Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1795 ggr
Lilla Gumman
4/22/17, 9:25 PM

Ge tablett

Nu ska vår katt ha cystease för att lugna kroppen eftersom hon är inne på sin tredje urinvägsinfektion, troligen stressutlöst. Första veckan 1 tablett 2 gånger om dan, vecka 2-4 1 tablett om dan, därefter 1 tablett varannab dag. Hur görs detta smidigast? Blötmat vägrar hon, att gömma i maten funkar ej. I morse gav jag tabletten direkt i mungipan, hon ser ut att ha svalt den men vi hittar tabletten på vardagsrumsgolvet mitt på dan. Krossade och blandade med vatten nu ikväll, gav spruta i mungipan. Tog nog för mycket vatten. Blev tre sprutor och hälften utanför. Bara blanda lite grann till en gegga istället och spruta in i mungipan? Vi hålls i soffan. Mindre stress än köksbordet. Bara hon inte förknippar soffan med obehag sen, hon ska ha medicinen i kanske 2 månader …

Annons:
[HundochKatt]
4/23/17, 3:04 AM
#1

Öppna munnen, stoppa ner tabletten (ev delad om den är stor) en bit ner i munnen/halsen och stäng igen munnen. Stryk nedåt på halsen så brukar sväljreflexen komma. Man får hålla fast och stryka på halsen en stund. Kolla så att katten fått ner tabletten innan ni låter henne gå. 

Tyvärr är det här den enda metoden som fungerar om det inte går att gömma tabletten i mat.

Maria
4/23/17, 7:39 AM
#2

#1 Så brukar jag också göra. Jag gör det ganska snabbt och han verkar bli mest förvånad.

Får man in den såpass långt bak i halsen så kan katten inget annat göra än att svälja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
4/23/17, 11:08 AM
#3

Håller med #1 så gör jag med min katt som får en tablett om dagen. Placera katten på ett ställe vid en vägg eller liknande så katten inte har så mycket svängrum, blir lättare så. Och ge gärna katten något gott efteråt.

I början gav jag tabletten i soffan, det var ett stort misstag, hon kom inte dit och la sig på mig om kvällarna efter det. Tog lång tid innan hon kom tillbaka. Så nu har jag en plats på ett litet skåp intill väggen, lyfter dit henne ger tabletten och mat efteråt. Går hur smidigt som helst.

Lilla Gumman
4/24/17, 12:27 PM
#4

OK, då är soffan inget bra val. Vi skulle kunna ställa katten på tvättmaskinen. Där ska hon ju inte vara i alla fall. När hon förstod att hon skulle få medicin fick hon en väkdigt lessen blick. Det syns på ögomen att hon vill att vi slutar plåga henne med mediciner. Rådet att krossa tabletten och blanda med vatten kom från veterinären, där jag köpte pillren. Det är extremt jobbgt att få i vår katt ett piller. En skräckupplevelse nästan, för katten. Vi har en stor fodertunna där vi blandat Hill's njurfoder, Royal Canin njurfoder samt ett foder med mycket kalorier i för katter med känsliga tarmar. Vi har köpt alla 3 hos veterinären och de har sagt att vi kan blanda dem. Hon äter med stor aptit. Ändå har hon fått sin tredje urinvägsinfektion. Den behandlar vi inte, utan ger cystease istället. Allt enligt kontakt med veterinär. Hoa veterinären såg vi inga tecken på dåliga värden, allt var bra. Det sista kissprovet gjordes i låda hos veterinären då hon blev kissnödig under besöket, så vi vet att det är ett rent och färskt urinprov. Bör vi röntga och se så hon inte har urinstenar trots allt? Katten är pigg, får ryck och rusar runt, och känns inte alls slö eller sjuk. Hon är ju snart 14 år och en väldigt lugn katt. Men nej, hon känns inte sjuk. Äter och dricker och går på lådan.

Lilla Gumman
4/24/17, 12:55 PM
#5

En av mina kompisar har katter och katterna gillar hennes sambo mer eftersom det är hon som klipper klor, borstar, ger medicin och liknande. Ungefär så är våran katt. När jag kommer och ska klappa och gosa, är det först "mjau" och hon slingrar sig som hon tänker" vad ska matte göra för obehagligt den här gången?" men efter en liten stunds "tvångsgos" slappnar hon av och börjar spinna och njuter så väldigt på alla sätt …

kattöga
4/25/17, 8:16 AM
#6

Du kan prova att krossa pillret o blanda i smör (eller något annat smetigt som katten tycker om) och sen stryka på smöret på ena framtassen. Då brukar katterna slicka i sig smeten (och pillret). De är ju renliga…. :) Ta inte på för mycket på en gång bara, för de kan försöka skaka tassen för att få bort det smetiga också.

Men är det något gott, så brukar de slicka i sig det utan att skaka på tassen först.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
ApanAnn
4/25/17, 8:50 AM
#7

Kladda högre upp på benet så blir det svårare att skaka av i såna fall.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tyst
4/25/17, 10:20 AM
#8

Jag brukar göra som #1. Men jag sätter mig på golvet och lägger katten raklång mellan benen och klämmer åt lite lätt, då kommer de inte loss. Min katt är rätt tacksam att hantera dock, kanske för att jag alltid hanterat honom konsekvent och med belöningar - men har gjort samma på andra katter som inte velat klippa klor mm. Har gått bra hittills.

Visst brukar de tycka det är pest och pina men katter har inget långvarigt "matte var dum och jag hatar henne och vill aldrig mer gosa" beteende. Dessutom är det ju viktigt att få i dem det där pillret och inget man gör för skojs skull, så det är ingenting att känna sig elak över.

Jag brukar sätta fast katten mellan benen sådär, trycka lätt på kinderna tills han öppnar munnen, kila fast ett finger mellan tänderna, in med pillret så långt ner som möjligt, hålla igen munnen och klappa på halsen där svalget är neråt, det brukar trigga sväljreflexen och sedan öppnar jag munnen igen på samma sätt för att kontrollera att han svalt. Efteråt brukar jag låta honom ligga en stund så och klappa honom på magen och prata lite allmänt om vilken fin och duktig katt han är. Släpper aldrig när katten sprattlar eller så - har den lugnat sig och ligger still släpper jag, det blir belöningen. Sedan lite gos när katten har vandrat runt och varit surig i 5 minuter.

JohannaEkroth
4/25/17, 11:34 AM
#9

Finns god deg att köpa i silverpåse på Evidensia (hos oss i Nyköping) och Granngården här. Tror det heter Easy Pill. Det är våran räddning.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

nypisnina
4/25/17, 3:16 PM
#10

Stoppar alltid tabletter långt bak i munnen på katterna, de sväljer tabletten direkt och ser mest förvånade ut, som någon annan med skrev.

Lilla Gumman
4/26/17, 9:44 AM
#11

Det är svårt att få tabletten tilräckligt långt bak första gången, men till sist går det. Katten tycker det är jätteobehagligt. Jag tar katten när hon vilar och går in till badrummet där hon får stå på tvättmaskknen. Hon är nu otrygg och går iväg så fort hon ser mig. Jamar, vill inte vara nära. Känner mig som en plågoande. Det rör sig om den tredje urinvägsinfektionen i år. Katten mår bra trots blodet i urinen. Första gången behandlade vi med spruta i munnen i rn vecka, och blodet i urinen försvann men kom tillbaka. Andra gången samma kur men 2 veckor, blodet i urinen försvann. Nu tabetter. Hur vet jag när det är dags att åka in och röntga? Specialfoder får hon redan.

Tyst
4/26/17, 2:11 PM
#12

#11 Hur gör du när du ger tabletten? Jag har lagt märke till att katterna ofta blir mer misstänksamma när man pjåskar innan och under givandet och sen bara släpper dem så de kan springa väg.
När jag ger tablett var det noll pjåsk utan jag tar bara honom precis som om det var en helt vanlig dag - och petar in pillret. Sedan är jag jättenoga med att inte släppa förrän han är lugn. Jag brukar som sagt klappa honom på magen och så fort han slappnar av i hanteringen så babblar jag massa om vilken fin katt han är (han fullkomligt älskar verbalt beröm). Men jag klappar aldrig eller pratar med honom så länge han är spänd och sprattlar - då är jag bara helt neutral och tyst.
När jag släppt brukar jag stanna kvar på platsen jag är (i detta fallet på golvet) en liten stund - för att inte stärka att "shit det är här det obehagliga är så fort det är över måste vi fly, till och med matte springer ju" Det bästa scenariot då är om katten nyfiket kommer tillbaka och undrar vad man gör. Då brukar jag berömma.

Börjar man göra något annorlunda i kroppspråket för att man tycker synd om katten varje gång man skall göra något obehagligt märker de det direkt och hukar undan och gömmer sig så fort man börjar göra liknande.

Trist att det aldrig löser sig med urinproblemen 😕 Har hon även testats för kristaller och så? Det finns ju två olika sorters kristaller att testa för. Är väl mer vanligt hos hankatter, men kanske kan förekomma hos honor. Tror det är bäst om man bestämmer när man skall röntga i samråd med veterinären.

[HundochKatt]
4/26/17, 7:34 PM
#13

Instämmer med föregående. Har aldrig tagit en katt till ett separat ställe utan antingen har jag fixat det själv var än katten är och ibland när de stått vid matskålen eller också har någon i familjen hållt i katten. Allt beroende på vad man har för katt. Aldrig gjort något väsen före med att ömka (pjåska) eller bära iväg katten till något speciellt ställe. Utan jobbat så säkert och snabbt som möjligt och efter det berömt katten. Ingen av mina katter har blivit osäkra eller visat på obehag eller liknande utan det har varit mer att katten varit lugn och kanske fortsatt äta om den stått vid matskålen. Eller börjat tvätta sig efter att de fått i sig tabletten. 

Ju mer man ändrar på rutinerna desto osäkrare blir katten så jag tycker att det är bättre att "ta katten" där han/hon befinner sig just då.

Annons:
Lilla Gumman
4/26/17, 10:47 PM
#14

Då ska jag ge pillret där katten befinner sig, vilket jag gjort ibland också. Jag för in pillret i kattens mungipa och stänger munnen. Sedan stryker jag på halsen. Släpper, grepp lite, Då kommer pillret ut igen, på tungan. Snabbt in med pillret igen, stänga munnen, stryka på halsen. Efter ett par gånger är pillret svalt, Om jag håller kvar henne och gosar och berömmer, så morrar hon och sen sticker,¨

Om jag t.ex. har torkat ögonen (exotix, rinnande ögon, hör till perser/exotic och anses inte onormalt) vilket ibland blir obehagligt (om hushållspapperet/toapapperet är strävt, det har torkat till lite så man får ta bort en liten klump o.s.v.) kan jag hålla kvar henne en kort stund efteråt och berömma och gosa, då kan hon ibland börja spinna. Men nu när hon får tabletter är det otäckt, snabbt iväg.

[HundochKatt]
4/27/17, 12:10 AM
#15

Du bör öppna munnen och stoppa ner tabletten i halsen  eller så långt ner du kan på tungan. Om du stoppar in den i mungipan så lär den inte svälja och då får du upprepa proceduren och då blir det ännu obekvämare för katten. 

Det är en viss teknik, men det är bättre att vara lite "hård" i hanteringen och förkorta proceduren än att vara "försiktig" och få göra om det. Ju mer det krånglar desto mer obekvämt blir det för katten. 

Gör man det snabbt och säkert, så blir det mindre obehag och de flesta katter blir nästan bara förvånande som en del andra skrivit också. Det går så fort så att de knappt hinner reagera med andra ord.

Lilla Gumman
4/27/17, 9:13 AM
#16

Jag gör det på plats. Får inte upp munnen, annat än genom mungipan. Börjar få rutin. Det går relativt snabbt nu. Efteråt får jag inte kolla om tabletten är svald, men der verkar så.

Lilla Gumman
4/27/17, 9:14 AM
#17
Tyst
4/27/17, 9:43 AM
#18

#16

Då får man träna på att öppna munnen, utan piller.
Tryck som sagt på kinden tills katten gapar och för då in fingret mellan tänderna så den inte kan stänga munnen. Börja med att bara få in fingret och räkna en sekund. Sedan avslutar du, och när katten slappnat av får den beröm och godis/klapp. Öka tiden du har munnen öppen så successivt.
Det är ju en hantering som ändå behövs för att kolla tandsten/stoppa katten från att svälja något olämpligt  osv, så det bör vara rutin.

ApanAnn
4/27/17, 3:50 PM
#19

Jag har börjat öva på att öppna munnen när vi gosar, med mycket beröm såklart. Ena öppnar förvånat och visar sina fina tänder, andra börjar fladdra vilt med tungan. Jag har inte riktigt vågat stoppa in fingrarna bland alla vassa tänder utan bara tryckt på sidorna.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tyst
4/28/17, 3:09 PM
#20

#19 Toppen 🙂 Det är inte farligt att stoppa in fingrarna där om katten man hanterar inte är extremt stressad eller så. De brukar inte bita utan mest tugga runt eller fladdra med tungan. Om du stoppar in fingret där mungipan är är det dessutom rätt svårt för dem att bita hårt. 
Håll lite koll på kinderna bara så att de inte råkar bita sig någon gång när du tryckt. Det blir aldrig bra träning när de känner att det gör ont. Bara en allmän liten varning då min katt lyckades med det när han var liten, då tränade vi annat tills kinden var okej.
Jag kan när jag vill öppna min katts mun på vilket sätt jag vill, han tycker det är okej så länge jag inte håller munnen öppen i mer än 10 sekunder, då är jag dummast i världen och han vispar med tungan och backar iväg, så jag brukar hålla träningen till 5-8 sekunder. Det har visat sig extremt nyttigt då han vid ett par tillfällen behövt hanteras så av veterinärer (han får hur mycket beröm som helst och de brukar fråga om de får visa sina veterinärstudenter som jobbar där hur munnen och svalget ser ut på katt i praktiken samt massa andra saker.)

Annons:
cattisa
4/29/17, 6:43 PM
#21

Har du något "godis" du kan ge katten strax efter tabletten så ökar du chansen att den faktiskt svalt tabletten och inte spottar ut den en timme senare.

Min katt äter blötfoder men jag har en liten påse bra torrfoder som hon älskar  som hon får av som godis. Dessutom inbillar jag mig att hon minns det trevliga som hände i slutet av tablettgivan bättre än det som hände i början.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Upp till toppen
Annons: