Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 882 ggr
MarieJson79
3/4/17, 4:30 PM

Katter som kissar överallt!

Jag har två huskatter, ca fyra år och kastrerade. De är bröder och har alltid bott tillsammans. I huset har vi två rejäla kattlådor med lock som används av båda två. Trots detta kissar de nästan varje dag någon annanstans än där de ska. Låt mig ge exempel på var de kissat: I tvättstugan har de två ställen på golvet där de ofta kissar I diskhon i tvättstugan På mattorna på toaletterna om och om igen På kläder som ligger på golvet På kläder som ligger på en pall I kassen med pappersinsamling I väskor som står på golvet I väskor som står på diskbänken I väskor som står på köksbordet I korgar med rena kläder I byrålådor som står öppna Jag tvättar allt de kissar på, skurar väskor och golv och sprayar med Antikiss-spray och vi har provat feliway. Vet inte vad vi kan göra mera. Hjälp!?

Annons:
Aleya
3/4/17, 4:37 PM
#1

Bort med locket från lådorna för det kan göra så att det bara stinker urin för en katt som måste sitta i lådan. Och se om kissande slutar då. Vad har ni för sand? Om det är sand som är mycket grov så skulle jag föreslå att ni byter till en sand som är mer sand då katter är i grunden ökendjur och kan få ont av att gå på exempelvis pellets och liknande. Hur rengör du kissfläckarna från golvet? För man ska undvika Ajax samt klorin då dom tenderar att vilja kissa då på samma ställe igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pia-69
3/4/17, 4:38 PM
#2

Har dom gjort såhär hela tiden (i 4 år)? Är de utekatter? Har ni gjort nån stor förändring i deras liv? Matplatser, sovplatser, revir? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MarieJson79
3/4/17, 5:01 PM
#3

Vi har väldigt finkornig sand och eftersom de använder lådorna tror jag sanden är okej för dem. Locken måste tyvärr vara kvar för att hindra hunden från att smaska bajs i tid och otid 😠😉 Klorin vet jag att jag ska undvika men visste inte att det var samma med Ajax. Jag brukar skura med det som finns tillgängligt i skurmedelsväg typ mr muscle och liknande. De har gjort såhär mer eller mindre hela tiden men jag upplever att det är mer nu. När det gäller förändringar har det nog inte hänt så mycket men vi märkte att de protesterade när vi renoverade övervåningen för då sabbade de heltäckningsmattan så vi fick slänga ut den igen…

Herveaux
3/4/17, 5:20 PM
#4

Jag tror inte katter kissar fel i protest eller för att jäklas, jag tror det händer för att markera revir eller för att dom känner sig osäkra på / otrygga i sitt eget revir.
(Är bara en simpel katt-amatör, så ni med mer kunskap får smälla mig på fingrarna här om jag skriver strunt!)

Är dom inne/ute-katter?
Hur ser katternas innemiljö ut annars? Har dom gott om höga ligg- och utkiksplatser?
Hur mycket leker ni med och aktiverar katterna?
Har katterna hundfria zoner att dra sig undan till?
Vart står kattlådorna idag?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
3/4/17, 6:26 PM
#5

#3 använd grönsåpa istället när du städar. Och sätt ättika blandat med citron på kissfläckarna så att katterna inte blir triggade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Carmarino
3/4/17, 6:35 PM
#6

#4 Såg ett program med Jackson Galaxy i morse, och det programmet handlade också om en katt som kissade överallt hemma. Han kom fram till exakt samma sak som du; och i det här fallet var katten otrygg i sitt eget revir. Så du är inte så mycket amatör som du tror. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Herveaux
3/4/17, 6:42 PM
#7

#6 Mr. "Cat Daddy" Galaxy har lärt mig det mesta om katters beteende… 😞
…och ni här på forumet förstås! Så amatören får tacka sina duktiga lärare. 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

OberonsMatte
3/4/17, 6:58 PM
#8

1. Det är alltså stängda lådor med svänglucka ni har?

2. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

3. Hur ofta rensar ni lådorna från kissklumpar och avföring?

4. Var står lådorna (och hur stort bor ni)?

Att katterna ÄVEN  använder lådorna betyder inte att de gillar dem. Felkissningsproblem p.g.a. otillräcklig eller otrivsam lådsituation innebär sällan att lådorna ratas helt.

Sajtvärd Katter iFokus

Calcifer
3/4/17, 9:00 PM
#9

Om ni vill hindra hunden från att snaska sand men ändå ta av locket: köp kompostgaller på t:ex biltema och klipp hål i den så katterna kan ta sig igenom men inte hunden!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ApanAnn
3/5/17, 12:22 AM
#10

Går det att ställa fler lådor på de ställen där de ofta kissar? Typ ha lådor i tvättstugan där de brukar kissa. Dax ytdesinfektion är bra för att få bort kisslukt då enzymerna i spriten bryter ner det som luktar, finns på apotek. Är båda kollade hos veterinär så att det inte är nåt sånt som spökar?

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Kajsas matte
3/5/17, 8:48 PM
#11

Kan det vara så att hunden stör dem när de ska gå eller har varit på lådan? De kanske känner sig otrygga eller störs om hunden är i närheten när de skall använda lådan, och det kanske gör att de skaffar andra kisseställen.

Upp till toppen
Annons: