Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1510 ggr
johannaholub
2017-04-12 23:14

Katt som kloar på soffan

Jag håller som bäst på att vänja min katt av med att kloa på soffan och ena sängen. Jag har läst på en himla massa och kollat tips på you tube. Nu har klöspelare nr 2 inhandlats och även en platt klösbräda i kartong. Kloandet på sängen har avtagit då jag ställt hennes första pelare där hon brukar hålla på. Men, jag får henne inte till att använda de två andra. Vad har ni för bästa tips att få era katter att använda dem? (Hennes första pelare fick jag henne att använda med hjälp av tyll, som hon älskade att busa med, detta hjälpte dock inte nu med den nya pelaren)

Annons:
Tjeja
2017-04-12 23:22
#1

Reagerar hon på kattmynta?

I så fall kan du prova att spraya/ginda in lite kattmynta i den klöspelare du vill att hon skall börja använda.

Går inte om man har myntan där hela tiden, för de vänjer sig vid lukten då. Men det kan vara till hjälp för att kisse skall "upptäcka" hur trevligt trädet/pelaren är att kloa på så att säga. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ApanAnn
2017-04-13 00:22
#2

Testa andra placeringar av klösen. Det kan vara så att nuvarande placeringar inte passar damen. Sen är det lite olika vad för klösposition olika katter gillar. Mina klöser gärna horisontellt på mattor, så kartongklös och andra platta klös fungerar bra. Hallmattan är också poppis. När jag köpt nya kartongklös brukar jag lägga en liten hög kattmynta på dem. Klöser katten helst vertikalt, typ på sidan av en soffa/säng kan det funka bättre med en klöspelare ställd där kloandet försigår. Höga klöspelare är bra så att katten kan sträcka ut sig ordentligt också. Finns även lutande klös för kissar som gillar att klösa på lutande plan. Jag lade ett smalt golvklös under fotändan på sängen eftersom ena kissen var lite skygg och gärna gick under möbler. Sängen är ett bra ställe att markera eftersom katten gärna blandar sin och sina människors dofter. För oss har det funkat hyggligt med det klöset, men ibland får sidan på sängen stryk också. Funkar dock bara om det finns bra med plats under söngen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Tyst
2017-04-13 10:45
#3

Jag gav upp efter fem års experimenterande med klöspelare och grejer. Jag köpte massor olika, jag hade mynta på, jag fixade donade och ordnade… Förgäves. Han fattade inte alls vad han skulle göra med de där konstiga grejerna matte kom hem med och varje gång han kloade där han inte fick satte honom vid.
Testade till och med att grabba tag i tassarna och skrapa dem lite mot klösställningarna😃

Jag resignerade och lärde honom istället att det är okej att klösa på ETT ställe. Han hade tre klösiga ställen: soffan, sängen, och en av träpelarna på balkongen som vi fäst balkongnätet på. Han får nu klösa på träpelaren, ingen annan stans, och accepterade till slut det utan knussel. Träpelaren får man byta ut varannat år eller så när han har klöst sönder hela den, men hellre det än att lägga hutlöst mycket pengar på klösgrejer som han aldrig använder.

johannaholub
2017-04-13 19:04
#4

Hur fick du honom att sluta klösa på soffan och sängen? Min katt söutar när jag säger till men gör det sen på natten och antagligen på dagen när jag inte är hemma med tanke på hur soffan ser ut.

[AnimeV4]
2017-04-15 00:29
#5

Jag skulle ha kört Feliway sprej. Jag har själv en katt som river på sängen (ignorerar när han gapar efter uppmärksamhet) och han river inte när jag sprejat. Effekten varar i ca 4 timmar efter en omgång.

http://www.feliway.com/us/Cat-Behavior/How-to-stop-cat-scratching

Scorpio97
2017-04-15 00:47
#6

Man kan prova att sätta exempelvis dubbelhäftande tejp på ställen man vill att dom ska låta bli. Katten tycker förmodligen det är obehagligt att kloa där då för den fastnar i tejpen, och väljer (förhoppningsvis) att kloa där du vill istället. Efter ett tag kan man ta bort tejpen. 

Självklart i kombination med att erbjuda bra och varierade tillåtna klösmöbler på rätt ställen. Hur en bra klösmöbel ser ut och vart den ska vara placerad kan variera väldigt mycket från katt till katt.


//Jessie

Annons:
Roosenlilja
2017-04-16 17:03
#7

Kanske fungerar det att ta lite smör på framtassarna och sen direkt börja leka med en fjäder uppe på klöspelaren. Då får hon sträcka sig upp efter fjädern och hennes tassar trycker dit hennes doft på pelaren. Sen kan du själv klösa på de ställen hon ska välja istället för säng mm.
Smör på tassarna har vi använt på ny katt i hemmet. Så de känner vart de gått och de känner sig lugnare.
Sen har jag märkt att de klöser mycket mer när man klippt klorna. Då kan det ju vara läge att leka extra mycket där hon får vässa sina klor.

Vi har en hona som helt klöser på rent trä. Så jag funderar på att skaffa en stam eller liknande och ha här inne :) Så länge det är stabilt och inte vingligt så gillar hon klöspelare. Men de springer och hoppar upp på det mesta så det blir lite rangligt ibland.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Upp till toppen
Annons: