Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 710 ggr
Belzebubble
2017-04-17 09:57

Bättre foder för orolig katt

Hej! 

Jag har en stackare här hemma som har haft lite otur den senaste tiden. Förra året blev han smittad av öronskabb och vi har fortfarande inte kunnat bli av med det. Kommer nu i veckan kontakta veterinär igen för möjligtvis annan behandling då Stronghold ger inga resultat. Men jag upplever att han har blivit "låg" sen han blev smittad. Med alla behandlingar har vi iallafall begränsat "skadan", så han kliar inte eller skakar överdrivet på huvudet men han märker ju av att något är fel. 

Dessutom har vi fått en tillskott i familjen, en liten hundvalp! Katten är absolut inte hundrädd. De jagar varandra och busar. Ibland kan valpen vara lite väl jobbig mot katten och hoppar han inte upp någonstans av sig själv så delar vi på dem. Detta med hundvalp har även gjort att han har inte fått lika mycket uppmärksamhet i form av lek den senaste tiden (vi kelar och gosar lika mycket dock!) och det är något som ändras ju äldre och klokare hunden blir, för just nu kommer hon i vägen så fort man drar fram en kattleksak… 

Problemet är ju som sagt att jag tycker katten är "låg". Han är lika energifylld som vanligt men något stämmer bara inte riktigt. Det är svårt att förklara om man inte bor med honom. Han har även tappat mycket päls på svansen och jag läste att det kan bero på stress. Det är inte kalla fläckar, men när han vanligtvis har en fluffig svans så är det bara några täckhår som sticker ut nu.

Jag känner att jag kan inte göra så mycket annat för honom just nu, han får gilla läget. Vi behandlar öronskabb så gott det går, vi ser till att han får vila från hundvalpen när det behövs. Men en sak jag tänkte kanske kan hjälpa honom är foderbyte, framför allt mot pälsen på svansen. 

Han har sen han var kattunge ätit Royal Canin. När han blev vuxen bytte vi till vuxenfoder för långhåriga katter och har aldrig märkt några problem. Han har haft en bra hull och även om jag tycker att han alltid har känts lite mager ut under all päls så har veterinärer sagt att allt är ok. Pälsen har varit bra även om han fällde som in i under vintern. Lite då och då får han blötfoder (Brit). Sen hundvalpen kom äter han av hundmaten, det är svårt att förhindra. 

Jag tänkte att det finns säkert bättre foder än Royal Canin men samtidigt funderar jag om det är lönt att byta om det har fungerat bra innan. Kan ett foderbyte ens hjälpa honom att må bättre? Och i så fall vad är bästa förslaget? Jag har funderat lite på BARF, han tycker definitivt mer om färskfoder än torrfoder.

Annons:
micki78
2017-04-17 10:13
#1

Det du kan göra för honom är att ta med honom på en grundlig veterinärundersökning med tanke på att han tappar päls, har öron skabb och är allmänt "låg".  Att han tappar päls kan ha med hunden att göra även fast dom leker tillsammans och verkar ha det bra så kan hunden bli för mycket för katten och han känner sig stressad och mår kanske inte riktigt bra i den situationen.

Belzebubble
2017-04-17 10:33
#2

#1 Jo, veterinär är vi hela tiden i kontakt med och kommer åter gå dit nu i veckan. Så vad gäller hälsan så är det inget annat än öronskabb som besvärar honom. Sist vi  var där med katten så var inte frågan om något annat iallafall men jag är rädd att öronskabb leder till andra problem i öronen i slutändan. Att det ska vara så jäkla svårbehandlad.😕

Jag tror egentligen att hunden är den största boven här, även om öronskabb hjälper ju inte katten att må bra direkt. Vi har haft valpen i lite över en månad så jag tänker att förhoppningsvis kommer katten vänja sig vid den nya livssituationen även om det tar tid och jag vill bara underlätta för honom under den tiden.

Volpes
2017-04-17 19:18
#3

Tycker det är lite konstigt att skaffa en liten valp när man har en katt hemma med öronskabb som man inte ahr fått bukt med än, men ja det kanske bara är jag.

Belzebubble
2017-04-17 19:47
#4

#3 Han har behandlats innan och några veckor innan valpen kom så var vi på återbesök för att få bekräftad att det var borta och ja, det tyckte veterinären vilket vi litade på. En vecka efter valpen kom började det bildas smuts i öronen igen så nu behandlar vi båda. Var inte så dömande om du inte vet allt.

crins
2017-04-17 21:09
#5

Royal canin CALM kan du kanske prova för att den är lite orolig. Jag tror också färskfoder kan vara bra för då får katten i sig vätska. Torrfoder kan vara bra så katten får motionera sina tänder. Min katt har haft alla möjliga krämpor men hon har fina tänder. Jag har hört lite olika och vet uppfödare rekommenderar Torrfoder till katter också! Nackdelen är ju att katten dricker för lite vatten. Så det är ett övervägande, hur man ska välja.

Belzebubble
2017-04-17 22:24
#6

#5 Tack! Jag hittade Royal Canin CALM tidigare under dagen, hade ingen aning att det finns lugnande foder - jag var mest ute efter något som "boostar" hans mående och livskvalité ifall det vi har nu inte är tillräckligt. Men ska definitivt ta upp det med veterinären imorgon och se ifall de har fodret på mottagningen. Han har ju tills nu ätit mestadels torrfoder och inte haft några problem på grund av vätskebrist.

Annons:
Volpes
2017-04-18 00:58
#7

#4 Då så. Du behöver ju inte ta så illa upp. Jag kan inte veta allt så jag går på det du skriver och det lät som att din katt fortafarande hade skabben när ni tog hem valpen. Så ursäkta för all del. 

Det mästa torrfodret är skit, även om vet rekomenderar det. Ge nogot som inte innehåller socker och spannmål och katten kommer må som bäst. Som #5 säger så driker katter oftast för lite vilket gör att katter som äter torrfoder oftare lider av njurproblem, så mjukmat är deffinitift att föredra och där är Bozita och Mjau bäst (spannmålsfritt och sockerfritt) annars har du ju också Mush och Barf som är ännu bättre.

Belzebubble
2017-04-18 07:17
#8

#7 Jag är ny på Mush/Barf men nu när valpen kom så har jag fått mer info från uppfödaren och hon rekommenderade Mush till valpen - så jag kan definitivt tänka mig mata katten med det också. Om jag förstår det rätt är fördelen med Mush att allt är redan uppblandad, BARF får man göra själv? Jag insåg också att jag kan ge Feliway en chans, hade en flaska kvar sen han var kattunge. Men om han är stressad, kommer inte Royal Canin Calm hjälpa om det nu har lugnande ämnen?

Upp till toppen
Annons: