Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 767 ggr
vendelay
3/18/17, 4:05 PM

Bra foder för njurarna?

Jag har läst en sån här tråd nyligen men jag kan inte hitta den, sorry!

Vad i veterinärfoder för dåliga njurar är det som skiljer sig från "vanligt" foder? Kan en katt med nedsatt njurfunktion (eller andra problem med njurarna?) leva på t.ex. Mjau blötmat?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
burmamys
3/18/17, 4:12 PM
#1

En njursjuk katt behöver en fosfatreducerad kost, som även innehåller mindre protein, men av hög kvalitet. Och så behöver den äta blötmat, så den får i sig tillräckligt med vatten.

Stallmima
3/18/17, 8:44 PM
#2

Det finns speciellt njurfoder att köpa hos veterinären, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det finns för märken

Uppkatten
3/19/17, 7:30 AM
#3

#0 Är det njursvikt du undrar kring? Blir lite undrande eftersom du även lägger till "andra problem med njurarna". När det gäller kronisk njursvikt så bör man låta kattens veterinär avgöra vad katten ska äta, utifrån prover mm. Min ena katt har t ex begynnande njursvikt, men man har bedömt att hon ska äta vanlig blötmat i dagsläget, och följas upp 1 ggr/år. Veterinären menade att njurfoder visserligen skonar njurarna, men inte är optimalt för resten av katten, så i dagsläget gör man den här bedömningen av vad/hur hon ska äta. Andra veterinärer menar att man ska sätta in njurfoder så tidigt som möjligt för att skona njurarna. Olika veterinärer resonerar således olika. Min katt är i ett tidigt skede av sin njursjukdom, ofta upptäcks inte njursjukdom förrän katten är i ett betydligt sämre skick (och då är specialkost naturligtvis nödvändig). Gäller din fråga däremot stenbildning så blir svaret förstås ett annat. Kan också nämnas att just njursvikt kan utvecklas väldigt olika hos olika katt-individer, därför är det viktigt med en individuell bedömning över tid för varje enskild katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
3/19/17, 8:33 AM
#4

Min fråga gäller enbart vad som skiljer sig i fodren, mina katter är friska 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: