Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 685 ggr
Happyshk
4/5/17, 9:40 PM

hjälp mager katt

Hej! Jag har två honkatter, båda kastrerade och utekatter.

Den ena som är 9 månader är hyfsat bra i hull, något överviktig för åldern kanske och är väldigt väldigt matglad och äter allt som går att äta.

Men min andra katt Maja som är 7 år är jag lite orolig för. Hon har i yngre år bott med min tredje katt (båda var i perfekt hull då) och då var dem innekatter, Maja rymde dock lite då och då eftersom hon trivdes ute. En dag rymde hon på riktigt och vi hittade henne inte förrns 3 veckor senare, riktigt mager var hon då. Hon åt upp sig lite och i samband med att mina föräldrar skilde sig så fick hon flytta till mamma och bli utekatt.

Hon är sedan rymmen mager, men inte farligt mager. Men vill få henne i perfekt hull och skulle vilja ge en fetare mat, men problemet är att den "nya" (de har bott ett halvår tillsammans) katten är lite överviktig och de äter samma foder och då kommer det inte bli bra för henne alls.

(Hoppas ni förstår)

Hur hade ni gjort?

Annons:
Aleya
4/5/17, 9:47 PM
#1

Kanske dags att avmaska henne. Kan ju vara det som är problemet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Chinesecrestedlover
4/5/17, 9:56 PM
#2

Hej!

Min syrra har två katter varav ena var ehm…något rund (läs: asfet,haha)😉 en period och hon tog helt enkelt en plastlåda (modell större med lock) och gjorde hål i ena kortsidan - ett hål som bara den smala katten kunde komma in genom. När den runda sedan gick ner kom även han in förstås, men då var det ju "fixat" så det gjorde ju inget då. 

Fast du kanske menar om du ska ge de olika mat? Du kan ju ha olika mat till de tills katten som behöver gå upp, fått tillbaka hullet - det finns ju inget som säger att det behöver pågå i all evighet (med olika mat menar jag). 

Jag har tidigare haft allergihund och då fick ju han och min andra hund äta olika mat (under många år). Lite jobbigt med olika säckar, men de är ju individer och man får ju anpassa sig efter det. Nu har jag en unghund och en vuxen hund och de äter olika foder nu, men kommer äta samma foder sen (när den lilla blir 1 år, han är 10 månader nu). 

Jag hade köpt ett annat foder åt den som behöver gå upp och sedan (om de har fri tillgång) gjort som min syrra gjorde. Har de inte fri tillgång, så är det ju bara att du separerar de just då de äter.

Mvh/Chinesecrestedlover

Niseeu
4/5/17, 10:16 PM
#3

Tog du din katt till veterinären efter att du hittade henne? det kan vara många orsaker varför hon inte går upp ordentligt i vikt.

Uppkatten
4/5/17, 10:17 PM
#4

Är den magra katten kontrollerad hos veterinär? Annars är det där du ska börja, för att bl a kolla kattens njurvärden mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kim1980
4/5/17, 11:08 PM
#5

Ja har den vart bra hull. Så kan det vara njurarna. Har haft det men min ena katt han vart frisk ställd . Jag reagerar snabbt jag . Men annars är det sära på foder . För jag för min ena har ingen tidens gå upp vart sån hela tiden. . Har alltså med 2 katter. Jag har den tiden ge dem olika kost . Hår bolls foder el katt Malta nått som många katt ägare glömmer bort el ignorerar. . Så kan lika gärna vara hår som krånglar.

ApanAnn
4/7/17, 9:42 AM
#6

Om katten är kollad hos veterinär och fullt frisk i övrigt finns det lite olika sätt att se till att två katter i olika hushåll får olika mat. Om katterna måltidsutfodras går det att övervaka eller mata i olika rum. Vi hade viss framgång med olika matplatser (en på bänk, en på golv) men i slutänden köpte vi SureFeedautomater till båda. Matskålen känner av chippet på rätt katt och öppnar bara då. Om inte ena katten ska bantas går det ju att bara ha en sån skål till katten som behöver extramat. Annars går det att hitta paketpris där det blir billigare med 2 skålar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: