Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1265 ggr
Kasumi
2017-04-18 19:40

Svullen tass av kattbett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har ingen möjlighet öht att ta mej till jourveterinär som ligger 7 mil härifrån! Jag ringde min lokala klinik förut idag och fick till svar att avvakta tills imorgon, tvätta rent och sätta på tratt. Vilket jag har gjort, men efter att kliniken stängt upptäckte jag varet. Min klinik har ej sett någon bild utan gjort en bedömning via telefon av min beskrivning. Vad som har hänt: Jo, svullen och varig tass på min fem månaders gamla kattunge, misstänkt kattbett av vuxen hankatt. Hon kan gå på tassen, men (innan tratten) varje gång hon satte sej ner så tog hon upp tassen och slickade på den. Hon har lekt, ätit och varit på låda idag. Händelsen inträffade igårkväll bara att jag inte visste att stora katten faktiskt bet henne förrens i eftermiddags idag när jag upptäckte att tassen var svullen. Så vad tror ni, kan jag köra på veterinärens råd att hålla rent och avvakta tills vidare? Har även haft kontakt med en leg. veterinär som också sett denna bilden, men hon svarade endast att hon ej kan hjälpa till och gav inte ett endaste utlåtande om bilden vilket jag då tar som att det ej ser så allvarligt ut? Med vänlig hälsning, Matte

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-18 19:54
#1

Katter har så elaka bakterier i sina munnar att jag inte skulle chansat. Min fd roomie blev biten när vår katt blev rädd för en bil och det blev en elak infektion där antibiotika i tablettform inte hjälpte. Han blev så dålig att han fick feber och fick antibiotika intravenöst (direkt i blodet). Jag tycker att ett veterinärbesök imorgon låter mycket vettigt🙂

Vixxen
2017-04-19 01:10
#2

Besök en veterinär med din katt!

För att inte förvärra problemet:

Klipp bort pälsen  eftersom den lägger sig som ett lock över ett eventuellt sår. Håll rent med sårtvätt typ: klorhexidin (desivon), alsollösning eller koksaltlösning (NaCl).

Den vilda djungelkvinnan
2017-04-19 08:54
#3

Taxi finns väl överallt? Det kan bli en blodförgiftning snabbt och då dör katten. Kattbett kan ge vidriga infektioner pga vissa bakterier de alltid har i munnen!

[AnimeV4]
2017-04-19 10:56
#4

Hur går det TS? Åker du in idag?🙂

Tyst
2017-04-19 11:54
#5

Jag hade definitivt åkt in. Den går ju även på lådan och krafsar med den där tassen.
Beställ en taxi, åk kollektivt, ring vänner och bekanta?

Lycka till 🙂

Kasumi
2017-04-27 10:57
#6

#4 Jag åkte in dagen efter och dom rakade och rengjorde men såret hade redan läkt igen tack vare jag rengjort och satt tratt så veterinären ville inte göra ett nytt sår så hon fick istället antibiotika som hon har ätit färdigt nu. Svullnaden gick ner helt i helgen och hon vart aldrig dålig som tur var! :)

Annons:
Kasumi
2017-04-27 11:00
#7

#5 Hon fick ju givetvis inte krafsa i lådan när hon har ett sår på tassen, fy att få in e-coli bakterier i ett sår, jag rengjorde varje gång hon vart på lådan. Nu är hon klar med antibiotikakuren och tassen är helt återställt. :)

Katthemsmatten
2017-04-27 12:02
#8

TS bra jobbat! Att hålla rent är A och O. Att katten också fick antibiotika var säkert avgörande för att försäkra sig om att det inte skulle bli någon infektion.

Hoppas det inte händer igen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kasumi
2017-04-27 12:16
#9

#8 Ja det var riktigt otur, haft innekatter hela mitt liv och aldrig varit med om att det blir infekterat när dom bitit varandra. Dock fått tagit stelkrampspruta själv! Men hon har ännu inte bott här så länge och den stora katten är fortfarande lite grinig, tror det bli bättre med tiden. Blir det inte det däremot får man ju i värsta fall ta det tråkiga beslutet att omplacera den lilla. Men den stora katten är jätte snäll och skulle aldrig vara elak utan att någon gjort något mot honom först, den lilla vill ju ha igång honom och då tröttnar han, men som sagt: tid och tålamod!

Katthemsmatten
2017-04-27 14:22
#10

#9 Kattungar är jobbiga för de vuxna katterna. Ibland tar nog ivern att få umgås överhanden bland småttingarna och då blir de hårdhänt uppfostrade. Hoppas det var en olyckshändelse och att den vuxna inte tänker 'aga' den lilla fler gånger. Ibland tar det litet längre tid att få harmoni i gruppen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[AnimeV4]
2017-04-27 14:25
#11

Åh vad härligt att höra att det gick så bra!🤗

Upp till toppen
Annons: