Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1645 ggr
Eligu535
4/10/17, 9:40 AM

Kattungar värme

Hej, min katt fick ungar igår eftermiddag/kväll och har börjat lämna dem när de sover. Jag har läst att nyfödda kattungar behöver ha det varmt och jag blir lite orolig när mamman inte är där och värmer. Temperaturen i boet är 23 grader och de ligger i en hög på varandra och är tysta. Ska jag skaffa en värmekälla eller tror ni det går bra ändå? Och i så fall vilken värmekälla?

Annons:
Choklad
4/10/17, 9:54 AM
#1

Du kan låta mamman ta hand om sina  ungar, hon vet säkert hur hon ska göra. Det första dygnet ligger honan hos ungarna hela tiden, förutom för väldigt korta stunder, sedan beror det nog på hur pass trygg hon känner sig, om hon vill lämna ungarna en stund eller inte.

De behöver ingen ytterligare värmekälla om de befinner sig inomhus, och om de befinner sig i normal rumstemperatur, de är inte som kycklingar 

Katter är ju varma i sig själv också, och tänk då de är ute och föds i något uthus mm, då klarar de sig oftast ändå, så du behöver inte oroa  dig att de ska frysa, däremot om man värmer dem för mycket så kan de må dåligt av det, så låt dem vara och låt kattmamman ta hand om sina små. Lite avundsjuk är jag nu, det var så längesedan jag fick hålla i en liten kattunge,

Ge mamman mat och vatten så att hon får mycket di till sina små fjunungar ❤️

U R us

Aleya
4/10/17, 11:59 AM
#2

Sen ligger ju kattungar tillsammans när mamman är uppe. Så dom får ju värme av varandra. Grattis till fjunen ❤

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
4/10/17, 1:31 PM
#3

En av mina tidigare katter föddes i december, under en trappa. Det var snö ute, men det var nog hyfsat snöfritt och dragfritt under trappan tror jag.

De som bodde i huset, som trappan tillhörde, hittade inte mamman med ungarna förrän efter någon vecka (kanske längre; minns inte för det var länge sedan). Alla ungarna överlevde utan problem, så jag tror inte det är någon fara för dina små. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wellcraft
4/10/17, 2:37 PM
#4

Till valpar är det bra att ha en värmekälla, speciellt då de blir kalla fort om de irrar iväg. Jag tror det är samma när det gäller katter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
4/10/17, 8:07 PM
#5

Brukar nyblivna kattmammor lämna sina ungar så tidigt? De är ju bara ett dygn nu.

MonicaLagerquist
4/10/17, 8:16 PM
#6

Har man en hona med mycket päls och det är lite för varmt i bolådan kan honan lämna boet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Choklad
4/11/17, 8:58 AM
#7

Hur går det med kattungarna och deras mamma?

U R us

Upp till toppen
Annons: