Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 818 ggr
JennyFrida
3/1/17, 1:21 PM

Vilket foder?

Hej behöver hjälp att välja foder. Har fem katter och en är gravid och har den här månaden en budget på 300kr till kattmat. Någon som har ett bra förslag på något torrfoder som passar allihopa? (Brukar inte ha så här dåligt med pengar utan har en fin inkomst annars) Brukar köpa 2 båsar Royal Canin Fit på ÖoB men har funderingar på om den gravida behöver kattunge mat?

Annons:
Fridaaaa
3/1/17, 1:27 PM
#1

300 kr till 5 katter som är bra blir svårt tyvärr.
Vissterligen får de inget med bra innehåll nu.
porta 21 finns men kostar 399 kr för 10 kg

Men du bör inte byta rakt av, utan alltid fasa in nytt foder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
3/1/17, 2:15 PM
#2

När man tar sig an djur har man en skyldighet enligt djurskyddslagen att se till deras behov av bl a vård, skötsel o mat. Är det knapert får man prioritera.

Som #1 skriver skall foderbyte ske via in o utfasning. Är det innekatter som bara får torrfoder eller går dom även ut o fångar egen mat?

Dräktiga o digivande honor har andra behov än vanliga katterna. Hör efter för foderförslag i närmaste zooaffär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JennyFrida
3/1/17, 2:20 PM
#3

Har cirka 2kg kvar av maten. Men det jag funderar mest på - Behöver den gravida katten kattunge mat? Hon har snart gått halva tiden. Eller kan jag köpa det jag brukar eller kanske Mjau torrfoder? Annars såg jag att Iams är ganska billigt på Granngården. Om jag får fram mer pengar vilket är mest prisvärt Iams kitten eller Bozita kitten? Eller är dom i klass med Mjau torrfoder? Är så förvirrad….

Tyst
3/1/17, 2:21 PM
#4

Jag hade nog försökt göra annan mat till katterna, typ matat med kyckling, äggula och vad man nu kan mata katter med som kan vara billigt men ändå nyttigt för katter från "människo mat".

Den gravida hade jag inte vågat mixtra så mycket med maten med, det är väl superviktigt att de får i sig rätt mängder av allt, där hade jag lagt nästan alla mina pengar på ett bra foder för gravida katter.

Sedan hade jag personligen inte köpt något till mig själv denna månad, levt på gröt och vatten typ - för att katterna skulle ha mat. Även frågat vänner/bekanta/familj om jag kunde låna några hundringar denna månad.

JennyFrida
3/1/17, 2:28 PM
#5

#2 Katterna är innekatter och jag försöker göra det bästa av situationen. Fullvärdig mat år dom prioriteras då dom är mitt allt. Men fick bilskatten den här månaden dom gjorde att jag fick det fattigt.

Fridaaaa
3/1/17, 2:33 PM
#6

#5 Mjaus torrfoder tex är inte fullvärdig mat.
Royal är visserligen inte bra mat den heller.
Men bilskatten måste du vetat om innan och kunnat planera? Skillnad om det är något helt oplanerat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JennyFrida
3/1/17, 2:34 PM
#7

Hade tänkt köpa 10kg Royal Canin Mother and Babycat åt dom nu men den säcken kostar nästan 800kr på Arken Zoo….

Fridaaaa
3/1/17, 2:37 PM
#8

#7 Om du kan sen - rekommenderar jag att fasa in bra torrfoder tex applaws, orijen, canagan och såna foder. Royal = skit

Elelr ge bara blötmat: Mjau, bozita, carny, smilla tex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tyst
3/1/17, 2:40 PM
#9

Du kan inte pausa några av dina fakturor? Ibland kan man få göra det, då får man betala dubbelt nästa månad.
Vänner, bekanta, familj?
Köp inget åt dig själv denna månad.
Panta tomburkar?
Gå ut och tigg på gatorna?

Den produkt du tänkt köpa finns på andra ställen mycket billigare. Kolla på Prisjakt.
Då skulle du bara behöva samla ihop 300kr till för en sådan säck. Det borde funka.

Pia-69
3/1/17, 2:42 PM
#10

RC Mother & Babycat finns billigare på Bitiba! Kolla länken!

http://www.bitiba.se/esearch.htm#q=Royal%20Canin%20Mother%20and%20Babycat


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Catlover7
3/1/17, 11:13 PM
#11

Var bor du någonstans? Jag har en säck torrfoder för kattungar som min katt tyvärr inte kan äta pga foderallergi om du vill ha den :)

JennyFrida
3/2/17, 2:15 PM
#12

Tack för erbjudandet Catlover7 men fick en 4 kilos påse Eukanuba kitten av min brors underbara flickvän, hon hade visst beställt 2 och jag får ge tillbaka nästa månad :-) Problemet äntligen löst - gud vad skönt :-)

[nevamisse]
3/4/17, 11:15 AM
#13

#12 Skönt att det löst sig. Jag brukar alltid ha många kilo kattmat hemma, så skulle man få en oförutsedd utgift så finns det alltid mat och sand hemma.

Annons:
Catlover7
3/4/17, 1:02 PM
#14

Skönt att det löste sig. Lycka till med allt!

Upp till toppen
Annons: