Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1455 ggr
Esmelida
2017-02-28 21:09

Lämna katt över natt?

Hej! Har en innekatt på 18 v och har hamnat i en krusig situation nu i helgen. Jag behöver vara borta fredageftermiddag-lördag och undrar vad ni anser om att lämna katten dessa timmar? Självklart då med extra vatten och mat och tömd låda. Hittills har hon varit hemma runt 8 timmar som max (ett fåtal gånger då jag annars jobbar hemifrån och alltid är hemma). Har kunnat lämna tidigare katter över 1 natt utan några som helst problem men min undran nu är om hon är för liten? 

Mvh

Annons:
laiinadp
2017-02-28 21:20
#1

NEJ!

Oavsett hur mycket mat och vatten det finns så spelar det ingen roll. Djuren äter antingen upp allt på en och samma gång, eller äter inte alls (tänk själv att äta en tallrik köttgryta som stått framme och gottat till sig. 

Hon är definitivt för liten för att lämnas ensam också. Skaffa någon som kan se till katten eller ta med henne. Lämna för guds skull inte katten ensam.

Hjärta

[[pimey]]
2017-02-28 22:19
#2

Aldrig i livet!!! Inte ok!!

vendelay
2017-02-28 22:53
#3

Om det hade varit en vuxen och trygg katt hade jag tyckt att det är okej att lämna över en natt men som de andra säger är hon alldeles för liten. Hoppas du hittar någon som kan titta till henne eller sova över i ditt hem.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2017-03-01 08:04
#4

Mitt svar är nej, du bör absolut inte lämna kissen ensam. Hon är för liten så du måste försöka hitta en annan lösning. Hoppas att det ordnar sig och om inte bör du nog prioritera kissen framför något annat eftersom du har ansvar över henne. Det är nu min personliga åsikt. :) Hoppas att du gör det som är bäst för kissekatten.

Bill&Bull
2017-03-01 09:09
#5

Vart bor du?

||My Love For Animals Is Immortal||

Tyst
2017-03-01 09:57
#6

Jag skulle säga att det beror på VARFÖR du måste lämna katten ensam en natt. Har gjort det vid ett tillfälle när gammelmormor plötsligt gick bort, dock skyndade jag mig hem, offrade min egen sömn för att kunna vara tillbaka hemma klockan 5.30 på morgonen. Åkte iväg vid 11 på kvällen dagen innan.
Då blev jag dock överrumplad, och hade ingen just då som jag kunde ringa så de kunde titta till katten (alla bekanta borta på resor, släkten åkte såklart till dödsbot)

Har man som du en förvarning, så tycker jag dock att man skall försöka hitta någon som kan vara hos katten/katten kan vara hos.  Alternativt avstå från det som gör att du måste vara borta tills du hittar någon som kan ta hand om katten. Katten kan ju vara ensam utan att dö, men jag tycker inte det är snällt mot katten och som kattägare har man ett ansvar att den inte lämnas ensam på det sättet om man kan hjälpa det.

Annons:
Pia-69
2017-03-01 11:58
#7

Det finns ju kattpensionat om du inte kan lösa det på annat sätt!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Sweelin
2017-03-01 16:17
#8

Du har fått bra svar redan, håller med om att inte lämna katten ensam

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[nevamisse]
2017-03-01 17:15
#9

Jag tycker också att katten är alldeles för liten för att lämnas så länge.

Katthemsmatten
2017-03-02 16:31
#10

Kan bara hålla med övriga. En 18 veckor gammal kattunge mår inte bra av att vara ensam. Ffa inte så länge. Med bara en liten överdrift är det som att lämna ett sovande barn ensamt över natten med nappflaskan bredvid sängen, utifall ……….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Esmelida
2017-03-06 18:49
#11

Tackar för era svar, skrev inlägget i väntan på svar från släktingar och vänner som skulle kunna komma mest för att höra åsikter utöver vad jag själv tagit reda på över nätet. Hon var inte ensam 1 minut så det löste sig. När på ett ungefär börjar de bli mogna att klara en natt? Som sagt så har min familj kunnat åka iväg över en natt utan några problem, likaså vänner med katt så därav min undran.

Bästakompis
2017-03-07 10:29
#12

Det beror nog på hur beroende just den katten är av människor. Enligt lag ska katter ha tillsyn två gånger per dygn. Även vuxna alltså. "Över natt" kan ju betyda allt från att man är borta enbart över natten 8-10 timmar till att man är borta två hela dagar plus natten emellan. Bara så vi är överens vad vi pratar om. Många kattägare tummar på sitt ansvar och åker iväg utan kattvakt. Olika grader i helvetet om man säger så. Det är klart att man ska ta hand om sina djur, men det är väl inte många katter som bryr sig ifall människorna är hemma just på natten eller inte - då ligger de och sover. Själv kan jag sträcka mig till att någon gång (några gånger om året) lämna mina 2 vuxna katter från 15 på eftermiddagen till 10 på förmiddagen, när jag jobbar långpass och inte någon är hemma. Då lägger jag en måltid i en matskål med timer. Annars ser jag alltid till att skaffa kattvakt. Är jag borta mer än ca 3 dagar så känner jag att tillsyn 2 ggr per dygn inte räcker, då vill jag ha min kattvakt boende hos dem, en tjej som känner mina katter väl.

Bästakompis
2017-03-07 10:33
#13

Ovanstående svar gällde alltså vuxna katter , bara så vi undviker missförstånd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: