Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 2300 ggr
kattöga
2017-04-19 14:44

Sisalrep - olika kvalitet?

Jag behöver köpa lite sisalrep till ett litet klösträd vars pelare behöver kläs om (vet inte vad det är för skräprep som använts till trädet - billigt var det, så bara väntat att jag snart skulle få klä om det). 

Jag har aldrig köpt sisalrep tidigare då vår egen katt går fritt ute och får klösa på riktiga trän, men klös-/klätterträdet är inköpt till min mammas katter (som vi tar hand om för tillfället) och de får alltså inte gå ut och klösa riktiga träd.

När jag tittar på bilder på sisalrep så ser det ut som att det kan variera i kvalitet. Men ÄR det så, eller är det kvalitén på fotona som skiljer?
Detta rep från Jula, t ex, ser mycket mer "stickigt och flisigt" ut, jämfört med detta rep från Supercat.

Och hur fäster man sisalrepet lämpligast?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Uppkatten
2017-04-19 19:41
#1

Jag har köpt billigt sisalrep från typ Jula vid ett tillfälle, väl hemma valde jag att inte använda det eftersom det var väldigt vasst. Jag var helt enkelt rädd för att katterna skulle kunna göra sig illa på det. Har inte köpt från något annat ställe, men sisalrepet på de klösträd jag köpt har haft en helt annan kvalitet, mjukhet och också en annan nyans. Hur man fäster sisalrep på ett bra sätt har jag också funderat kring, mina katter är väldigt hårdhänta med sina klösträd… Lim känns inte hälsosamt för katten, häftklamrar är jag rädd för att de ska göra sig illa på o s v….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Herveaux
2017-04-19 20:56
#2

Hur man fäster nytt sisalrep
med spik
http://pets.thenest.com/replace-sisal-rope-cat-tree-4974.html
med lim
https://www.cuteness.com/article/replace-sisal-rope-cat-tree

Jag hade köpt rep liknande det från Supercat, det från Jula såg väldigt grovt och stickigt ut.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kattöga
2017-04-20 08:36
#3

#1 Då är det som jag trodde, att kvalitén är olika på repen.
Nej, häftklamrar tror jag inte att jag skulle våga använda heller.

#2 Tack för tips och länkar! Ska titta igenom dem. 

Jag får lita på bilderna försöka hitta nåt rep som ser "mjukt och följsamt" ut.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: