött av den men mår inte dåligt.

Upp till toppen
Annons: