Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1667 ggr
amandajoh
4/16/17, 9:31 PM

Ragdoll eller helig birma?

Jag har en kattkille på 1 år. Som ska skiljas frpnnson vän pga att jag och killen gjort slut. Han är väldigt social. Funderar på helig birma eller Ragdoll, vilken föredrar ni? Kan ni inte skriva varför och kanske posta bild på era katter?

Annons:
amandajoh
4/16/17, 9:32 PM
#1

Ska tilläggas att jag är pyttelite allergisk så om någon är mer allergi vänlig än den andra

[[pimey]]
4/16/17, 10:06 PM
#2

1# ingen av dem är lämplig för allergiker

Mygohr
4/17/17, 6:46 AM
#3

Titta på Neva Masquerade. Många allergiker tål den rasen men inte alla så det är viktigt att testa.

amandajoh
4/17/17, 8:23 AM
#4

Fast jag tål bondkatter

Belzebubble
4/17/17, 10:06 AM
#5

#4 Det är inte så allergi fungerar. Då tål du vissa individer som råkade vara bondkatter. Det finns inga allergivänliga raser, men vissa producerar mindre av de ämnen som en allergiker reagerar mot. Neva Masquerade (och sibirisk katt, tror jag) sägs vara sådana raser.

Jag utvecklade tyvärr allergi efter att jag skaffade katt. Kompisens katt får jag utslag av, min egen tål jag hyfsad bra iallafall men är så fruktansvärt rädd att det kommer bli värre. Så det går inte att säga att en viss ras eller typ av katt är okej, och definitivt inte bondkatter för där kan det skilja sig väldigt mycket mellan individer. 

Det bästa är nog att "testa" och se hur du mår med den enskilda katten. Annars är min erfarenhet att just Ragdolls är lite mer sociala.

micki78
4/17/17, 10:28 AM
#6

håller med #5 angående allergin. Angående Birma VS Ragdoll så är vissa ragdoll mer sociala än birmor, och vissa birmor är mer sociala är ragdoll. Det där går ju inte att säga, beror ju på från katt till katt, precis som allergi gör. Min Birma är otroligt social, ska alltid vara med överallt medans grannens ragdoll är en riktig skyggis. Båda raserna är underbara och väljer du någon av dom får du en underbar ras. Men kolla noga allergin innan du köper katt.

Annons:
OberonsMatte
4/17/17, 11:56 AM
#7

Håller med #5 angående allergin. Varken Ragdoll eller Birma är sk. "allergivänliga" raser utan producerar lika mycket av det vanligaste allergiframkallande enzymet som vanliga katter.

Jag som har både Ragdoll och Birma tycker att den största skillnaden är storleken och pälskvaliteten samt skillnaden när det gäller smidighet/snabbhet. En Ragdoll är större, kraftigare byggd och mer långsträckt än en Birma. En Ragdollpäls känns kall, len och silkig eftersom den saknar underull, en Birmapäls känns mer varm och fluffig (nästan lite syntetisk). En Ragdoll är oftast lite klumpig, långsam och osmidig i sina rörelser. En Birma är snabb och smidig,

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4/17/17, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är min Ragdoll Oberon. (Birman Ruben under bordet).

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4/17/17, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Birman Ruben.

Sajtvärd Katter iFokus

amandajoh
4/18/17, 8:51 PM
#10

Vad fina 😊😊😊

Upp till toppen
Annons: