Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1539 ggr
Leeloo & Bijoux
2017-03-15 10:54

Kattvätt - Dusch

Läser ibland lite var stans om att, nu har ? duschat.

Min undran är vad skall man göra. Sköter inte kisarna det själva? Vill veta? 

Två nya 15veckor. Leeloo & Bijoux. ½ långhåriga.

Annons:
Honestyisdead
2017-03-15 11:05
#1

Ställer man ut så badar man katterna inför utställning.  Och en del raser päls kräver regelbundna bad. Tex perser. Även andra långhåriga katter. Det hjälper till att hindra tovor. Och vissa katter är inte så bra på att tvätta sig själv, speciellt långhåriga. 

En del badar när katterna fäller för att snabbare få bort lös päls.

Så ett tips är att vänja katterna vid bad. Man vet aldrig när det behövs. Räcker med diarré.

kattöga
2017-03-15 11:05
#2

Jag har aldrig någonsin duschat/badat mina katter. De katter jag har haft har dock alla varit och är korthåriga. 

Jag anser att man inte behöver duscha dem om de inte blivit smutsiga pga nåt särskilt (badat i lera eller nåt t ex). De som har sina katter på utställningar behöver kanske duscha/bada dem däremot.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annielle
2017-03-15 11:24
#3

Har aldrig behövt bada katten jag växte upp med heller, han blev 19 och var utekatt som slickade sig ordentligt och höll sig ren ändå.

Torkade bara tassarna på honom med en fuktig handduk när det var blött och geggigt ute så att det inte blev en massa skit inomhus.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tyst
2017-03-15 11:25
#4

Jag brukar bada min katt 1-2 gånger/år. Dels för att hjälpa honom fälla, dels för att jag vill kunna göra det utan problem om jag av någon anledning måste i framtiden, och sen är det en bonus att han luktar supergott.

Nu när han är äldre och har lite problem med lederna i bakbenen vill jag dock inte utsätta honom för kylan som blir när han måste torka. Hittade ett slags skum som funkar nästan som ett torrschampoo. Man gnuggar in skummet i pälsen på katten, tar sedan en blöt trasa och torkar av. Borsta en liten stund så är det klart sedan. Då slipper katten bli genomblöt och slipper även obehaget från hela dusch proceduren.

Honestyisdead
2017-03-15 11:28
#5

#4 Själv måste jag föna mina katter. Annars torkar dom aldrig.

Har perser och exotic.

Tyst
2017-03-15 14:12
#6

#5 Jo jag kan tänka mig det, min är korthårig och det tar flera timmar av gnuggande/borstande/torkande att få honom torr 😃

Jag har ångrat lite att jag inte lärt honom att fönen kan vara mysig tidigare. Han ogillar blås på pälsen och det där brummandet. Kort fråga som är lite OT, men hur vänjer man katter på bästa sätt vid att bli fönade, tycker du? 
Kommer förmodligen vilja vänja nästa katt vid fön.

Annons:
Honestyisdead
2017-03-15 14:28
#7

Mina blev ju vara redan hos uppfödarna sedan underhöll jag bara det.

[nevamisse]
2017-03-15 21:24
#8

Duschar våra katter emellanåt, vande dom vid det från början så det går enkelt. 

Känner efter att vattnet är lagom. Sätter katten på en liten pall i duschen, spolar igenom pälsen, masserar in kattschampo, sköljer ur noga. Därefter antingen mer schampo annars avslutar jag med lite balsam. Sköljer ur noga och länge.

Leeloo & Bijoux
2017-03-16 11:08
#9

Vi tackar för alla tips. Skall bli roligt att pröva. Antagligen flyr de. Men kan även bli som med dammsugaren med den lilla runda borsten. De får inte nog.

Cert
2017-03-19 10:57
#10

… Kattunge + toarengöring = katten fick badas. inga problem. Måste man så måste man. det handlar om att inte ge alternativ. Att vara lugn och fast i sitt hanterande.

Rexkatten måste jag bada med jämna mellanrum.. det har tydlige något att göra med att de saknar täckhåren som inte fångar upp fettet.

[Devya]
2017-03-19 13:54
#11

Jag har ibland behövt bada mina katter. Min ena kisse var för dålig på att tvätta sig själv och den andra kunde någon enstaka gång få lös mage och då hamnade bajset på tassarna. Då var jag ju tvungen att tvätta honom.

Just nu har jag en devon rex och ibland har hon råkat få i sig något som gjort att hon har fått riktigt lös mage… Inte roligt att bli väckt av att kissen smyger in under täcket om man känner något blött mot ens bara hud och inser att det är bajs..Vi fick henne då hon var 4 år och hon tycker inte om vatten, tyvärr. Jag tog henne in i badrummet och lyfte upp hene på bänken, bredvid handfatet och tog och blötte ner hela henne, lugn och stilla samtidigt som jag fick pussa hennes panna så hon skulle hålla sig lugn. Gick riktigt bra fast det kom vatten precis överallt på golvet men det brydde jag mig inte om.

Ibland måste man helt enkelt tvätta dem om man inte vill få bajs överallt i lägenheten.. :D Annars så tvättar jag aldrig kissekatter för de brukar kunna sköta det riktigt bra själv. Såklart finns det sen undantag.

Upp till toppen
Annons: