Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4794 ggr
Skabbilusk
2017-04-10 06:21

Infektion efter kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag var och kastrerade min honkatt förra tisdagen. Det har inte gått bra. Hennes ena stygn har gått upp och såret är mycket infekterat. Har pratat med veterinären som har gjort kastreringen. Hon har skrivit ut antibiotika och rekommenderade att tvätta såret. Hon kunde inte titta på katten då hon skulle iväg på semester. Så jag var nere på två kliniker förra veckan också och frågade om tid så någon kunde titta men det var fredag och ingen hade tid. Så nu har helgen gått och jag har tvättat och gett medicin. Tycker väl att det inte ser bra ut ändå…. Men hon är pigg, äter och dricker. Men nu iallafall sitter jag och väntar på att klockan ska bli 8 så jag kan boka en tid hos veterinär så någon får kolla på det ordentligt. Det jag undrade egentligen var om någon har varit med om infektion också? Hur gick det och vad gjorde ni? Jag är så orolig för att det ska hända något allvarligt. :(

Annons:
[RagdollGbg]1
2017-04-10 18:21
#1

Hur har det gått? Vad sa veterinären?

[AnimeV4]
2017-04-10 20:15
#2

Undrar också hur det gick!

Har du börjat ge antibiotikan? Vad tvättar du med?

Jag skulle tvättat med koksalt, vilket man enkelt gör själv såhär:

-Koka upp 1 dl kallt vatten med 1 krm salt. Gärna havssalt utan några tillsatser.

-Låt svalna och bli ljummet/fingervarmt innan användning.

Jag brukar ta en ren kopp och värma i mikron i minst 2 minuter.

Niseeu
2017-04-10 20:55
#3

Åk in akut din katt kan få blodförgiftning om hon inte får vård!

[AnimeV4]
2017-04-10 21:27
#4

#3 Katten har ju fått antibiotika utskriven.

Vad som brukar vara symtom på blodförgiftning:

  • hög feber
  • frossa
  • andnöd
  • hjärtklappning
  • slöhet och förvirring
  • magont och diarréer
  • hudutslag.

https://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Blodforgiftning/

Niseeu
2017-04-10 21:43
#5

#4 Det vet jag gått och väl. Veterinären har inte träffat katten och har ändå skrivit ut antibiotika vilket jag inte förstår att veterinären kunde göra utan att träffa katten och bedöma hur illa det är. Eftersom katten inte blir bättre värkar det som att antibiotikan inte tar på infektionen och katten kan få blodförgiftning om antiobiktika inte ger effekt det finns många olika antiobiktika med olika styrkor osv bara för att katten fått antibiotika betyder det inte att den inte kan få blodförgiftning. . Blodförgiftning går väldigt fort och går det så långt är det inte säkert att man kan rädda katten.

[AnimeV4]
2017-04-10 22:40
#6

#5 Jaha, ojdu! Nu hänger jag med här. Jag snurrade till det och fick för mig att TS började med antibiotikan idag. Att veterinären skrev ut antibiotika utan undersökning låter knepigt..

Ja, då är det enda man kan göra att åka in snarast och få en starkare antibiotika.

Annons:
Skabbilusk
2017-05-16 08:36
#7

Jag har glömt bort att svara här. Hon mår nu bra och det har läkt ihop. Var inne hos veterinär och dom sköljde ur det ordentligt. Sen fick vi hålla rent och fortsätta med medicin. 😊

Nettis!
2017-05-16 10:57
#8

Så skönt att det blev bra 🙂

[AnimeV4]
2017-05-16 11:27
#9

Vad skönt! Tack för uppdateringen🙂

Niseeu
2017-05-16 11:43
#10

Vad bra att det ordnade sig för er!

Upp till toppen
Annons: