Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 686 ggr
Senzafina
4/14/17, 4:11 PM

Kissar pga missnöje med maten

Vi har tre katter varav två är systrar. För ett tag sen drabbades de av allergi som vi misstänkte var pga nytt foder. När vi ställde om kosten gav vi dem mer mjukmat än vanligt, eftersom vi försökte hitta ett foder som alla tyckte om (vilket inte var lätt, kräsna katter är en underdrift). Det blev ju då att någon vägrade äta och vi fick kompensera med mjukmat. Tidigare har vi haft torrfoder framme dygnet runt och gett dem mjukmat några gånger om dagen och det har fungerat jättebra i fyra år. De har bra hull, fin päls och utmärkt hälsa enligt vet. När vi så äntligen hittade ett alternativ som alla tyckte om, återgick vi till våra rutiner, men den ena katten vägrar totalt att acceptera detta. Det har nu gått fem månader och hon vill fortfarande ha mer mjukmat än de andra, annars protesterar hon på alla sätt och vis genom att jama högt, riva ner saker, rusa genom lägenheten, och kissa i väskor, på mattor, golv osv. Hon går därefter och äter av torrfodret. Hon har alltså inget emot maten. Problemet är att de andra två inte vill ha mjukmat så ofta. Vi har försökt men de är inte intresserade, de bara nosar och går därifrån. Ingen av dem är stora i maten utan brukar lämna. Vi vet att katter är besynnerliga djur och att man får tänka på ett helt annat sätt när man lever med dem, men om hon nu faktiskt lika gärna kan äta torrfodret för att bli mätt som de andra gör, hur kommer det sig att hon fastnade så fort i det mönstret med extra mjukmat och vägrar komma ur det? Är suget verkligen så starkt efter den smaken att hon måste sätta sig och pinka i en väska full med kläder när jag sitter precis bredvid? Vi vet att det är maten det handlar om och inte något annat för hon ligger på helspänn med blicken fäst vid mig och så fort jag reser mig så rusar hon så fort hon kan bort till mathörnan.

Annons:
Uppkatten
4/14/17, 5:25 PM
#1

Men varför inte låta henne äta mer blötmat än de andra då, tänker jag. Det är ju bara nyttigt för katter att få blötmat och slippa torrfodret. Kan kanske också vara så att hon t ex har (begynnande) FORL och därför föredrar blötmat?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
4/14/17, 6:15 PM
#2

Hur gamla är katterna? Är de kastrerade?

Hur många lådor har ni?

Vilken typ av lådor? (stora/små, med eller utan tak, med eller utan svänglucka?)

Vilken sorts Kattsand är det i lådorna?

Hur ofta rensas sanden från kiss och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Senzafina
4/14/17, 6:17 PM
#3

Jo det gör vi också men det handlar om 7-8 ggr om dagen och hon har lätt för att lägga på sig vikt. Det känns som att hon gör det bara för sakens skull mer än hunger för när vi ger henne mjukmat så lämnar hon oftast och då får hon bara en halv påse. FORL har hon inte, hennes tänder är jättefina. Jag vet att det låter konstigt och bortom all rim och reson. Katter ber ju inte om mat om de inte är hungriga tycker man ju, men i det här fallet känns det som om hon fastnat i något slags beteende. Till saken hör att hon alltid varit lite speciell och väldigt smart. En etolog har studerat henne och medgett att hon är "annorlunda" :)

Uppkatten
4/14/17, 6:36 PM
#4

En katt i det fria äter fler än 7-8 gånger per dag, så för katten är det inget konstigt beteende. Katter är gjorda för att äta små portioner, men ofta. FORL kan man inte se genom att kolla på kattens tänder, det kräver noggrannare undersökning än så. Vad händer om ni ger henne lek, bus och gos när hon ber om mat - är det verkligen hunger hon uttrycker?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Senzafina
4/14/17, 7:29 PM
#5

Tycker bara det är märkligt, hon har haft samma matvanor i snart fem år men plötsligt vill hon äta non stop hela dagen. Alla katter är avmaskade och är innekatter. Som svar på OberonsMattes frågor: Systrarna blir 5 i juli och vår tredje blir två i maj. De är alla honor och kastrerade. Vi har tre lådor utplacerade lite här och var. Lådorna är av modell större med lucka pga att vi inte kan ha dem på badrummet. De har aldrig haft problem med lucka och hon går på lådan för att uträtta behov övriga gånger. Märk väl att hon inte kissar i protest varje gång hon vill ha mat! I så fall hade jag varit skogstokig nu. Det händer kanske 3-4 ggr i veckan och har hon gjort det i ett annat rum, säger hon alltid till mig efteråt :) Vi använder oftast Four Friends utan doft, ibland Vitakraft. Då blandar vi successivt. Vi tömmer två ggr om dagen, ibland oftare för minstingen kan göra ifrån sig :) Uppkatten, hon är inte intresserad av bus och lek, detta är en riktig prinsessa vi talar om. Hon vill ligga högst upp på sin höga hylla och titta ner på oss dödliga. Försöker man locka med leksaker så glor hon bara och går därifrån. Hon gillar inte heller gos så mycket, eller att bli buren. Någon enstaka gång hoppar hon upp och lägger sig på magen när vi tittar på tv och då kan hon stanna i timmar. Som sagt, en speciell katt, hon bjuder på så mycket överraskningar och goda skratt. Hon skulle passa perfekt i en reklamfilm.

OberonsMatte
4/14/17, 8:12 PM
#6

#5 Att en katt kissar fel en gång (utan att vara fysiskt sjuk) är helt onaturligt, så att en katt kissar fel 3-4 ggr i veckan är ett allvarligt tecken på att något i kattens miljö eller tillvaro är fel och oftast handlar det helt enkelt om den tillgängliga toalettens egenskaper. Lådor som är helt stängda p.g.a. en svänglucka innebär obehag för katten och det är helt naturligt att det trots detta verkat gå bra ändå i flera år. Att kissa fel är tvärt emot katters natur och något de drar sig för in i det längsta, men till slut börjar bägaren rinna över och då visas stressen genom enstaka felkissningar.

Eftersom katter som ej har tillgång till optimala lådförhållanden lever under ständig stress är det också lätt hänt att bägaren rinner över när ytterligare stressfaktorer och förändringar tillkommer i tillvaron.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Uppkatten
4/14/17, 8:56 PM
#7

#5 Om katten vill äta non-stop hela dagen är det dags för en hälsokoll hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Roosenlilja
4/16/17, 4:49 PM
#8

Hade liknande problem med vår hankatt. Kastrerad och 3 år. Problemen började när vi bytte fönster och det har skett i omgångar. Plötsligt började ha bli kräsen med maten och kissade och gjorde nr 2  på olika ställen på parketten i hall o vardagsrum. Vi har två lådor och kattflickan sköter sig exemplariskt. Men efter ett antal sandbyten, matbyten och även tidningspapper på golvet, verkade det omöjligt. Vi tyckte inte att något hade ändrats hemma men det tyckte han tydligen.
Fick tipset att ta bort toalocket på kattlådorna och tro det eller ej, det fungerade. Han har inte gjort ett misstag sedan dess :) Han äter även som vanligt igen och det är mest blötmat men de får torrisar 3-4 ggr i veckan.

Det var nog så att han kände sig osäker när det sprang hantverkare här. Han gillar inte besök alls och gömmer sig tills det blir lugnt.

Jag trodde att han straffade oss för att han inte fick gå ut, men när dörren är öppen så är han bara på trappan. De är innekatter höst till vår och går ut endast när det inte regnar. :) Jag fick höra att katter inte tänker så som vi "straffa matte/husse" finns inte i deras värd. Det är bara tecken på att vi inte hittat eller förstått vad de tyckt var fel. Så man får vara lite av en detektiv och utesluta så mycket som möjligt. Vissa katter blir oroliga av att man möblerar om eller om deras toa-låda står för undangömt. De vill ha fri sikt om de känner stress.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Upp till toppen
Annons: