Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 572 ggr
lunaaa
2017-03-14 13:43

busig efter kastrering

Varför kan vissa honkatter upplevas som piggare, gladare och busigare efter kastrering, medan andra blir depprimerade?

Annons:
Honestyisdead
2017-03-14 13:53
#1

Min förändrades ingenting.

kattöga
2017-03-14 14:45
#2

Jag tror att förändringarna, både hos honor och hanar, beror på att hormonbalansen ruckas på och blir annorlunda efter kastrering, jämfört med innan. Hormoner påverkar ju känslor, humör o s v, hos alla djur, inkl människor.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

jollycox
2017-03-14 14:59
#3

Hur snart efter kastreringen menar du?

Våra två honor hade tokrejs i 6 timmar samma dag som kastreringen. Troligtvis var dom höga på morfin (dom hade fått det).
Men sen blev dom lugna och när det var läkt och efter det så är dom som innan.
Beror kanske också på ålder när dom kastreras, om det är en kattunge eller hona på några år.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

lunaaa
2017-03-14 15:04
#4

Min katt kastrerades den 6 mars, alltså förra måndagen. Hon var seg i två dagar sen blev hon jättegosig och busig. När hon var fertil var hon absolut inte kelig men nu hoppar hon och lägger sig på magen, vill mysa i sängen. Alltså det har skett en riktig personlighetsförändring. Förr var hon underviktig och åt dåligt, nu äter hon och pratar mycket. Verkar mycket gladare liksom. :)

molbojse
2017-03-14 17:20
#5

Vår Plus kastrerades 19:e september 2015 och han är fortfarande lika sjövild. Han blev dessutom vildare (!!!) efter sin kastrering.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Karusell
2017-03-14 18:17
#6

Min lilla perserhona hade dålig päls och var väldigt smal innan hon kastrerades. Efteråt blev pälsen finare, hon gick upp i vikt (nu väger hon 2,7kg) men det bästa är att hon har blivit mycket keligare och självsäkrare.

Annons:
lunaaa
2017-03-14 20:06
#7

#6 upplever samma sak med min :)

Upp till toppen
Annons: