Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3267 ggr
Kissen_sandfjärden
4/2/17, 11:07 AM

Astma-kattsand

Var hos veterinären och fick konstaterat att Kissen har en infektion i nedre delen av lungorna (aka astma sa veterinären, har hostat en hel del). Han fick kortison utskrivet som vi fick sluta med pga biverkningar och använder nu inhalator. Vi har sökt på nätet vart denna astma kan ha kommit ifrån då den uppstod ur ingenting. Efter lite undersökande (även i hemmet) har vi kommut på att den uppstod efter att vi bytte från pee wee till compact. Pee wee är ju pellets (skitbra!) men Kissen tyckte inte om den sanden varvid vi bytte. Någon annan som känner igen detta? Förslag på icke dammande sand?

Annons:
ApanAnn
4/2/17, 12:29 PM
#1

Kristallsand? Alternativt nån av de mer finkorniga vegetabiliska sorterna. Odour lock tycker jag var rätt ok ur dammsynpunkt men det är rätt dyrt, plus att all lersand dammar mer eller mindre.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Niseeu
4/2/17, 1:14 PM
#2

Min katt har astma och jag kör med ever clean Unscented extra strong clumping den fungerar jätte bra till honom den rekommenderar jag starkt och kom ihåg att det inte bara handlar om att den ska damma lite det är minst lika viktigt att sanden är oparfymerad.

Eveo
4/4/17, 1:50 AM
#3

Soft Cat Natural and Light, finns på zoo.se. Annars är peewee/träpellets det bästa för en astmakatt. Min Copernicus är kortisonfri sedan vi övergick till träpellets :)

No time to waste, only time to treasure.

Dimocarpus
4/4/17, 4:59 AM
#4

Cat's best öko, ekonomiskt och biologiskt nedbrytbart. Ej dammar såklart. Vi använder båda peewee och Cat's best öko här hemma.  De föredrar Cat's best öko då det är mjukare och peewee blir mjukare när det väl har blivit spån.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Katthemsmatten
4/5/17, 2:48 PM
#5

Jag tror inte på någon koppling mellan dammande sand och astma. Om så vore fallet skulle astma vara enormt vanligt hos katter. Under de 8 år jag varit volontär på ett av landets största katthem har jag träffat på 2 st som fått astma. De kom från samma misärhem och det var mer sannolikt att det var all den ammoniak de inandats innan de räddades som var orsaken. (Urin bildar ammoniak.)

Kristallsand är inte något som jag skulle rekommendera även om den är dammfri. Den är väldigt vass och det blir som att gå barfota på singel om man jämför med människa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Niseeu
4/5/17, 5:24 PM
#6

#5 När jag fick hem en fel leverans med Kattsand som hade parfym i sig en gång så provade jag den det blev inget vidare min katts astma förvärrades ganska rejält så jag bytte tillbaka omgående efter det. Min nuvarande veterinär är noga med att berätta för ägare med katter med astma att Kattsand som dammar och är parfymerad inte är bra och förvärrar oftast tillståndet. Det är självkart skillnad med en katt som har astma och en katt som inte har det när det gäller Kattsand.

Annons:
Eveo
4/5/17, 11:19 PM
#7

Man kommer inte ifrån att betonitsand dammar. Finns katter som får damm/stenlunga av just betonitsand. Nu tror jag inte att just kattsanden orsakar astma, men den förvärrar den.

No time to waste, only time to treasure.

Katthemsmatten
4/6/17, 3:30 PM
#8

#6 Det jag menar är att jag inte tror att det finns någon koppling mellan kattsanden och uppkomsten av astma. Att damm och parfym inte är bra gäller såväl människor som djur med astma.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Niseeu
4/6/17, 3:39 PM
#9

#8 Det tror inte jag heller och jag håller med i allt annat du skrev.

Upp till toppen
Annons: