Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 837 ggr
Jjhh89
3/5/17, 9:51 AM

Kastrering av kattunge före lev?

Har hittat en uppfödare som enl hemsidan skriver att kattungarna levereras vid 15-16 veckors ålder och då redan kastrerade. Är det inte väldigt tidigt att kastrera en liten unge?

Annons:
MonicaLagerquist
3/5/17, 9:54 AM
#1

Jag har kastrerat en kattunge vid 11 veckors ålder.Fungerade hur bra som helst.

Normalt sett kastrerar jag inte kattungar innan flytt.Men den här tösen hade navelbråck och jag säljer inte katter med navelbråck så därför opererades och kastrerades kattungen så tidigt.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
3/5/17, 9:58 AM
#2

Inte alls utan helt perfekt. Tummen upp för dessa uppfödare! :)

OberonsMatte
3/5/17, 10:03 AM
#3

Att kastrera före försäljning är enda möjligheten för uppfödaren att försäkra sig om att en såld kattunge inte kommer användas i avel. För köparen är det bara en fördel att inte behöva ha ett framtida kastreringsingrepp att tänka på.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
3/5/17, 10:09 AM
#4

Läste i den här tråden att "Numera rekommenderar veterinärförbundet kastrering från 4 månader." (En äldre rekommendation var från 6 mån. ålder.)

Så tummen upp för den uppfödaren du har hittat!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fridaaaa
3/5/17, 10:22 AM
#5

Tycker det är toppen!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jjhh89
3/5/17, 10:27 AM
#6

Tack för era svar :) känner mig lugn nu!

Annons:
Ominous
3/5/17, 11:04 AM
#7

Om alla uppfödare tog så mycket ansvar hade vi inte haft över 100.000 hemlösa katter. 😍

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
3/5/17, 4:57 PM
#8

Fler och fler uppfödare gör på det viset. Bra :)

Silvestris
3/5/17, 11:18 PM
#9

Jag låter kastrera alla mina kattungar innan de flyttar, såvida de inte ska gå i avel såklart. Min veterinär kastrerar från 2 kg, det är den enda gräns han har.

Min erfarenhet är att kattungar återhämta sig mycket snabbare än vuxna katter så jag är fullständigt nöjd med mitt val att kastrera före leverans.

Dimocarpus
3/6/17, 1:44 PM
#10

Samma här, min hona kastrerades innan leverans och precis som Silvertris så fick de kastrera från 2kg och hon var 14 veckor när hon kastrerades.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: