Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3896 ggr
Misse_lisa222
4/18/17, 1:51 PM

Skrämd katt

Hej,

Jag behöver hjälp med en grej, då jag inte vet vad jag ska göra. Jag tog emot en katt för ungefär en vecka sen som är 5 månader gammal. Bodde hos mina föräldrar då, som har hund, så jag höll katten separerad i mitt sovrum och sov med den varje natt. Första natten kom den och la sig i mitt knä och gosade med mig hela natten.

Så höll det på de första nätterna. Sedan introducerade jag katten för hunden för tänkte att jag inte kan hålla honom instängd hela tiden. Det är klart att hunden skällde lite i början, och så, men efter några dagar gick de bra och de sov/vistades i samma rum utan några problem.

Vid något tillfälle skällde hunden så jag tog upp katten när han var livrädd och dum som jag var släppte jag inte honom på en gång. Efter det började katten bitas varje gång man skulle kela med den eller lyfta upp den, från att ha varit världens gosigaste och mest sociala och framåt katt, som jag hade fått världens bästa start med så har den förvandlats till en jätterädd osäker katt som knappt vågar komma fram och kela med mig, på samma sätt som förut.

På köpet så var jag tvungen att flytta hem efter en vecka, och då ta med mig katten. Vi kunde fått en "ny start" och katten kom som vanligt upp i sängen hos mig när jag la mig i sovrummet och ropade på honom och la sig vid mitt bröst och gosade och spann så som bara katter kan. Jag var dock tvungen att gå iväg en stund, så jag stängde dörren så katten fick vara kvar i rummet. 

När jag kom tillbaks så satt han där helt livrädd och kollade på mig. Jag försökte gosa med honom på nytt men han var inte som vanlig. Sedan dess så kommer han inte alls när ropar på honom, och han har inte lagt sig vid mig på samma sätt som förut, efter den händelsen. Jag vet att det kan låta överdrivet, men det gör verkligen ont att han inte är som han var förut! För vi fick verkligen världens bästa start när han kom till mig första gången, men efter flytten och den där incidenten med hunden, så är ingenting som förut längre.

Jag vet inte vad jag ska göra:/ Har någon något tips att ge mig hur jag ska vinna kattens förtroende igen. Jag vet att han känner sig sviken, för han vänder liksom ryggen till när jag ropar på honom och han möter inte längre min blick på samma sätt som förut. Innan kom han så fort jag kollade på honom och ropade på honom. Nu gör han snarare tvärtom:/

Han är dessutom extra ljuskänslig och även om han leker normalt först, så kan ha få "sådana" ryck där han ser livrädd ut och bara springer sin väg. Som om han inte vet vad han ska ta vägen.

Jag har såklart inte stoppat honom utan låter honom leka fritt precis som vanligt. Men tror ni en skrämd katt kan bli "normal" igen? Han är bara fem månader gammal:/

Annons:
Maria
4/18/17, 2:03 PM
#1

Den här  katten har vad jag förstått bara tillbringat drygt en vecka med dig och det har hänt mycket för honom med hundmöte och två flyttar på bara några dagar.

Jag tror du måste ge katten tid och lugn och ro.

Katter anpassar sig men saker och ting måste få ta sin tid och på kattens initiativ.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarafiaklara
4/18/17, 2:13 PM
#2

Jag håller med Maria, ta det bara lugnt och ge det tid. Vår katt har utveckats mycket under de sex år vi haft henne och hur hon har tytt sig till oss har också förändrats under denna tid och kan förändras från vecka till vecka. Ibland är hon inne i en gosperiod och ibland vill hon vara mer ifred. Det har ju varit en intensiv tid för din katt och den behöver säkert bara lite tid att landa i sin nya situation.

Derrtag
4/18/17, 2:17 PM
#3

 Tvinga inte honom att gosa och kela med dig, det gillar inte katter😃

Låt honom vara, men om han kommer till dig så var extra snäll med honom, du kan ev. ge någon godbit också🙂. Han ska lära sig att det är bra när han är hos dig. När han kommer till dig så gör inga snabba rörelser, var mild med honom och säg hans namn, hitta på smeknamn medans du kelar med honom.

Incidenten ska han glömma tror jag, så oroa dig inte över det! Var sträng mot hunden om den skäller på katten  (men om de vill leka så kan du låta det, men då ska du vara där hela tiden, hundar fattar inte alltid hur ung den andra är😉)

Misse_lisa222
4/18/17, 2:24 PM
#4

Tack för alla tips. För jag hoppas att han blir normal igen. För självklart stressar det mig också att katten mår dåligt eller är så lättskrämd, och så känner han av min stress = blir ännu mera stressad. Så det är typ som en ond cirkel. Och ju mer orolig han blir, desto mer orolig blir jag, vilket triggar igång även honom. Men jag antar det, att jag bara ska lämna honom ifred och låta honom vara. Han sover ändå i sängen med mig men i fotängen och det är inte så att han går och gömmer sig, utan det är mer när han får sina "ryck". Han kan liksom leka helt normalt med något, ett snöre, etc. men sedan helt plötsligt "få ett ryck" som att t.ex. en hund skäller på honom och han blir livrädd/springer iväg. Men sedan kollar bakom sig och inser att det inte finns något där. Hunden är inte heller kvar i huset nu och jag har ju flyttat till min lägenhet utan hunden.

Vet inte om det finns något jag kan göra för att han ska "bli" bra igen. Eller om man bara ska låta honom vara… men han känns inte som sig själv längre och jag känner ju av det…och vice versa. Innan kom han så fort jag ropade på honom och nu gör han inte det:( Och det går inte ens att gosa med honom utan att han biter en:(

Misse_lisa222
4/18/17, 2:26 PM
#5

Jag vill ju bara att han ska känna sig trygg hos mig och det gör han ju inte längre:(

Maria
4/18/17, 2:34 PM
#6

Du skriver att han känns inte som "sig själv" längre men vad jag förstår så har ni bara känt varandra en vecka.

Jag skulle vilja påstå att varken du eller katten känner varandra ännu.

Jag har en adopterad hittekatt som är 3 år och han har fortfarande saker som han är livrädd för och hans framsteg har kommit långsamt under dessa år och han förändras fortfarande så en vecka är ingenting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Derrtag
4/18/17, 2:47 PM
#7

Misse_lisa222 så här var det med våran kisse: på början var hon  helt ointresserad av oss. Hon satt eller la sig på golvet och gillade inte om vi klappade henne. Nu, efter drygt 4-5 månader så är hon världens mest sociala katt, är alltid där vi är, gosar och kelar hela tiden. Ge honom tid, bli inte stressad eller orolig, så att han känner sig trygg med dig, och allt kommer bli bra. Han ska aldrig bli som en hund, katter är envisare djur😃, men han kommer att gilla dig.

Sarafiaklara
4/18/17, 2:51 PM
#8

Tolka inte heller in för mycket av dina egna känslor i kattens beteende. Det är bra att du håller koll på hur han mår men ibland tror jag att vi överför våra egna känslor på våra djur vilket gör att vi misstolkar deras beteenden. Du kan också köra "kattflörtartricket" som går ut på att du ser honom i ögonen och blinkar sakta, om han gillar det gör han lika tillbaka. Men stirra honom inte i ögonen.

Misse_lisa222
4/18/17, 3:06 PM
#9

@Sarafiaklara. Jag körde med det hela första veckan och vi fick jättebra kontakt, och han blinkade tillbaka hela tiden. Men det är sant, jag kanske själv är stressad och så tolkar jag in för mycket i kattens beteende. Har lever ju trots allt sitt eget liv så han kanske bara behöver tid att bli hemmastad nu. Aja, hoppas bara han blir "normal" igen. Han sover ju iaf i sängen och idag kom han och la sig bredvid mig i soffan en stund, så det är ju ett gott tecken iaf eller på rätt väg så att säga.

Aleya
4/18/17, 3:50 PM
#10

Låt han bara vara. Skit i han. Så gör jag alltid när en katt är ny oavsett om det är en "normal" eller katt med trauma. Den får komma till mig men jag kusar den inte under några veckor. Jag pratar med dom såklart men jag ropar aldrig kom eller så. Testa det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/18/17, 5:50 PM
#11

Ok, tack för alla råd och tips. Men hur länge borde jag vänta innan jag uppsöker vård eller borde bli orolig för att något faktiskt är fel? För katten har nu varit hos mig lite mer än en vecka. De första dagarna i det första hemmet dit vi flyttade/bodde först gick ju bra för då sov han med mig, spann hela tiden och var hur gosig som helst. Och hade inga problem med att komma fram och lägga sig vid bröstet och bli klappad och gosad med, osv. Hade inga problem med att man klappade honom över magen etc. Det är sen i lördags han "ändrats" och låter sig inte klappas eller bli upplyft. :/ och även om jag bara har en handduk som jag "drar" över honom så dröjer det inte länge förens han biter tag i den:/ och ser helt panikslagen ut :(

Men som sagt.jag får väl vänta ut..har han inte blivit normal inom en vecka kanske man ska överväga och kolla upp honom?:/

Maria
4/18/17, 5:56 PM
#12

#11 Tålamod är det ju som gäller.

Den stackars katten har ju varit med om massor på bara en vecka och jag tror att ett veterinärbesök bara skulle strula till det ännu mer.

Äter, dricker han och går på lådan så låt honom vara och det kan ta sin tid. Det kan ta veckor, månader, man vet aldrig med katter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
4/18/17, 6:30 PM
#13

#11 ne men håll inte på med handduk kring han. Varför gör du så? Enda gången jag hanterar katter med handduk är för att en av mina katter blir lugn om hon har en handduk runt sig och man ska klippa klorna. Och då ligger den bara kring henne och inte är invirad i den. Så sluta var på han och låt han komma till dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Sarafiaklara
4/18/17, 7:13 PM
#14

#11Min katt skulle bli livrädd om jag drog en handduk över henne. Som nån skrev så är det en katt och inte en hund. Alla katter kommer inte när man ropar eller vill gosa likt en hund. Tänk också på att magen kan vara ett känsligt ställe för katter, de visar gärna upp magen men inte alla vill att man ska ta på den. Vår katt attackerar mig om jag tar henne på magen. Det kan ju ha varit så att katten sökte mer kontakt första veckan för att han behövde mer trygghet och att hans mer självständiga drag kommer fram nu. Låt honom vara, lyft honom inte, krysta inte fram en relation utan låt katten ta initiativet. Det låter inte på din beskrivning som att det är nåt fel på din katt. Ta det lugnt och sluta stressa dig själv och katten. Kan säga att vår katt hatade oss de första veckorna och gömde sig hela tiden. Det var inte kul och det tog flera år och en flytt innan hon kändes harmonisk.

Uppkatten
4/18/17, 7:37 PM
#15

Katter behöver minst ett par veckor på sig för att "landa" i en ny miljö. Ofta behöver de längre tid än så. Din uppgift just nu är att göra det tryggt för katten. Skapa rutiner tillsammans: "så här går det till hemma hos oss", så att tillvaron blir förutsägbar för katten ("först får jag mat, sedan gör matte rent i kattlådan, sedan leker vi en stund o s v"….). Fundera på att köpa en Feliway doftavgivare för vägguttag (finns på t ex vissa apotek). Den signalerar till katten att "det här är ett lugnt och bra ställe för katter att bo på". Köp inte sprejen istället, utan i de här fallen är doftavgivaren för vägguttag bäst. Bor din 5 månader gamla kattunge själv hemma hos dig, eller har du någon mer katt? Jag tänker på det du skriver om att han bits o s v. Min gissning är att han är understimulerad och skulle behöva en jämngammal kompis att härja runt med. Många katthem säljer t ex aldrig kattungar som ensamkatter eftersom man vet av erfarenhet att kattungar behöver en lika galen kompis att härja runt med för att må bra. Vi människor har svårt att ge en liten kattunge det den behöver när det gäller lek, bus, tillräckligt med sällskap o s v. Men ffa så måste du ge katten tid och tålamod. Det är mycket man inte vet eller kan hantera när man bara är 5 månader gammal. Det måste få ta tid! Försök att visa din katt att där du är är det alltid roligast/godast/tryggast. Ha en kul leksak till hands eller några torrfoderprickar som du kan sprätta iväg för att locka tillbaka katten om den "flyr iväg". Se till så att den har gott om leksaker (typ pingisbollar och kartonger att krypa in o ut ur brukar vara populärt), och gärna en klösmöbel att klänga omkring i, så att den kan göra av med energi och få stimulans.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Misse_lisa222
4/18/17, 8:34 PM
#16

Tack för alla tips. Stackarn har typ sovit hela dagen idag, jag lekte med honom kanske 10 minuter nu på kvällen, sen en dos gos (klappar och kel) och det räckte med några minuter så däckade han helt. Han måste nog vara helt utslagen efter den här veckan:( och den traumatiska bilfärden till nya lägenheten. Så ni har helt rätt, jag ska låta honom vara och sova ut osv. så får han komma när han själv vill. Han ligger helt utslagen i soffan nu.

Anledningen varför jag drog med handduken på ryggen (försiktigt) vad för att jag läste att man kunde göra så för att få "katthormoner" på den och att man sen skulle dra den längs med alla möbler, så att katten känner sig mer hemma.

Misse_lisa222
4/18/17, 8:36 PM
#17

Men han äter, dricker och sover "normalt" annars.

Aleya
4/18/17, 9:58 PM
#18

#16 ja men gör inte det. Aldrig hört det tipset. Och ska du göra det så ska du nog inte göra det på en katt som är uppvarvad. Jag skulle nog själv bli tokig om jag var rädd och någon kommer med nått och ska ha det på mig. Skaffa feliway istället om du vill att katten ska ha nått som luktar katt så den lugnar sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/19/17, 11:01 PM
#19

Ok ja jag gjorde inte det när han var vettskrämd, utan när han satt och tittade ut genom fönstret. Läste att det tydligen skulle underlätta en flytt till en ny lägenhet. Vet inte vad jag ska göra, tycker om honom så mkt och det gör så ont att se hur han ändrats! Fattar inte hur jag kunde göra detta mot honom! Hatar mig själv för detta. Hade jag vetat att han var så känslig så hade jag aldrig tagit honom till mina föräldrars hus utan åkt hem till mig istället.

Misse_lisa222
4/19/17, 11:02 PM
#20

Jag mår så dåligt över det här o gråter varje dag sen vi kom hit. Jag förstår att katten också blir orolig pga. det såklart. Men det gör så ont att se vad jag gjort mot honom:( speciellt när han utsatts för så mkt stress redan. Fattar inte hur jag tänkte! Hatar mig själv för det här.

Annons:
Misse_lisa222
4/19/17, 11:06 PM
#21

Ni måste tycka jag e sjuk men vi fick så bra "connection" eller sånt band första veckan när vi var ihop i rummet. Och han kom och mös dagligen med mig, slickade mig i ansiktet, spann och låg i min famn, på bröstet, och i sängen hela tiden. Det går liksom inte att beskriva. Så det gör så ont att se hur dåligt han mår efter att hunden skrämde honom och vad stressen med nya boendet innebar. Hade jag vetat detta eller att han skulle reagera på det här sättet så hade jag aldrig utsatt honom för det:( Så det är också en av anledningarna till att det gör så ont för jag kan inte skylla på någon annan än mig själv:(

Aleya
4/19/17, 11:07 PM
#22

#19 så du överraskade han. Ännu sämre. Som sagt köp feliway och plugga in det så kanske han känner sig tryggare men han blir inte tryggare av att du "hoppar på han" när han sitter i ro och kollar ut genom ett fönster och du bara dyker på bakom han med en handduk. Hade du själv blivit glad och fylld av ro i en sådan situation? Sluta försök så mycket och ge han mat och låt han komma till dig. Det är inte svårare än så. Inget att gråta över utan ta till dig dom råd folk skriver istället och sluta var på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarafiaklara
4/19/17, 11:32 PM
#23

Jag förstår hur du känner dig. När vi hämtade hem vår katt kändes det som att hon hatade oss och var rädd de första veckorna. Jag kände mig som en hemsk kattnappare och det kändes ännu värre eftersom jag längtat så länge efter att skaffa katt. Efter några veckor blev det bättre och med tiden har det blivit bättre och bättre. Jag förstå att du letar efter något som snabbt ska lösa situationen men att ge det tid är den bästa lösningen. Det är verkligen positivt att du bryr dig så mycket om din katt men det blir mindre bra om det resulterar i att du mår dåligt och katten blir stressad. Dessutom behöver inte katten må så dåligt som du tror. Vår katt är nyckfull och kan ena veckan vara hur klängig som helst för att nästa vecka bara vilja umgås med en av oss för att veckan efter det inte vilja umgås alls.

Niseeu
4/19/17, 11:35 PM
#24

#19 Destu mer du tvingar dig på honom destu mer kommer han dra sig bort. Du kan inte tvinga honom att bli den som han var precis när han kom. Nu är det som det är och du måste låta honom vara annars kommer du förstöra mer och mer och låt honom ta sin tid i lugn och ro och komma till dig på eget initiativ. köp feliway och plugga in i ett väg utag och låt honom försöka komma till ro i sin egen takt utan stress han har bott hos dig i någon vecka och det har redan varit några flyttar om jag förstår det rätt som är väldigt stressande för en katt redan som de e. Gå aldrig på honom med handdukar eller dylikt igen det förvärrar situationen ännu mer och får honom att känna sig ännu mer otrygg, osäker och stressad.

Emmaboy
4/19/17, 11:51 PM
#25

Som tidigare skrivits, ge det tid. Släpp det där med hunden och handduken. Du ville ju inget illa, ingen poäng att du klandrar dig själv för det! Misstag är till för att lära sig av, så nu har du lärt dig att gå försiktigare fram. Lek, kela och ge ev. lite godis ibland så stärker du erat band. Men det han behöver mest just nu är nog att helt enkelt få landa i sitt nya hem. En vecka är mycket kort tid, alldeles för tidigt att bekymra sig så gör inte det :)

Misse_lisa222
4/20/17, 12:26 AM
#26

Tack, jag ska bara försöka låta honom vara. Lämnade huset idag och det kändes lite bättre då.  När jag kom hem så attackerade han mig först (aldrig gjort det förut), men sen när jag la mig i sängen så kom han faktiskt efter mig. Vilket är ett litet framsteg. Aggressiviteten kanske berodde på kattmyntan som var på klösbrädet, för han har aldrig gjort så tidigare eller så kanske han är för liten för att känna till gränsen mellan "lek" och allvar. Hursomhelst, funderar jag på att sova med fönstret på halvglänt ikväll, tror ni det är ok?

Sarafiaklara
4/20/17, 12:32 AM
#27

#26 Vad menar du med fönstret på glänt? Om han kan ta sig ut genom fönstret eller kan trycka upp fönstret på nåt vis finns det en stor risk att han kommer att försöka rymma.

Annons:
Misse_lisa222
4/20/17, 12:56 AM
#28

Jag menar att fönstret får vara öppet några millimeter. SJÄLVKLART INTE så pass mkt att han kan gå ut eller att det finns risk att han rymmer. Tänkte mer om han blir förvirrad av "lukter" utifrån och att det förvärrar hans "anpassningsförmåga" eller vad man ska säga. Men det kanske inte gör någon skillnad.

Misse_lisa222
4/20/17, 12:57 AM
#29

Men jag tar det säkra före det osäkra, inget öppet fönster ikväll;) Ni ska vi sova och han ligger redan i min säng :D

Uppkatten
4/20/17, 7:49 AM
#30

Tycker det är väldigt många som går hårt åt TS i den här tråden. Berätta och dela med er av goda råd istället för att kritisera. Och varför fortsätta "sparka" på någon som redan mår dåligt? Det fyller ju inte alls någon positiv funktion. Bättre ton i tråden alltså, annars får jag be någon av moderatorerna att gå in och rensa här i tråden.  Lär varandra att bli mer kunniga kattägare! Vi lär sällan någon något genom att vara aggressiva och "hårdhänta". Berätta och förklara istället.

TS: kattmynta kan ibland trigga katter onödigt mycket. En del katter reagerar starkt på det, särskilt första gångerna de träffar på det. Fortsätt att bygga trygghet kring din katt. Där du är/bor ska det vara tryggast, roligast, gosigast o s v. Se till att katten får leka och får utlopp för all sin energi, men låt den inte leka med t ex dina händer. Han är helt säkert för ung för att riktigt kunna skilja på lek och allvar, och där skulle en annan katt kunna vara till nytta för honom (då han får rasa av sig med den andra katten, och lära sig gränser o s v). När det gäller öppna fönster så ska man vara väldigt försiktig, just med tanke på rymningsrisken. Vuxna katter kan ta sig ut genom springor på bara ca 4 cm (jodå, jag har sett vad min ena fröken kan… hon blir platt som en pannkaka…), har man en springa på någon cm kan katten ibland lyckas sticka ut nosen och så småningom få upp fönstret (om det inte är väl "förankrat") o s v. Kattungar är förstås ännu mindre och har ännu lättare att ta sig ut av misstag. Så pytteliten springa och mycket noga "förankrat" fönster är det som gäller. Jag tror INTE du behöver vara rädd för att "ha förstört" katten för alltid. Katter lever väldigt mycket i nuet och är sällan "långsinta". Möt din katt på ett bra sätt "här och nu" så kommer det här att bli hur bra som helst, tror jag. Själv lever jag med (fd) skygga katter, och då kan man ju tro att de t ex ska "hata" en varje gång man tar dem till veterinären (=stor stress för katten), men väl hemma igen fortsätter vanligtvis livet som att veterinärbesöket aldrig har inträffat. Så tänk stressreduktion, bus o lek, godis, gos och närhet, och fundera kring om en kattkompis inte skulle vara bra för den lille.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarafiaklara
4/20/17, 9:32 AM
#31

#28 Hahaha..jag blev lite nervös där.

Maria
4/20/17, 9:35 AM
#32

Jag tror att du ska låta honom vara och inte ge honom för mycket intryck så här i början.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[pimey]]
4/20/17, 10:12 AM
#33

Enkelt låt katten vara och sluta försök tvinga dig på honom. Att gråta kör knappast saken bättre och ditt beteende kommer få honom osäker. Ignorera katten oavsett hur du gärna vill gå till honom

Misse_lisa222
4/20/17, 2:04 PM
#34

Tack för alla tips. Jag låter honom faktiskt vara nu. Men min älskling är på bättringsvägen! Jag har möblerat om lite så han enkelt kan gå längs med alla fönster, det verkade han uppskatta. Skrivbordet vetter mot fönstret med så han kan sitta där och ha koll utåt. Han fick även vara i ett av sovrummen idag och verkade trivs där! Tog sig en tupplur i sovrumssoffan och verkar ha fått sitt egna lilla rum där. Möblerade även om i köket så köksbordet är mot fönstret så han kan hoppa upp där och titta ut. Han kom precis och hälsa på mig när jag satt där framför datorn. Framsteg!❤️ Jag låter honom vara nu så han får komma när han vill helt enkelt. Beställde även hem ett klösträd till honom nu.

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 12:01 AM
#35

Men sen får han sina "konstiga" ryck emellanåt :( Reagerar inte på tilltal utan blir aggressiv och "skrämd" liksom. Vet inte om han känner sig "bortkommen" i lägenheten och inte vet var han är, är skrämd av hunden i gamla boendet (traumatiserad) eller vad det är. Han beter sig liksom aggressivt och springer bara runt och försöker hitta något ställe att gömma sig på. Jag gör ju såklart inget utan låter honom vara. Men det är samma typ av "ryck" han fick igår när jag kom innanför dörren och "attackerade" mig. Jag vet att mina grannar har hund och vet inte om det har något med det att göra..eller om det är den där kattmyntan :/ eller brist på klösträd, men han skulle ju kunna klösa på sofforna då och det gör han knappt heller (och det fanns inget klösträd där han var innan heller förutom ett då som jag tagit med mig hit). Så vet inte vad det kan vara. Känns bara så tråkigt att han genomgått denna förändring. Det gick att klappa honom lite idag. Men inte mkt. Vet inte om han skadat sig och har ont och om det är därför han beter sig som han gör eller om det är psykiskt.

Eller så har han mist allt förtroende helt enkelt. Och är "arg" på mig för att jag flyttat honom hit från det första boendet vi var på.

Misse_lisa222
4/21/17, 7:10 AM
#36

Alltså han bet mig igår kväll igen, han brukar vilja krypa in under täcket o nu gjorde ham det, men det slutade med att han grep tag i och på mina lår/ben. Känns som att han känner agg mot mig o att relationen är förstörd. Nästan så att jag överväger på att inte ha kvar honom. Sen imorse kom han ändå o satte sig vid mitt bröst när jag ropade på honom o lät sig bli klapppad ngr minuter. Men det är ingenting jämfört med innan. Tveksam till att han kommer bli normal igen då han anföll mig igår ovh i förrgår (två ggr i förrgår). Ska iaf få hen klösträdet så han kan leka loss. Hade tänkt o skaffa en till katt men känns som att det bara blir problem då.

Misse_lisa222
4/21/17, 7:56 AM
#37

Jag känner liksom att jag varken har tiden eller tålamodet att jobba med honom för att han ska bli en "snäll" katt igen. Alltså han får sina ryck dagligen och detta trots att jag leker med honom morgon, lunch och kväll. Det räcker liksom att jag går till köket och slår på vattenkokaren så blir han livrädd.

Misse_lisa222
4/21/17, 8:00 AM
#38

Jag kan även säga att den här katten har blivit omplacerad tre gånger tidigare. Så det är klart att han kanske känner sig osäker och rädd i grund och botten men i och med att jag förstört tilliten mellan oss så tror jag inte relationen kan bli bra igen. Hade jag gjort rätt från början och ta honom till lägenheten vi skulle bo i för alltid, så hade han kanske känt sig trygg. Samt om han inte utsatts för hunden. Samt om jag inte hade lämnat honom själv när han kom till mig första natten. Ja, då kanske han hade känt sig trygg. Men nu är han helt livrädd för allt o tror inte han kommer bli normal igen.

Om någon hade sagt att "det tar tid för katter" att vänja sig till nya miljöer, eller om det beror på att han är okastrerad, eller att "det tar tid att bygga upp tilliten igen" (om det ens är möjligt?), kanske det fanns något hopp, men det verkar inte ens finnas sådana exempel. Så det känns inte ens värt att försöka. Eller om jag borde lämna tillbaks honom till uppfödaren, där hans föräldrar (kattens föräldrar) och syskon bor. Vad tror ni är bäst?

Misse_lisa222
4/21/17, 8:00 AM
#39

Han kanske blir trygg igen av att komma till en miljö han känner igen o där hans föräldrar är?

Maria
4/21/17, 8:11 AM
#40

Men stackars katt.😕

Du har ju bara haft honom i drygt en vecka. Du måste ha tålamod. Det kan ta veckor, månader innan katten kommer till ro. Han har ju upplevt så väldigt mycket så det är klart att han blir orolig.

Det var bra av dig att möblera så att han har fler möjligheter att se ut men även denna förändring kan vara stor för en katt som bara varit på ett ställe i en vecka.

Det vore synd om honom att bli återlämnad och uppleva ett nytt uppbrott.

Jag har som sagt en adopterad katt som jag haft i 3 år och han gör fortfarande framsteg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
4/21/17, 8:20 AM
#41

Du kommer att få en bästa vän i din katt om du bara tar det lugnt och inte gör fler förändringar i hemmet. Katten är nervös och osäker, men sånt lägger sig allt efter som de blir tryggare och tryggare.  Och det blir de när de börjar lära sig hur det går till där hemma. Tålamod behövs alltid när man har djur.

Att omplacera honom igen skulle inte vara särskilt lyckat för katten….

Har din katt nån egen koja som den kan gömma sig och sova/vila i om den vill det`? Nåt sånt här t ex?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 8:28 AM
#42

Hej,

Jag köpte en sån när jag flyttade till mina föräldrar och hade den framme, men det kändes inte som att han gillade den då han hellre låg i fåtöljen eller i soffan, sängen eller i ett av andra sovrummen. Jag gjorde en "koja" åt honom av en möbel som han brukar ligga/sitta i när vi leker. Men sen flyttade jag den till vardagsrummet för tänkte att han kanske hade gillat den platsen bättre.

Så jag ska låta bli att flytta möbler även om det bara rör sig om en stol t.ex. eller ett bord?

Maria
4/21/17, 8:32 AM
#43

#42 Ja du måste sluta med att flytta saker hela tiden. Låt allting vara nu en bra tid framöver så katten kan komma till ro.

Jag upplever att mina katter har favoritplatser som varierar. Min ene katt har efter soffan nu valt en kudde i uterummet som trillat ner på golvet. Den har han legat på i säkert två månader. Innan dess var det som sagt soffan en period och ett tag låg han i en kattkorg i sovrummet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
4/21/17, 8:36 AM
#44

Jag kan berätta lite kort om min första egna katt. Att ha honom under täcket i sängen hade ö h t inte varit möjligt. Jag sov med tjocka strumpor på fötterna, långkalsonger, långärmad polotröja, jag hade t om tubsockor på händer och armar när jag sov, därför att så fort jag ö h t rörde mig så "anföll" han under natten. Jag funderade på att sälja honom till försvaret som "attackrobot"…. Jag kunde inte knyta skosnörena utan att han kom rusande och slängde sig över mina händer… Han kunde slänga sig upp på min rygg om jag råkade gå förbi där han satt. Och så vidare. D v s han var väldigt "hårdhänt" mellan varven, och mina händer var helt sönderrivna (nej, jag lekte aldrig med honom med händerna!) + att jag hade märken av hans klor på alla möjliga ställen på kroppen. Jag insåg dock att han behövde en lika galen kompis, vilket förbättrade läget. Det här är länge sedan och katter kastrerades senare då, jag gissar att han närmade sig året innan han kastrerades (innekatt som gick ut i koppel dagligen). Först när han blev kring 1½ år "lugnade han ner sig". Sedan följde 15 år ca då han var den allra raraste, vänligaste, keligaste, underbaraste, mest fantastiska lilla kattpojke man kan tänka sig. Så tro inte annat än att en "hårdhänt" kattunge kan bli en lugn och mysig katt senare i livet. För det kan de! Att möblera om är förstås bra om det gynnar katten, men därefter ska man undvika att möblera om ifall man har en katt som blir stressad av det. Har hört att en del katter upplever ommöblering ungefär som om man själv skulle komma hem och alla husen i kvarteret hade bytt plats (men hur sann den liknelsen är vet jag förstås inte).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Misse_lisa222
4/21/17, 8:41 AM
#45

Ok, tack, men det konstiga är ju att han var världens goaste innan och brukade ligga under täcket och bara "mysa" ytan att attackera mig samt spann under täcket när man pratade med honom och låg och kurrade där som en bebis, till att bli ett monster som bits, rivs och springer runt helt livrädd. Har iaf beställt hem ett klösträd så får se vad han tycker om det. Ok, jag har ju även flyttat täcken mm. bara för att testa vad han gillar….. men som sagt, jag kanske bara göra saken värre genom dessa förändringar. :(

Maria
4/21/17, 8:44 AM
#46

#45 Det går ju knappast säga att han brukade ligga under täcket. Du har ju bara haft honom drygt en vecka så han har gjort det några gånger gissar jag.

Jag gissar att det är en väldigt förvirrad och stressad liten katt du har just nu. Du måste ge honom ro. Detta kan ta lång tid men jag lovar dig att det lönar sig❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misse_lisa222
4/21/17, 8:47 AM
#47

Men jag tycker så synd om honom och jag förstår att han känner som att han inte vet "var" han är. Gjorde även problemet att han inte släpptes till ett rum först, utan fick tillgång till nästan hela lägenheten första kvällen (men som bara i vardagsrummet där jag sover) istället för att introduceras till ett rum i taget. Så förstår att anpassningen för honom kommer väl ta dubbelt så lång tid då. :(

kattöga
4/21/17, 9:00 AM
#48

Jag tror att om du ger katten lugn och ro hemma och om du själv tar lite djupa, långsamma och lugnande andetag när du känner dig stressad och osäker så kommer det att bli jättebra till slut. 

Jag har haft riktigt skygga (övergivna) katter som blivit de mest underbara bästa vännerna till slut. Fastän det har tagit lång tid. Ena katten förblev skygg för främmande människor och tydde sig bara till mig. 
Just nu har jag min mammas två katter (3 år) hemma hos mig (pga att mamma är sjuk) och de är vildfödda och var väldigt skygga när jag tog hand om dem (i höstas/vintras). Nu är de väldigt kelsjuka med mig, min man kan de leka med, men inte kela med ännu. Den ena är nästan helt lugn och harmonisk nu, trots att han också varit sjuk och fått gå igenom mycket hos veterinären. Den andra är fortfarande lite "nervig" men lekfull. När vi lekt en bra stund, så sätter jag mig ner med dem och kelar och myser med dem på ett luuuugnt sätt. Så jag ser framsteg varenda dag här nu. 

Men allt måste gå på det sätt katterna vill och i deras egen takt.

Bra att din katt har ställen som han kan gömma sig i om och när han vill göra det! 👍 Så låt kojor och "igloos" stå framme även om han inte använder dem just nu.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
kattöga
4/21/17, 9:03 AM
#49

P.S. Din katt är nog din bästa lärare, i konsten att lära sig tålamod! 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Misse_lisa222
4/21/17, 9:14 AM
#50

Haha, jag vet. Det är nog min svagaste sida måste jag säga, så det här blir nog en prövning för mig. Gillar ju snabba resultat. Men tror ni det är för tidigt om jag skaffar en kompis åt honom redan nu? När han bara varit i nya lägenheten i mindre än en vecka? Det kanske är trots allt bäst för honom att han har någon att leka med och så.

Maria
4/21/17, 9:20 AM
#51

#50 Nu får du ge dig😉

Katten måste få komma till ro först.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kattöga
4/21/17, 9:25 AM
#52

#50 Jag tycker att du ska vänta med att hitta en kompis till honom, tills han känner sig hemma och lugn hemma med dig. Sen när han känner sig trygg, då kan det va dags för en kompis. Så resonerar jag iaf.

Jag tycker också att när du leker med honom, så bör du leka lite lugnt. Även om katter gärna vill springa och flänga omkring när de leker, för att göra sig av med energi, så kan han behöva få leka lite lugnt ett tag. Kanske lite längre stunder istället. Om han vill leka, för jag kan tro att han också vill stanna upp och ta det lugnt och bara observera hur det går till där hemma ett tag.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sarafiaklara
4/21/17, 9:38 AM
#53

Som #44 skriver så är han ju inte en vuxen katt så en del av hans beteende kan bero på att han är "tonåring". Är han kastrerad? Annars kanske en del av aggressiviteten beror på att han håller på och blir könsmogen.

Misse_lisa222
4/21/17, 9:57 AM
#54

Nej, han är inte kastrerad. Han är fyra månader gammal. Han är bengal.

Sarafiaklara
4/21/17, 10:29 AM
#55

#54. Då är han nog lite för ung för att vara könsmogen men jag har helt ärligt inte så bra koll på hankatters könsmognad. Har själv en honkatt och på henne märktes det såklart tydligt när hon blev könsmogen :) Men om han bara är fyra månader tycker inte jag att det är så konstigt att han leker våldsamt och har svårt att veta vart gränserna går. Sen förstår jag att det inte är kul att bli biten och riven. Men när du lär känna honom kommer du att lära dig vart hans gränser går och vad som triggar honom.

Annons:
Maria
4/21/17, 10:34 AM
#56

Min ena katt kastrerades när han var fyra månader för veterinären tyckte att det var helt OK.

Numera kastrerar man riktigt små katter på sina ställen så det kanske varierar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Misse_lisa222
4/21/17, 10:35 AM
#57

Sant. Jag ska bara ge lugn och ro till honom nu. Men en fråga, har varit hemma med honom nästan varje dag nu men måste iväg nu idag ca. 9h (från kl. 12.00 -21.00). Är det bättre att lämna honom själv i lägenheten eller be en kompis (någon han träffat förut) att komma och hålla honom sällskap i lägenheten?

Ska besöka mina föräldrar, och funderar även om jag borde hämta hans gamla kattlåda eftersom med han har nu skvätter han sand överallt. + Hämta en matta + sängöverkast som var i sovrummet hos mina föräldrar. Ev. en fåtölj som han brukade gilla att ligga i? Vad tror ni om det?

Misse_lisa222
4/21/17, 10:36 AM
#58

(och han är mix-bengal, inte 100% renrasig, men beter sig väldigt mkt som en bengal).

Och en sista fråga, har möjlighet att köpa ett begagnat klösträd. Så funderar på om det gör någon skillnad om han får ett nytt sådant eller kan det vara begagnat?

Misse_lisa222
4/21/17, 10:49 AM
#59

Och det här med klösandet, kan det bara vara så att hans klor är extremt vassa eftersom dom inte klippts på fyra månader och han inte har något ordentligt klösträd eller klösbrädor?

Niseeu
4/21/17, 11:19 AM
#60

#58 Jag har haft Bengaler i massor av år och har väldigt stor erfarenhet av dom. Det är väldigt många som luras när dom säljer sina katter och säger att det är bengal i dom för att dom är så eftertraktade och tjäna mer pengar men det är så med dom flesta raser dock. Sanningen är att du har en huskatt och du kan inte veta om det Bengal i din katt eller inte men det har jag väldigt svårt att tänka mig. Det tempramentet du beskriver låter så långt ifrån en Bengal man kan komma en Bengal är EXTREMT social folk brukar säga att dom beter sig som en hund och en sak som också är viktigt är att en Bengal ALDRIG får visa aggressivitet.

Misse_lisa222
4/21/17, 11:41 AM
#61

Ok, men han är mer som en hund gillar att apportera och hämta saker man kastar åt honom samt följer efter en vart man än går, t.ex. går jag på toaletten så följer han efter mig osv. Och så har han betett sig hela tiden förutom här i nya lägenheten efter första natten när jag lämnade honom själv. Så vände han ryggen åt mig och det har inte varit samma sak mer. Men han följer dock efter mig här också periodvis t.ex. om jag går på toa osv och sätter sig vid mina fötter och tittar på mig.

Så nej, aggressiviteten är ju ett nytt drag. Så jag vet inte vad som hänt med honom för han var allt annat än så när jag fick honom första veckan. Så vet inte vad jag ska göra. Bengal eller inte, spelar ingen roll för mig, vet att det är en huskatt men hans mamma är bengal och pappan är någon annan ras. Men ja, fortfarande huskatt.

Misse_lisa222
4/21/17, 11:42 AM
#62

Men jag köpte honom för samma pris som en huskatt kostar, men vet att han från början blev såld för ett ganska dyrt pris. Men jag betalade inte så mkt för honom.

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 11:42 AM
#63

Men kan det inte vara så att han skadat sig och har hänt, och därför beter sig aggressivt?

Misse_lisa222
4/21/17, 11:44 AM
#64

Eller att han reagerade så på kattmyntan?Har tagit bort den klösbrädan som hade kattmynta på sig.

Niseeu
4/21/17, 11:48 AM
#65

#61 Du har skrivit i hela tråden att din katt är skygg, springer och gömmer sig, inte vill veta av dig, är aggressiv osv förutom dom första dagarna? Tror dig dock inte när det kommer till att mamman var bengal du har blivit lurad….

kattöga
4/21/17, 11:51 AM
#66

#57 Jag skulle låta katten få tillfälle att vara i lugn och ro när du är borta. Gärna med en radio på, på låg volym. Alla mina djur har alltid gillat att ha radion på, med lugn musik och lite prat emellan. 

Se bara till att han har tillräckligt med mat och vatten.

Fåtöljen skulle jag hämta vid senare tillfälle, om den behövs. När han har kommit till ro. För ännu en möbel gör ju att hemmet förändras igen….. och stressar. Även fast det är en fåtölj han har legat i tidigare. Han förstår ju inte varför alla saker flyttar på sig hela tiden, och det gör honom bara mer osäker.

Klor växer ut och blir vassa, så visst kan de vara vassa pga det. Men du ska inte börja försöka klippa hans klor också nu. Det får du göra sen när han fått tillit till dig. Eller när ni så småningom åker till veterinären för att kastrera honom, då kan de göra det samtidigt.

Klösbrädor gör inte att klorna blir mindre vassa…..

Jag har aldrig köpt begagnad klösbräda/-träd. Så vet inte hur katter normalt reagerar på det. Men jag kan tro att det kan gå bra ändå. Man kan spraya sånt som neutraliserar lukter (för djur) om katten reagerar negativt på lukten även efter ett tag , nåt sånt här t ex.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Misse_lisa222
4/21/17, 11:52 AM
#67

Alltså första veckan hos mina föräldrar gick det bra, han var världens goaste och gulligaste följde med en överallt i huset, utforskade huset själv osv. Andra veckan i nya lägenheten = aggressiv, skygg, reagerar starkt på ljud, osv. Kommer inte och lägger sig i sängen med mig som han gjorde första veckan. Då låg han under täcket och i sängen med mig hela tiden, på mitt bröst, osv. 

Så ja, jag tror han har skadat sig om jag ska vara ärlig. Antingen när hunden jagat honom eller när jag lekt med honom och han hoppat mot väggen, jag vet. Men han har ju fått sina "ryck" och då sprungit runt i lägenheten och kanske skadat sig då. Jag vet faktiskt inte. Har inte vågat röra honom så mkt eftersom han reagerat så starkt när jag tagit upp honom.

Misse_lisa222
4/21/17, 11:55 AM
#68

Så ja, det var misstag att ha honom i samma hus som hunden. Jag vet om det nu i efterhand och jag vet om att jag gjort det mesta fel. Hade jag vetat att det skulle bli såhär tokigt så hade jag ju aldrig tagit honom till mina föräldrar utan till mina föräldrar först och främst.

kattöga
4/21/17, 11:56 AM
#69

Vet inte om det står i tråden nånstans (har missat det i så fall) men har du Feliway doftavgivare hemma? Om inte kan jag rekommendera att du använder det (inte sprayen!). 

Zylkene (för katt) kan också vara lugnande för stressade katter. Finns på veterinärkliniker och ev på apotek. Pulvret i kapslarna kan man blanda i maten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 12:08 PM
#70

Hem till mig* ska det stå.

Misse_lisa222
4/21/17, 12:41 PM
#71

Som jag skrev så har han omplacerats 3-4 gånger. Jag vet inte heller om han togs från sin mor för tidigt (innan 12 veckors ålder!). Så jag vet inte alls hans bakgrund eller vad som ligger honom i bagaget. Det jag kan utgå ifrån är vad dem tidigare ägarna säger samt vad jag sett under de 2 veckor han var hos mig. Och det är som natt och dag mellan hur han var första veckan hos föräldrarna och hur han varit andra veckan.

Misse_lisa222
4/21/17, 12:43 PM
#72

Jag tror bengal eller huskatt, är han skadad så kan väl vilken katt som helst bli aggressiv? Dessutom har jag hört att bengaler kan bli fördvliga om de blir könsmogna och inte kastreras. Men ja, kanske inte aggressiva då.

Misse_lisa222
4/21/17, 12:45 PM
#73

O eftersom jag inte vet kattens bakgrund eller vad den varit med innan, så tror jag även en bengal skulle kunna bli aggressiv om den bör skrämd eller utsätts för ngt som en katt normalt sett inte ska utsättas för.

kattöga
4/21/17, 12:48 PM
#74

Nu ska du nog inte grunna, fundera o tänka mer. Ta några djupa andetag och slappna av istället och försök att sprida (tänka) lugnande och kärleksfulla energier till din katt istället. Och låt tiden visa hur din katt anpassar sig till sin nya familj och sitt nya hem.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Aleya
4/21/17, 12:58 PM
#75

Men har du skaffat feliway som flera har gett dig rådet att göra? Om inte så gör det och se om det blir skillnad. Flytta inte på saker konstant och som sagt låt han pyssla på själv och bli trygg i sig själv. Lek om han är sugen på det. Vet inte om du har haft katt tidigare men om inte så köp eller låna en bok om hur katter beter sig. För du verkar ha lite svårt att tyda vad han vill och varför han gör som han gör. Och en annan sak som jag hoppas att du INTE gör är att när han gör saker han inte får att du antingen skriker på han eller sprayar vatten på han. För det är så man skapar en verkligen labil katt. Tro mig. Inte ens då jag har blivit påflugen och biten utan anledning så har jag ryt åt katter. För det hjälper inte alls för fem öre. Då måste man börja fundera om det är nått man själv gör eller nått i omgivningen kring katten som stör den eller gör den rädd. Eller om katten är sjuk eller har ont som gör att den flyger på en.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niseeu
4/21/17, 1:00 PM
#76

#72 Din katt har med största sannolikhet inte Bengal i sig alls ge upp det nu du har en huskatt och inget annat. Deras personlighet förändras inte vid könsmognad dock kan dom börja kissa utanför lådan för att markera sitt revir precis som alla andra katter även om det är större risk med bengaler…. Inse bara att du blivit lurad du har inte ens träffat föräldrarna din katt har haft 4 olika hem förra ägarna ljög med säkerhet för att göra katten mer attraktiv. Bara för att du har en katt som varit mysig ett par dagar och följt efter dig ibland så betyder det inte att det är en Bengal av det du skriver så värkar du inte någon erfarenhet av dom alls….

Annons:
Niseeu
4/21/17, 2:34 PM
#77

#73 Jag känner många som har satt ihop sina bengaler med hundar även uppfödare och jag känner inte till en Bengal som reagerat som din. Bengaler är väldigt tåliga, tuffa och har bra självförtroende så nej bengaler regerar inte som din katt på hundar och skulle inte bli skygg tillbakadragen och aggressiv för en sån grej. Bengaler har definitivt inte din katts temperament dom är inte skygga, dom springer inte och gömmer sig, dom ignorerar defentivit inte deras ägare och är inte aggressiva och det här bevisar bara att du inte har någon kunskap överhuvudtaget om bengaler. Din katt har inte bengal i sig du har en huskatt inte en bengal. Det du beskrev i inlägg #61 låter som en helt vanlig underbar huskatt. 73# Bengaler är kaxiga med bra självförtroende så nej det krävs bra mycket mer för att en Bengal ska få det beteendet din katt har en vad den varit med om hos dig. Eftersom den var på ett helt annat sett ner den kom till dig så är den ju inte tramateserad då hade katten haft beteendet från första dagen. Jag tycker det är synd att du nu bara gissar dig fram om bengalers temprament och beteende du har ju helt klart ingen aning om vad du pratat om och ingen erfarenhet om dom alls och kan därför inte veta hur dom är i temramentet . Jag har haft bengaler i över 18 år och vet vad jag pratar om. Skulle din katt ha ont eller vara sjuk så skulle han sluta äta vilket han inte har gjort.

Misse_lisa222
4/21/17, 4:13 PM
#78

Ok men han var framåt och nyfiken och han gick fram till hunden trots att hunden sa ifrån. Så de grejer jag reagerat på är ngr enstaka saker som jag nämnt. Dessutom hade hunden en tratt på sig när Katten var där, så även om katten var kaxig o framåt så brydde sig inte hunden eftersom tratten var i vägen när katten försökte slå/klösa honom eller säga ifrån. Han kom ju inte åt pga hunden hade tratt på sig. Dom var ändå vänner och åt mat i köket tsm, katten gick dessutom och åt av hundens mat och tvärtom. Så tro mig, han var allt annat än mesig och rädd. Kanske en gång så jagade hunden katten så han sprang och glömde sig under sängen. Har han inte gömt sig hos mig o han är Skygg på det sättet att han inte reagerar på tilltal. Han ligger på soffan eller på golvet. Men när jag hoppar i sängen o ropar på honom så kommer han inte alltid. Men han följer efter mig vart jag än går i lägenheten. Dock får han "ryck" där han springer runt som en galning i lägenheten o beter sig som att han blir "rädd". Burrar ihop svansen o springer iväg som att han ska attackera ngt. Han anföll mig oprovocerat när jag kom hem och har varit aggressiv. Men skillnaden är att han inte kommer o slickar mig i ansiktet, inte lägger sig på mitt bröst, spinner inte så mkt och inte reagerar när jag ropar på honom på samma sätt som förut. Han ser liksom ut att "tyna" bort. Ögonkontakten är dock inte densamma sol förut. Han följer eller har dock börjar följa efter mig i lgh vart jag än går o sätter sig alltid bredvid mig/bakom mig vart jag än är någonstans. Jag vet mkt väl hur bengaler beter sig. Men bengal eller inte spelar ingen roll i sammanhanget. Har ej nämnt att det gör honom aggressiv utan vi pratar om hans problembeteende här. Inte huruvida han är bengal eller Inte. O jag har ej sagt att han är bengal. Han är vanlig huskatt. Men mamman är bengal.

Misse_lisa222
4/21/17, 4:16 PM
#79

Så vi kanske kan hålla oss till vad tråden handlar om, Dvs. Hans problembeteende och aggressivitet och inte vad han är för ras. Eller hur bengaler är/inte är.

Misse_lisa222
4/21/17, 4:17 PM
#80

Rasen spelar ingen roll i sammanhanget. Så vi kan väl hålla oss till Det tråden handlar om.

kattöga
4/21/17, 4:24 PM
#81

Jag undrar om inte "rycken" kan vara lek? Katter får ju ryck och springer som galningar när de leker och får utlopp för överskottsenergi. 

'Hur som helst, ta det lugnt nu och grubbla inte mer. Det spelar ingen roll om han är huskatt eller annat. Det som har varit har varit, men nu måste du/ni gå framåt, i mjuk och lugn takt. 

Googla lite och läs på om kattbeteenden, så att du pö om pö lär dig vad din katt signalerar. Det finns mycket bra info på nätet. Kattstatus.se är det enda jag kommer på just nu. Och Jackson Galaxy som har mycket bra tips och råd om att ha katt, och det finns många bra videos på bl a youtube med honom.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Misse_lisa222
4/21/17, 4:27 PM
#82

Och helt ärligt tror jag allt är mitt fel, samt flytten, som gjort honom osäker och rädd. Ska absolut låna en bok. Har köpt felliway och ska testa det idag.

kattöga
4/21/17, 4:31 PM
#83

Tänk på att Feliway doftgivare fungerar inte helt från början, det tar 4-5 dagar tills den får full verkan.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Aleya
4/21/17, 4:56 PM
#84

#82 sluta för din skull älta detta. Gjort är gjort. Skaffa dig kunskap istället. Och blir han inte bättre efter en längre tid så då får du åka och kolla han hos veterinär. Jag hoppas att du har försäkring också på han. För just nu går det från din sida bara runt runt att det är ditt fel. Och inget som någon säger verkar hjälpa utan du tar upp samma sak. Låt nu bara detta vara över helgen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/21/17, 5:52 PM
#85

Ja, han är försäkrad. Och nej, jag skulle aldrig skälla eller bli arg på katten. Jag har vid något tillfälle bara sagt nej när han tittar argt på en och satt handen framför ansiktet, som "stopp". Men nu har jag mest bara gått iväg när han fått den där stirriga blicken som om en attack är påväg.

Nu kom jag hem och han satt vid dörren och lyckades rymma ut i trappuppgången men sen gick han in igen. Dröjde inte länge innan han fick den stirriga blicken igen och "smög" omkring och hade "attack" posen. Sen sprang han ut i köket och helt plötsligt hoppar han fram och det kommer vitt fragma från munnen?? Ringde djurakuten men ingen svarade. Nu är det över och han har lugnat ner sig. Och sitter bara på fönstret.

Niseeu
4/21/17, 6:07 PM
#86

#78 Hur kan du veta att mamman är Bengal om du inte träffat henne? Sen så ändrar du dig hur katten är varje gång jag ger dig i formation om hur bengaler är det är det som gör mig så irriterad. När jag läser igenom tråden så ser jag klart och tydligt att du inte har någon kunskap om rasen överhuvudtaget och har man inte det så ska man inte ytra sig om den heller.

Misse_lisa222
4/21/17, 6:25 PM
#87

Ok. Men vad spelar det för vad den har för bakgrund? Tror du inte det finns folk som antingen avsiktligt eller av misstag råkar avla på en bengal? Eller tror du att alla som har en bengal katt är seriösa? Folk kan ha flera olika raser och ibland parar dom sig. Jag har liksom inte köpt katten från en "seriös uppfödare" utan från en privatperson. Så vad spelar det för roll vad det är för ras på den? Oavsett hur min katt är i personligheten så kan den ha bengal bakgrund utifrån att en av föräldrarna är det. Och hur kan du bedöma att mamman inte är det? Du har inte ens sett min katt? Så jag utgår från att det är du som naiv som tror att alla som äger en bengal är seriösa uppfödare. Det finns väl ingenting som talar emot att han inte skulle vara det? En katt kan väl bli aggressiv oavsett vad, om den är sjuk?

Det är inte som att bengaler är immuna mot sjukdomar?

Och jag har sett bild på mamman, och om det är mamman så kan jag mycket väl avgöra och säga att det är bengal utifrån bilden. Hur kan du överhuvudtaget uttala dig när DU själv inte sett katten eller föräldrarna?

Men sen som sagt, har rasen ingenting med problemet att göra, så fattar inte varför du hakar upp dig på det? Det är liksom inte det som den här tråden handlar om.

Men som ja sa innan så kallar jag inte min katt för bengal utan för HUSKATT eftersom den är en mix av olika raser, den har ingen stamtavla, etc. DVS. VANLIG HUSKATT. Däremot är mamman bengal.

Misse_lisa222
4/21/17, 6:27 PM
#88

Och sen är mina beskrivningar av själva katten, har inte ens uttalat mig om hur en BENGAL beter sig eller SKA BETE sig. Så du kan lägga ner. Dessutom om katten är sjuk så kan den ändra beteende oavsett om det är en bengal, maine coon, etc. Men det har ingenting med saken att göra och jag har inte sagt att det är en bengal utan en vanlig huskatt. Så du kan lägga ner och kommentera om du inte har något vettigt att komma med.

Misse_lisa222
4/21/17, 6:28 PM
#89

Och sen pratar jag om min katt, och inte om bengaler och hur dom beter sig. Så förstår inte vad ditt problem är.

Misse_lisa222
4/21/17, 6:30 PM
#90

Om du är så lättprovocerad så håll dig borta från tråden istället. Eller förklara för mig hur bengal beter sig även om det inte har något med sammanhanget att göra. Hur skulle en bengal bete sig/inte bete sig. Varför inte starta en helt ny tråd om det där du kan skriva om hur bengaler är och dela med dig av din kunskap? Du är fri att starta en ny tråd om du vill ha en diskussion om bengaler. Men det är liksom inte vad den här tråden handlar om.

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 6:32 PM
#91

Sen kan jag säga att min katt inte är en fegis eller skyggis, utan han fick hunden att darra när han satte sig på fel plats, och detta utan att göra något utfall mot hunden. Så att katten sprang iväg 1 % jämfört med 99 % av gångerna. Det jag beskriver här är just vad jag tror kan ha skadat honom. Men som sagt så är jag ingen kattexpert och det är också anledningarna till varför jag skriver här och BER OM RÅD.

Misse_lisa222
4/21/17, 6:33 PM
#92

Men jag kan ju skicka bild så kan du själv få avgöra om mamman är bengal eller inte?

Misse_lisa222
4/21/17, 6:33 PM
#93

Och även om mamman är bengal så gör det inte MIN katt till bengal, utan han är en HUSKATT. Det varför just därför jag skrev att MAMMAN är bengal och att han har bengal i sig.

Aleya
4/21/17, 7:33 PM
#94

#85 det där lät ju inte bra alls. Ring igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niseeu
4/21/17, 8:06 PM
#95

#92 Kortet betyder inte speciellt mycket eftersom det kan vara taget från vem som helst det är inte ovanligt att folk på blocket snor kort från uppfödare och lägger upp bilderna som sina egna katter så kortet är meningslöst. Ska jag vara ärlig så tror jag inte någon här kommer kunna hjälpa dig eftersom du ändrar din historia konstant. Tex så har många av dina inlägg har handlat om hur livrädd din katt är för hunden och springer och gömmer sig för den och hur det har förstört katten osv men nu sätter katten hunden på plats? Du har beskrivit din katt som Bengal i flera inlägg. Bengaler är inte immuna mot sjukdomar vilket jag aldrig har sagt heller men det är totalt oväsentligt eftersom du har en huskatt och inte bengal. Det här handlar inte om att jag är lätt provocerad för det är jag inte men man ska inte uttala sig om saker man inte vet.. Om du mår bättre av att tro att din katts mamma är Bengal så får du göra det.

Sarafiaklara
4/21/17, 8:30 PM
#96

Jag tror inte hans problem beror på dig utan snarare på att han blivit omplacerad 3-4 ggr på under en månad alternativt (vilket är troligt) tagen för tidigt ifrån sin mamma och omplacerad 3-4 ggr under bara några månader. Jag tror att det skulle påverka de flesta katterna negativt oavsett rasinslag. Sedan är han ju som sagt en kattunge vilket också förklara obstinat och busigt beteende. Ge honom tid, lugn och ro och stabilitet. Och bra att du ringer och kollar om fragda.

Misse_lisa222
4/21/17, 8:33 PM
#97

Men herregud, jag bryr mig inte om vad min katt är för ras eller vilken blandning det är. Jag har sagt att det är en huskatt. Och så nämnde jag att mamman vara bengal. Som om det vore någon skillnad. Jag har inte beskrivit den som någon bengal utan som min katt. Läs hela tråden innan du uttalar dig.

Annons:
Misse_lisa222
4/21/17, 8:34 PM
#98

Dessutom handlar tråden om min katts HÄLSA och inte vilken ras det, för rasen struntar jag sjutton i. Huvudsaken att den mår bra. Och det gjorde den INNAN flytten.

Aleya
4/21/17, 8:48 PM
#99

#89 ja det handlar om hälsan. Så har du ringt djursjukhuset igen? Eller ska du bara sitta här och och verka aggressiv?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[[pimey]]
4/21/17, 8:52 PM
#100

Det är inget fel på din katt, felet ligger i ditt beteende. Det du beskriver låter som en busig kattunge, främst med att "attackera" låret och busa under täcket. Det är ett normalt kattungebeteende. Att du börjar möblera om lägenheten när inte ens katten bott in sig gör bara att osäkerheten kommer växa. LÅT BLI sakerna och strunta i katten, sluta överanalysera allt och lägga mänskliga känslor i katten. Du känner inte katten och katten känner inte dig. Däremot kommer det bli problem om du fortsätter agera son du gör. Hispig, nervös, orolig.. försök njuta av katten istället och ge utrymme och tid

Misse_lisa222
4/22/17, 11:11 AM
#101

Hej,

Tack för alla svar. Jag ringde dem men de tyckte man skulle avvakta och att det inte var någon fara. Ha la sig en stund efter det men vaknade sen och var "precis som vanligt". Jag funderar på det här med "attackerna" eller att han kanske inte vet vad gränsen mellan lek och allvar går, är om någon av de tidigare ägarna eller "uppfödaren" lekt med katten med händerna och att han därför inte vet vad gränsen går? Men det låter ju ändå lite konstigt att han "attackerar" en helt oprovocerat när jag kom hem. Sen att han gjorde samma sak efter att jag hade lyft upp honom (vid något tillfälle) och han var helt lugn och sen när jag lyfter ner honom, springer upp för mina ben och har i klorna och sen hoppar loss helt panikslagen. Detta var alltså innan hans första "aggressiva" attack. Jag har lämnat honom ifred efter det. Och när jag sett att en attack varit påväg så har jag bara vänt mig om och gått åt andra hållet.

Misse_lisa222
4/22/17, 11:13 AM
#102

Men idag kom han faktiskt och la sig på mitt bröst för första gången och det gick att klappa honom normalt. Så han kanske bara behöver tid att landa och komma när han själv vill.

Aleya
4/22/17, 11:50 AM
#103

Ok. Jag tänkte då det kommer fradga enligt dig från kattens mun så låter det lite konstigt. Finns det verkligen ingen i din närhet som har erfarenhet av katter? För det känns som att internet är inte kanske stället att sitta och ge råd för dig. Du skulle behöva någon som ser vad katten gör och ger dig råd så och som kan säga om dom tycker att katten verkar sjuk eller om det är bara lek. För du verkar själv så uppstressad av detta så man vet som inte vad man ska ge för råd och så går du mellan hopp och förtvivlan. För det är bara inlägg på inlägg från dig med olika saker om katten. Så det blir väldigt svårt att sortera. Så kan du så be någon med många års erfarenhet av katter om hjälp som du känner. Tror det blir bättre så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/22/17, 1:38 PM
#104

Tack. Jag skulle tagit honom till veterinären på en gång med pga flytten etc. Så har jag inte hunnit gjort det och tänkte att jag ger honom tid att landa för att veta om det beror på stress eller skada. Men jag ska till veterinären nästa vecka så hoppas man får bekräftelse på att allt är ok. Så då kanske man kan slappna av.

Annons:
Misse_lisa222
4/22/17, 1:41 PM
#105

Och det jag skrivit är ju hur han var när han var "normal" och innan jag lyfte upp honom samt efter flytten. Det är ju efter flytten som han förändrats. Så vet ju inte om det beror på skada som visar sig nu eller att han bara känt sig rädd o osäker efter flytten.

Aleya
4/22/17, 2:01 PM
#106

Jag tror ändå att det skulle vara bättre om du hade någon som du känner som du kan fråga och få stöd av. För jag nog har jag varit med om folk som har frågor gällande katter men du verkar så stressad av att ha katt så du behöver någon som kan katter som kan säga: detta beror på att han leker eller dylikt. Så du kan vara lugn

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Volpes
4/22/17, 2:04 PM
#107

#79Jag ser faktiskt inte direkt ett problembetende i din katt. De här rycken som du beskriver och som du verkar ta som att han är rädd. Tycker jag låter som att han enbart är busig. Ibland kan de burra upp svansen ibland, när de är riktigt busiga. Och ja en del katter som inte blir tillräckligt stimmulerade kan ännas agresiva, de biter och river, de är så en katt leker. Du verkar inte ha mycket erfarenhet av katter.

Så grattis du har en helt normal kattunge. Eller ja kanske inte grattis för du verkar inte gilla det, du kankse skulle ha funder litte extra och läst på lite mer om katter innan du skaffade dig en.

Misse_lisa222
4/22/17, 2:06 PM
#108

Tack, jag håller med. Jag har nog suttit hemma och typ överanalyserat allt han gjort, så inte konstigt om han blivit hispig bara pga. det. Men jag har börjat lämna honom hemma själv nu. Har ingen jag känner som kan katter. Ev. mina föräldrar fast dom bryr sig typ inte, och så fort jag nämner något negativt om katten eller något jag oroar mig för, så säger dom bara att jag borde lämna ifrån mig den. Så det är inte precis det stödet jag är ute efter.

Misse_lisa222
4/22/17, 2:12 PM
#109

Så ja, det kanske är sant att jag överreagerat och varit stressad/orolig för katten. Det kanske är så han leker och han kanske lekte så med hunden med och typ gick efter den och sen lät hunden jaga honom och så gömde han sig och "kikade" efter hunden. Han gör ju typ samma sak nu och gömmer sig bakom soffan, i kartonger, bakom dörren osv. och "kikar" efter en och har en "attack" pose i ansiktet/kroppen. Så det kanske är lek och bus för honom och bara jag som överreagerat. Men kommer ändå ta honom till veterinären nästa vecka så de ändå kan göra en besiktning så allting är ok.

Volpes
4/22/17, 2:14 PM
#110

Ja det är så en katt busar. Om du inte ens vet det så borde du deffinitift läsa på! Och ja ett veterinärbesök låter bra för det där med att det enligt dig ran fradga ur munnen på honom låter inte bra alls.

Volpes
4/22/17, 2:25 PM
#111

Vill också berätta att din lilla kattunge kommer inte alltid att bete sig så som den gör nu, senare när den är vuxen. Katter utvecklas e med och beteendet ändras på dem. Min katt var jättegosig när han var liten och skulle altid sova bredvid mitt huvud. Nu ett år senare är han mycket mer självständig. Sover knappt i sovrummet allt utan har hittat andra favoritplatser. Och han är inte alls lika gosig länge, han sitter i mitt knä och gosar i ca 10 minuter i veckan. Alla katter är olika och man kan inte styra hur de blir. Så man kan inte direkt ställa in sig på att "nu ska jag köpa en gosig katt som jag kan gosa med i flera år" för alla katter är inte så. Speciellt eftersom du också köpte en  huskatt och inte en raskatt som är framavlad till att vara mer åt det gosiga och lugna hållet, det kanske hade varit en bättre alternativ för dig.

Annons:
Misse_lisa222
4/22/17, 2:31 PM
#112

Jo, men anledningen är ju att jag ser skillnad från hur han var första veckan och sättet han lekte på då, till skillnad från den andra veckan. Jag pratade med djursjukhuset och dom tyckte jag skulle avvakta med att åka in om han sov/åt/och gjorde sina behov som vanligt. Men kommer ändå låta undersöka honom nästa vecka.

Misse_lisa222
4/22/17, 2:32 PM
#113

Men som sagt, jag förstår ju att detta kan ändras med och han kanske leker vildare med mig för han kanske lekte så med hunden, vad vet jag. Som sagt låter jag honom vara nu så får tiden utvisa hur han utvecklas/är.

Misse_lisa222
4/22/17, 8:06 PM
#114

Funderar om det inte kan vara något så enkelt som foderbyte som gör att hon beter sig som hon gör och att hon inte tål det nya fodret? Eller att jag bytt för snabbt? Jag fattar att jag gjort flera misstag med honom. Och att jag förstört mer än nödvändigt så vill ju bara göra rätt nu framöver.

Misse_lisa222
4/22/17, 8:50 PM
#115

Så borde jag t.ex. köra 50%-50% nu med hans gamla och nya foder, tillsammans? För dom i djuraffären fick mig att köpa en 10kg påse av ett helt nytt foder, när de skulle ge tips om vilket foder han skulle ha. Borde dom inte samtidigt ha sagt att jag ska fortsätta med det gamla fodret för jag nämnde ju att det var slut. Så ja, jag har tydligen gjort allting fel med den här katten så inte konstigt om han är helt hispig och helt uppe i varv.

Derrtag
4/22/17, 8:50 PM
#116

Min katt brukar bita tag i min arm och bita/klösa hela tiden, främst när jag klappar henne på magen, men då leker hon bara, hon "jagar och dödar" min hand. Jag tror att de här "attacken" du beskriver är lek och bus, ingenting att oroa sig för🙂

Aleya
4/22/17, 8:52 PM
#117

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/22/17, 8:55 PM
#118

Ok, men han attackerar mig helt oprovocerat när jag kommer hem/in genom dörren. Jag hinner bara ställa mig på dörrmattan så är han uppe på mina ben med sina klor och ska "klättra" upp för mig. Och jag satt med datorn och hade handen vilandes bredvid mig, så var han lugn några sekunder och sen "hoppa" på min arm och griper tag om den med tassarna och ska börja bita mig. Så nej, jag känner mig inte riktigt trygg med detta beteende. En sak om man leker men ska jag komma hem och vara rädd att han närsomhelst kommer attackera mitt ansikte.

Annons:
Aleya
4/22/17, 9:01 PM
#119

Då tar du han till en veterinär och kollar så allt är okej. Är det det är det bara försöka öva bort beteendet. Men kolla först så att det inte är sjukdom som gör detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
4/22/17, 9:20 PM
#120

Frågan är om det inte kan vara något så enkelt som att en av hans mattor saknas. När jag var hos mina föräldrar så var det första jag gjorde att lägga en speciell matta vid ingången vid sovrummet. Han satt alltid på den. Och brukade klösa på den. Varje gång han gick in och ut så klöste han på den. Till och med när hunden ville komma in i sovrummet, så räckte det att jag från sängen ropade nej och katten satte sig på sin matta vid ingången och hunden stannade precis utanför dörren och vågade inte komma in. Jag hade med mig mattan hit men sen var mina föräldrar här och tog den för dom tyckte att den var för "fin" för katten (dom har även 0 förståelse för djur och bryr sig inte om djur). Så kan det vara att en sån enkel grej saknas som gör honom otrygg. Jag har t.ex. tagit med andra saker hemifrån, men som sagt var den där mattan "hans" och han brukade alltid sitta på den där hemma:(

Aleya
4/22/17, 9:34 PM
#121

Men sluta nu hitta på saker. Kolla upp om han mår bra och utgå från det sen. Du verkar mest bara hitta på svepskäl för att inte kolla upp han hos veterinären känns det som. En katt flyttar. Dom saknar inte specifika saker för dom är inte människor. Katter djur som lever i nuet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Volpes
4/22/17, 10:27 PM
#122

#124 Ja, om du bara har bytt matten från en dag till en annan så är det för snabbt. Man ska fasa in ny mat under en längre tid, annars kan de bli dåliga i magen.  Kan även berätta att torroder inte är den bästa maten för katter.

Uppkatten
4/22/17, 10:48 PM
#123

#118 Att kattungar vill använda människor som "klätterträd" är inte alls ovanligt. Och det handlar definitivt inte om att "attackera". Men han är lite för stor för det beteendet, så det är något ni får träna bort. En "tung" katt med vassa klor kan man inte ha klättrandes på sig. Du kan prova att t ex ha en pingisboll i fickan som du kastar iväg åt honom när du kommer in genom dörren. Min gissning är att han då jagar pingisbollen hellre än klättrar på dig. Alternativ två är att du har en laserpekare i fickan som du använder för att avleda honom när du kliver in genom dörren (undvik dock att rikta strålen mot kattens ögon). Att han "hoppade på" din arm låter som en typiskt understimulerad ungkatt som vill ha din uppmärksamhet och lek och bus. Unga katter vill att det ska hända något! Och i stort sett alla katter har stunder (inte minst framåt kvällen/natten) då de kan rusa omkring och vara "galen-katter". Det är fullständigt normalt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Belzebubble
4/23/17, 6:52 AM
#124

Ja, det låter exakt som min katt när han har yngre. Klättrade uppför benen, satte sig fast i armen och bet, smög sig efter oss och jagade oss. Allt är i princip borta. Delvis för att han själv är lugnare och delvis för att vi har lärt oss att avleda i tid. Vi tar fram en leksak och busar istället. Klättra gör han inte men kan däremot hoppa upp på axlarna från hyllor/bord, det är hans favoritplats. Katter saknar inte heller några föremål. De blir stressade när saker kring dem försvinner men de tänker inte "attans, den där mattan vill jag ha igen". Så bara låt allting vara på sin plats i några veckor. Brukar katten fräsa åt dig? Vilka leksaker har du som ni leker med?

Misse_lisa222
4/23/17, 4:57 PM
#125

Hej,

Nej, han fräser aldrig och har aldrig fräst åt mig. Attackerna kommer oväntat, lite som att jag kommer innanför dörren och så möter han mig där och efter någon minut "hoppar" upp, klöser eller river på mina ben. Lite som att han försöker "klösmarkera" mig eller något.

Vi brukar leka med vippan, leker aldrig med händer och fötter. Har även leksaker (t.ex. leksaksmus och dyl.) som jag brukar kasta och som han springer efter. Har även laserpekare.

Annons:
Belzebubble
4/24/17, 7:29 AM
#126

#125 Och det låter som en vanlig kattunge, inget konstigt med det. Jag tog hand om en skrämd katt en gång och katten till och med bajsade på sig av rädsla när vi behövde närma oss för att ta den till veterinär. Du har inget att oroa dig för att din kattunge klöser dig, det är så kattungar gör.

Misse_lisa222
4/24/17, 7:53 AM
#127

Ok, jag får väl hoppas det. Men konstiga är att han aldrig gjort så förut utan alltid strykit sig mot en när man kom hem förut. Sen tar den här oron över helt och hållet och tar all ens energi och kraft. Kom på massor av saker som jag vill göra åt honom, t.ex. klösträd av ett träd som jag hittat utanför samt köpa gräs till honom (han tuggar på en av mattorna annars) samt gå och köpa ett klösträd åt honom utifrån, men har inte orkat göra något av det. Känns som att energin börjar tar slut. Och det är klart jag älskar "hans energi" när han busar på ett snällt och lekfullt sätt, men inte när det blir så att man behöver gå runt och vara rädd. Men får han dom där attackerna så ignorera jag dem bara nu så går det väl över av sig själv.

Misse_lisa222
4/24/17, 7:58 AM
#128

Men det här kanske bara är början på hans "tonårsperiod" och när jag får hem klösträdet som jag beställt och han får lite fler ställen att klösa och klättra på, så kanske han får utlopp för sin överskottsenergi och det avtar lite 👍😃

Uppkatten
4/24/17, 8:49 AM
#129

Kattungar/ungkatter är inte i första hand jättesöta utan de är i första hand jättejobbiga. Och det är normalt 🙂.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Misse_lisa222
4/24/17, 8:56 AM
#130

Ja men varför var han världens gulligaste första veckan? Även om jag lekte med honom så gav han även så mkt tillbaka + tyckte om att gosa och kunde ligga i timmar i sängen och gosa, varje morgon och kväll. Nu kommer han inte ens i närheten av en. Jag får locka honom till mig med godis, mat eller när det blir "lekdags". Men annars kommer han inte till mig. Inget gos, ingenting. Tyvärr så börjar mitt tålamod att ta slut och det känns som att jag ger 90 % och får 1 % tillbaka. Och det gör att man vill ge honom "ännu mindre". Jag vet att det låter hemskt och att det är mitt ansvar och fel att det blivit såhär. Men jag har liksom inte gjort honom illa så förstår inte varför han inte vill "vara" med mig eller kommer till mig, bara när han får mat/godis eller lek.

Misse_lisa222
4/24/17, 8:57 AM
#131

Och "pratar" jag med honom så börjar han vifta på svansen som att han är arg/sur/orolig. Så förmodligen är det något jag gjort som skrämt honom. För tydligen är han arg/eller sur på mig. Och jag vet inte om jag har tålamodet att jobba med honom och få honom att bli "normal" igen. Eftersom förtroendet redan är förstört.

Misse_lisa222
4/24/17, 9:04 AM
#132

Han sover inte i sängen längre heller. Och det känns så tråkigt, för dom flesta har problem med att katten sover i sängen eller vill vara i sovrummet, eller jamar på natten för att den inte får sova i sängen, och här är jag ute efter en sådan katt, men har fått en katt som är totala motsatsen. Så kan det inte bara vara så tt han känner sig avvisad för att jag gick iväg första natten.

Annons:
Misse_lisa222
4/24/17, 9:12 AM
#133

Jag hade liksom sett framemot att skaffa katt i månader och kollat på flera olika katter och sedan när jag hälsade på den här så var det liksom så självklart att han skulle med mig hem. Han kom till mig på en gång. Och när jag körde hem honom i bilen första gången så var han liksom orolig först men sen började jag prata med honom och han lugnade ner sig på en gång. Så det känns så tråkigt att det blivit såhär och att han hatar mig nu pga. alla förändringar/eller blivit så förändrad pga. alla förändringar, omplacering, m.m. Hade jag vetat det här hade jag aldrig flyttat runt med honom till mina föräldrar och sen hit. Och inte hållt på och flyttat på grejer så att allt skulle kännas ok. Och att han är rädd för varje minsta ljud. Det räcker liksom att han vågar sig fram till köket och sen börjat något låta, så springer han iväg och gömmer sig i andra rummet och är liksom "speedad".

Misse_lisa222
4/24/17, 9:12 AM
#134

Jag hade liksom sett framemot att skaffa katt i månader och kollat på flera olika katter och sedan när jag hälsade på den här så var det liksom så självklart att han skulle med mig hem. Han kom till mig på en gång. Och när jag körde hem honom i bilen första gången så var han liksom orolig först men sen började jag prata med honom och han lugnade ner sig på en gång. Så det känns så tråkigt att det blivit såhär och att han hatar mig nu pga. alla förändringar/eller blivit så förändrad pga. alla förändringar, omplacering, m.m. Hade jag vetat det här hade jag aldrig flyttat runt med honom till mina föräldrar och sen hit. Och inte hållt på och flyttat på grejer så att allt skulle kännas ok.

Volpes
4/24/17, 11:22 AM
#135

#130 Han var gullig första veckan för att han avr mindre och sökte trygghet. Sedan har han blivit mer modig och busig och springer därför runt och leker. Helt normalt, det är inget fel på din katt! Som sagt kan man inte bestämma "nu ska jag skaffa världens gosigaste katt", för alla katter är olika och din katt kanske inte är den gosiga varianten, elller så blir han det om något år, vem vet. Så tråkigt att du inte tycker att din underbara katt ger dig något tillbaka bara för att han inte gosar med dig.

[[pimey]]
4/24/17, 11:42 AM
#136

Sluta leta fel på din katt som inte ens existerar och njut istället. Du kan inte bestämma kattens personlighet och anledningen att den var mer gosig första veckan var för att den var osäker och sökte trygghet hos dig men nu när han har börjat bo in sig så träder mer av hans personlighet fram. Du kan inte bestämma hur du vill att din katt ska vara, han är en egen individ precis som du och jag. Han är dessutom en ung busig kille som beter sig som vilken kattunge som helst, är du så missnöjd så tycker jag att du ska omplacera honom och låta bli att skaffa katt

Volpes
4/24/17, 12:13 PM
#137

#136 Bra sagt. 👍

Misse_lisa222
4/25/17, 6:31 PM
#138

Hej,

Tack för många bra inlägg. Men jag tycker ändå det är konstigt, eller tycker ni inte det är konstigt att han inte låter sig klappas på samma sätt som tidigare? Jag kan förstå att han vill vila ut de första dagarna, men han låter sig inte alls klappas som förut och han spinner inte heller de gånger som jag "klappat" honom när han kommit. Förutom det "aggressiva" beteendet (som också kan vara lek), så rycker han liksom ut klorna när man klappar honom(inte på det sättet när katten spinner) samt att han ändrar position om man klappar honom på magen.Tidigare bet han till då så vågade inte röra honom då. Jag skriver såklart inte här för att leta "fel" på katten, men är såklart orolig då jag ser att han ändrat beteende och det blir liksom svårt att avgöra "vad som är normalt" och vad som är tecken på att han är sjuk/har ont. Och jag skulle såklart aldrig omplacera honom eller hitta något nytt hem åt honom då jag älskar honom över allt annat, men vill liksom slippa gå runt och oroa mig hela tiden men vet inte hur länge jag borde vänta eftersom jag inte vill utsätta honom för stress i onödan.Så nej, jag går inte runt och letar fel på honom då jag tycker om honom över allt annat, men det är klart man blir orolig om han ändrar beteende.Vill ju såklart inte att han ska gå runt och ev.ha ont.och så har jag missat "tecknen".Och har såklart ingenting emot hans "tonårsperiod" om det är så att han bara busar och leker.

Uppkatten
4/25/17, 7:00 PM
#139

Katter vill normalt sett inte bli klappade på magen, det är ett känsligt område för katter. Sedan finns det gosegrisar som min egen ena katt, som ÄLSKAR att man klappar magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Uppkatten
4/25/17, 8:05 PM
#140

Men hade du inte bokat in en veterinärtid? Det är väl jättebra att kolla upp katten om du är orolig och tror att den kan ha ont.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Misse_lisa222
4/25/17, 8:32 PM
#141

Jo jag ska dit den imorgon. Nu har jag heller inte haft möjlighet att hålla koll på om den kissar normalt, så är lite orolig över det med. 😕Antingen har han en överbeskyddande neurotiskt matte eller så är det något som är fel.

Misse_lisa222
4/25/17, 9:06 PM
#142

Men om dom gör en sk. "ytlig besiktning", kan man se om han har fel på njurarna då? För jag vet t.ex. inte om han kissat normalt senaste dagarna så misstänker att det kanske är något fel på njurarna. Sen ev. blodprov? Men om det framkommer att det är något fel på njurarna, brukar det täckas av försäkringen? Dvs. räknas det som en "olycka" eller som en "sjukdom" som inte omfattas av försäkringens 20 första dagar? Någon som vet?

Sen brukar han bita sig själv i svansen och även klia sig på öronen, så han kanske har någon inflammation där samt eller skabb. Så frågan är om det är något som täcks av försäkringen när innan karenstiden gått ut? Någon som vet? :/

ApanAnn
4/25/17, 9:24 PM
#143

Katter kliar sig i öronen ibland. Så länge det inte är hela tiden skulke jag inte oroa mig. Testa att titta och lukta i örat så märker du om det är något skumt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Honestyisdead
4/25/17, 9:52 PM
#144

#142 Nej en ytlig besiktning visar inte problem med njurar.

Du ser väl i kattsanden hur mycket han kissat?

Besiktigades han innan köp?

Uppkatten
4/25/17, 9:58 PM
#145

Det är inte särskilt vanligt med njurproblem hos unga katter, men visst förekommer det då och då. Men vad har du för anledning att tro att katten inte kissar normalt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sarafiaklara
4/25/17, 10:37 PM
#146

Ingenting av det du beskrivit tyder väl på njurproblemhttp://veterinaren.nu/katt/sjukdomar/urinvagarna/kronisk-njursvikt-katt Ta det lugnt och försök att inte grubbla (lättare sagt än gjort) och prata med veterinären imorgon.

Annons:
Misse_lisa222
4/26/17, 12:54 AM
#147

Han har varit uppsvälld i magen idag och har inte sett honom kissa. Men han hade diarré så det kanske var därför. :( har inte klumpbildande sand utan kristaller. Sen har jag hållt koll på kissande för hade låda utan tak men var tvungen att ha med tak för det skvätter för mkt över annars. Men misstänkte njurarna för han har varit uppsvälld/sett uppsvälld ut men då kanske det är magen istället pga diarré. Nej, han var/har inte varit besiktad innan köp. :/

Uppkatten
4/26/17, 6:20 AM
#148

Jag har en katt nu med njurproblem och har haft en tidigare med njurproblem, och de har inte varit uppsvällda, och jag har aldrig hört talas om att njursjuka katter blir uppsvällda. Rör det sig om njursvikt så brukar de magra av kraftigt, men det tar vanligtvis lång tid (månader/år). Bra att katten ska till veterinären i dag om den har diarré. Långsamma foderbyten är viktiga för att undvika diarré. Har katten haft väldigt mycket diarré så kan det förklara varför den inte har kissat, då diarré kan leda till att katten blir uttorkad. I så fall kommer katten att behöva bli uppvätskad hos veterinären. Du måste också fråga dig om katten gillar den nya kattlådan eller om katten kan ha kissat någon annanstans. Har du kattlåda med tak så är det vanligtvis bra att montera bort luckan eftersom många katter inte gillar lucka på sin kattlåda. Lycka till hos veterinären idag! Hoppas du får många bra tips och råd och att du kan känna dig lite lugnare sedan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Misse_lisa222
4/26/17, 12:31 PM
#149

Ok, så blev det en till attack idag igen efter att ha lyft upp honom men hade inget val eftersom han smet ut. Så tog upp honom i famnen och han var helt lugn och sen efter någon minut inne i lägenheten så springer han upp för mina ben med klorna i och biter mig i låter. Som någon skrev ovan så tror jag att han blivit skadad av alla omplaceringar och tappat "kontakten" med människan/oss människor eller inte har någon tillit kvar. 

Det är liksom inte vaderna han biter sig tag i utan han försöker verkligen klättra upp för låren och biter. Såhär kan en attack se ut:

https://youtu.be/kpZzh9SUd6A

Så jag tycker inte det är lek. När jag ignorerar honom så händer inte för man kan se i förväg när attacken är påväg, men ibland kommer helt oväntat.

Sarafiaklara
4/26/17, 2:42 PM
#150

#149 Eftersom du ska till veterinären idag så kan du väl ta upp detta med dem och få lite tips. Eftersom han troligen blivit tagen för tidigt från sin mamma (annars fattar jag inte hur han ska ha hunnit blivit omplacerad så många ggr) så har han missat en del av uppfostran från mamma och kullsyskon kring hur man leker och hur man hanterar känslor som aggression. Du får nu lära honom detta och vart gränserna går. Ett tips är att du går till närmsta bibliotek och kollar om de har några böcker om katters beteende, om de inte har sådan böcker kan du be dem kolla om det finns på något annat bibliotek och göra ett fjärrlån. Hoppas det går bra idag hos veterinären.

Sarafiaklara
4/26/17, 2:42 PM
#151

Du kan också fråga veterinären idag när de tycker att kastrering är lämpligt och om detta kan inverka på hans beteende.

Misse_lisa222
5/4/17, 5:55 PM
#152

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Börjar acceptera att han är osäker och att man inte får lyfta upp honom osv. (om det inte visar sig att han är skadad). Är till och med rädd för att skaffa en kattkompis åt honom för tänk om han skadar den katten? Omplacering känns inte som ett alternativ, för då skulle någon annan bara behöva ta över ansvaret och om han nu attackerar/biter någon annan så vill jag inte ha det på mitt samvete. Jag vill heller inte riskera att han avlivas om någon annan skulle ta honom och fatta det beslutet. Vet inte om jag bara ska acceptera att han är såhär eller överlämna honom till mina föräldrar som bor i hus och där han skulle ha mer plats, men även möjlighet att gå utomhus. Samtidigt skrämmer det mig enormt och jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag lämnade honom till mina föräldrar och han skulle smita ut och bli påkörd eller dyl. då de säkert inte skulle vakta honom så noga (han lyckas ju smita ut nästa varje gång jag lämnar huset, så risken är ju större hos mina föräldrar). Så känner mig lite rådvill.

Uppkatten
5/4/17, 5:58 PM
#153

Vad sa veterinären?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Misse_lisa222
5/4/17, 6:18 PM
#154

Jag får se imorgon. Sist bet han mig så hårt så jag gav upp. Men imorgon får jag besök av en kompis som ska hjälpa mig, så han får ta honom då. Så ska försöka locka in honom (katten) i buren på något smart sätt.

ApanAnn
5/4/17, 6:54 PM
#155

Gillar han godis? En gång kan det gå,att lura genom att slänga in något supersmaskens i buren och vara snabb med att stänga. Bra om transportburen fått stå framme lite innan också.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Aleya
5/4/17, 7:12 PM
#156

Ha transporten som sovplats. Det har gjort att mina katter gillar att åka bur om dom måste. Flera ligger bara och sover. Och spraya med feliway kan också vara en bra start.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Misse_lisa222
5/8/17, 2:30 PM
#157

Hej, jag vill tacka alla som svarat och gett feedback här, även om jag kanske varit lite hård i tonen ibland;) Men missen mår iaf bra. Var till veterinären med honom och det fanns ingenting att anmärka på, utan han beter sig som en katt ska. Han har väl bara haft en lite överbeskyddande matte. Han börjar även bli sig själv igen och har börjat sova med mig eller ligger bredvid mig på morgnarna och gosar när man vaknar❤️desto mindre kelig på dagarna då han mest stojar runt. Men det är väl helt naturligt antar jag.🌺och de här betten har han även lugnat ner sig med, har fått markera att det inte är ok så han har inte bitits lika mycket och försöker trötta ut honom/aktivera honom så mkt det går så han inte orkar "hålla" på mer sen.🐱

Sarafiaklara
5/8/17, 2:45 PM
#158

#157 Vad skönt att allt är bra med missen och att eran relation börjar kännas bättre!!

Misse_lisa222
5/8/17, 3:32 PM
#159

Jaa, jag brukar återigen vakna av att han ligger bredvid och spinner på morgnarna 🌺gullegrisen är tilbaka❤️det känns även skönt att få det bekräftat att ingenting är fel på honom, då man gått runt och oroat sig i onödan och trott att han skadat sig eller så. Men det är väl helt normalt tonårshyfs han ägnat sig åt ;) och han kanske känner sig lite mer trygg och säker igen och därför låter sig klappas och sover i sängen igen. Så det kanske bara var omställningen med flytten, osv. som gjorde honom osäker. :)

Misse_lisa222
5/8/17, 8:02 PM
#160

Önskar även jag kunde lägga upp en bild här, men snutten har även börjat ockupera min säng dagtid nu;) <<33

Annons:
Upp till toppen
Annons: