Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 535 ggr
molbojse
2017-03-14 20:01

Foderfråga!

Hej!

Jag frågar lite i förväg nu för att ha ordentligt med kött på benen inför omställningen. LÄS HELA TRÅDEN INNAN NI SVARAR, tack!

Bakgrund: När vi adopterade Plus åt han Sjöbogårdens torrfoder endast. Då var han nio månader. När vi sen tog honom så bytte vi till Gourmet blötmat och Purina ONE torrfoder. Det åt han i nästan ett år. Under den tiden var jag och sambon inneboende tillsammans med en annan katt som åt den maten. Vi provade med att servera först VoK men slutade när jag fick veta att det inte var ett fullfoder. Han åt med god aptit. Sen provade vi MUSH Vaisto och det åt han också med god aptit. Tyvärr var tanten vi bodde hos inte överens med oss vad som var bra mat och inte, och kunde inte riktigt acceptera att vi inte ville servera skitmat utan bra mat. Orkade inte tjafsa med henne varje gång det var matdags så Plus fick helt enkelt fortsätta äta skräp. När vi flyttade i höstas köpte vi MUSH igen och började fasa in. Det gick problemfritt, var en lång infasning på nästan 1½ månad. Han åt under en månad endast MUSH men började sen matvägra. Vi trugade, mutade, lurade, höll fast vid att det var bara MUSH han skulle äta och så höll vi på ett bra tag. Till slut fick vi svälja envisheten och blanda ut med blötmat. Dvs, Gourmet på påse… Sen blev Plus sjuk då han tyckte det var en alldeles utmärkt idé att käka upp en bit garn och behövde akut kräkas hos vet. Efter det rekommenderades vi att servera bara blötmat och då fick han snällt välja maten själv, bara han åt. Alla kattmammors mardröm så väljer han ju självklart Sheba… Nu har vi behövt dras med Sheba på hans MUSH sen i julas. Det innebär att han fått 1½ mushbulle på morgonen, en bulle och en tesked blötmat till lunch och middag och sen bara 1½ bulle till kvällsmat. Då äter han åtminstone.
Jag har provat Mjau på tetra, det ratades fullkomligt. Serverar inte konserv pga ämnen i metallen. Med Mjau på tetra åt han en gång sen aldrig mer, oavsett vilken smak vi köpte. Ingen annan blötmat duger nu, mer än Sheba och Mjau på påse med sås. Gelé går också fetbort.

Dagsläget: Den 3/3 i år adopterade vi Miramis. Han hade ätit Mjaus torrfoder och blötmat i portionspåse. Första dagarna fick han fortsätta äta torrfodret men det tog jag bort när jag märkte att det bara var Plus som åt. Ett par dagar har de ätit endast blötmat fyra gånger om dagen. Jag har fått backa i Plus mat lite och han har fått bara Sheba istället och Miramis får Mjau. Strax innan helgen fick Miramis smaka på MUSH och det åt han med god aptit! Nu får bägge pojkar en bulle var till frukosten och sen en bulle till kvällen.

Mål i framtiden: Att bägge äter endast MUSH. Dessvärre vägrar Plus äta bara MUSH och jag får väl helt enkelt bara acceptera att behöva ge en klick blötmat i hans mat. Det rör sig alltså om två teskedar per dag. Jag kommer testa att köpa Bozita istället för att undvika spannmålet men OM det inte funkar behöver jag ju ha en plan.

Min fråga: Hur kan spannmålet i Mjaun påverka katterna på lång sikt om det gör det? Vad blir hälsoeffekten i så fall? Hur skulle ni resonerat?
De är inte sjuka alls, hyfsade i hull (Miramis ska gå ner ytterligare ett halvt kilo), fantastisk päls, fina i magen och mycket god munhälsa.

Jag har ställt samma fråga i kattgrupper på Facebook men frågar er med, då jag vill ha så många svar som möjligt. Ge gärna vetenskapliga svar och hänvisa till fakta. Jag vill inte ha "jag tror att…" eller "mina katter mår bra på…" för det besvarar inte min fråga och högst irrelevant. Vad gäller sista frågan så är det ett undantag, självklart.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Pia-69
2017-03-14 20:55
#1

Har tyvärr inget direkt svar på din fråga! Men om du googlar på: Utfodring av katt - Grunderna i näringslära för katt Lisa A. Pierson Då kommer du till dokument som laddas ner , där står hur katter påverkas av spannmål, har själv läst det, hittade länken nånstans här på iFokus men minns inte var…. Sedan så finns det ju flera spannmålsfria alternativ på våtmat på zooplus och bitiba som du skulle kunna ge med Mush, har själv tänkt att ge både våtmat och Mush till mina katter och har hittills provat Animonda carny som tyvärr ratades… men som sagt så finns fler spannmålsfria som vi inte provat ännu! 😊😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: