Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4542 ggr
VeraVS
4/3/17, 7:59 PM

Katt krafsar hela tiden vid vid matskålen

Hej! Har en kisse på 10 månader som har bott hos mig sedan i januari. Han var en omplacering pga att han blev utstött av sin egen bror, och uppfödaren trodde att han passade bäst som ensamkatt. Han är kastrerad. Ända sedan januari har han haft lite konstigheter för sig men har känslan av att beteendet förstärkts: han står och krafsar vid matskålarna, både på golv och väggar, som om han försökte gömma dem. Ibland i en minut eller mer. Har googlat och inser att det är vanligt men min katt gör det inte bara när han precis har ätit klart utan typ varje gång han passerar skålarna. (Har matskålar på två ställen). Först tänkte jag att det bara var lite gulligt men nu undrar jag om det kan bero på att han har någon psykisk åkomma. Han är väldigt gosig, äter normalt och leker då och då, går gärna ut på balkongen men sover gärna mycket om dagarna och oftast hela nätterna. Han är jamig och är gärna där jag är. En annan sak som är relaterat till hans krafs är att han krafsar när han varit på lådan, men aldrig så att han tar i sanden. Bara på kanten och på väggarna runtom. Han verkar inte ha fattat syftet med krafsandet på något plan… Någon som har upplevt något liknande? Tips? Tack på förhand! :) /Från något orolig matte

Annons:
[chimpy]
4/3/17, 8:04 PM
#1

Min treåriga kastrerade pojk har liknande saker för sig.

Krafsandet vid matskålarna började han med för några månader sedan, vet ej varför han gör det men är inget störande.

Kattlådan, när den används, tycker han om att krafsa på väggarna inne i lådan samt sticker ut tassen ur luckan och krafsar utanför luckan. Ser lite roligt ut.

Jag tror inte det är något "fel" på katten när de gör så.

Kan däremot säga när han är ute och gör sina behov då gräver han gropar och täcker över ordentligt med jord/sand efter han har gjort sitt, nr 1 och nr 2.

VeraVS
4/3/17, 8:10 PM
#2

Tack för svar! Stör mig inte på krafsandet, men en kompis till mig som har erfarenhet av katter tyckte att det var mycket märkligt och menade att han kanske var lite… Jag vet inte, orolig? Stressad? Min kisse är innekatt och gillar inte att vara ute så jag vet inte hur han skulle bete sig om han blev satt i naturen en längre tid..

[chimpy]
4/3/17, 10:30 PM
#3

Kanske, men verkar katten stressad eller orolig när han går för att krafsa vid skålarna eller så han beter sig vid lådan?

Min katt är en lätt orosam katt men jag kan inte påstå han verkar stressad eller orolig när han är på toa eller äter, han sover för det mesta när han är hemma (inne) så han går till maten och ev toa mellan vilostunderna.

Tror nog bara alla katter har sina speciella beteenden, kanske din katt växer ur det eftersom han bara är 10 månader.

Min katt började med detta senare i livet, så jag vette sjutton, min katt lär nog hålla kvar vid det, fast jag har aldrig tänkt något om det. =)

kattöga
4/3/17, 11:01 PM
#4

Vad jag har läst (framför allt här på forumet) är att det är ett instinktivt beteende att "krafsa över maten".  Att de i naturligt tillstånd "täcker över maten" som de lämnar kvar, för att inte doften ska locka andra att äta upp maten
Vår katt som dog för ett år sen var den första katt vi upplevt ha detta beteende.

Vår katt som vi har kvar nu gör det inte, och inte de andra katterna vi haft tidigare heller.
Men däremot så gör min mammas båda katter detta. De gör det när de ätit och det finns mat kvar och ofta när de passerar matskålarna även fast de inte äter (men nosat på maten). Den ena katten  är lite "neurotisk", men den andra katten är en lugn och stillsam katt. 

Så det din katt gör, tror jag är helt naturligt och att hans instinkter (när det gäller att dölja/täcka över maten) bara är helt i sin ordning! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Volpes
4/3/17, 11:16 PM
#5

min katt ena katt krafar också över maten ibland men det roliga är att han även försöker kraffsa  över min mat som ligger på bordet och som han inte vill ha 😛

vendelay
4/3/17, 11:52 PM
#6

Jag har egna katter och är volontär på katthem så jag har ändå träffat ganska många katter och min erfarenhet är att det inte är ett ovanligt beteende. Jag säger som ovanstående att det är en naturlig instinkt för att inte attrahera fiender. Varför de gör de på sidorna av lådan har jag dock aldrig fattat, men jag har sett det många gånger 🐱

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
VeraVS
4/4/17, 11:39 AM
#7

Tack för alla svar! Nu känner jag mig lugnare. Har själv begränsad erfarenhet eftersom det här är min första katt så det finns en hel del att lära sig :)

/Vera

Honestyisdead
4/4/17, 2:20 PM
#8

Min hane krafsar aldrig i Kattsand en utan endast på väggarna. Mindre kul mitt i nätterna eftersom han kan hålla på 5 minuter och det låter väldigt mycket.

Carmarino
4/4/17, 4:57 PM
#9

Har också haft rätt många katter som krafsar på väggar och annat istället för i lådan. En av mina nuvarande katter krafsar också väldigt gärna på trasmattan jag har stående under och framför lådan, för att fånga upp sanden. Mattan skrynklas naturligtvis ihop i en hög framför lådan då, och sanden far åt alla håll och kanter istället för att ligga snyggt och prydligt på mattan. 🙂

Min egen teori om varför de krafsar på väggarna, och inte i sanden, är att innekatter många gånger är så trygga att de känner att de inte behöver dölja avföringen. Det finns ju inga fiender där som kan hitta dem, och reviret är ju redan inmutat. Dock sitter instinkten att krafsa djupt nedärvt i dem, så något vill de krafsa på. Om det sedan stämmer vet jag förstås inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[chimpy]
4/4/17, 11:09 PM
#10

#9 Vet inte om det stämmer heller men låter logiskt.

Min katt krafsar aldrig över nr 2 inne, han bara krafsar på lådväggen eller utanför lådan, medans ute så gräver han ner och täcker det så prydligt och noga så även när han gör nr 1.

Ute finns mer "hot" är många katter här som går ute och säkert någon eller några som har markerat detta som deras revir och min katt vill inte utmana ödet. Men det är bara en gissning.

Detta är min första katt, så jag är inte så erfaren med katter, hehe.

Björksätter
4/5/17, 4:13 PM
#11

En av mina tidigare katter krafsade över mat som hon inte tyckte var så god. Hon gjorde det inte med sina favoritsmaker.

ApanAnn
4/6/17, 8:01 PM
#12

Det är aldrig så mycket krafs som när någon råkat missa och bajsat på kanten eller utanför. Svårt att gräva över då, he he. (har inte hänt så ofta dock) En av mina katter verkar ha lite taskig rumsuppfattning och förstår inte riktigt hur han ska gräva för att bajset ska bli täckt. Ibland blir det bra, ibland krafsar han utanför och lyckas bara halvt täcka prylarna… Ändå ska det krafsas lääänge, för det är ju nåt som luktar och behöver döljas.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: