Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1546 ggr
jollycox
2017-02-26 21:27

Katt på diskbänken

Vi har två 8 månaders katter som tidigare inte varit på diskbänken mer än någon enstaka gång. Men för några veckor sedan så bara över en natt så börjar den ena hoppa upp dit ofta, flera gånger per dag. Och hon har inte hittat något att äta. Vi fattar inte var det kom ifrån. Och såklart har den andra också börjar hoppa upp.
När vi ser någon där så säger vi åt med bestämd röst och går dit för att lyfta ner men katten hoppar oftast ner själv när vi är påväg.
Vi hade en katt tidigare som verkligen var hopplös på att vara på diskbänken. Han hoppade upp när vi var där tillomed. Efter 5 år slutade vi försöka få han att inte vara där.
Vi tyckte att det var så skönt med dessa två att dom inte var där och så börjar dom med det..

Tja,, tips? hur har ni gjort?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Erik97an
2017-02-26 21:49
#1

Har samma problem! min första katt har aldrig hoppat upp dit för hon vet att det är mitt! men min nya kattunge hoppar upp på akvarium, hyllor, köksbänken och diverse platser

som jag förstått det så är de uttråkade

testa att släppa ut de om du kan lite oftare, är det innekatter så skulle jag nog gett rådet först att skaffa en sprejflaska med vatten i och spruta det på dom när du ser de där uppe.. tillslut blir de fräcka nog att de hör dig komma så springer de för livet. men tillslut bör de sluta hoppa upp där efter att du halvt dränkt ner de med massa vatten sprut hehe! 

fungerar inte det så vet jag inte hur du ska göra… skaffa ett klätterträd :) så de klättrar på det istället :)

katter gillar att vara högt uppe, köksbänken är ett perfekt ställe för det.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Tarotstollan
2017-02-26 21:50
#2

Jag har alltid haft kokande vatten på spisen med mycket bubbel och ånga. Sen har jag hållit katten väldigt nära och hårt och visat ångan, de har känt värmen och ångan och det har hjälpt i alla fall med de 6 katter jag haft hittills.
Detta gjorde jag så fort jag fick hem dem som kattungar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Erik97an
2017-02-26 21:52
#3

#2 testade det med fast inte med ånga utan med min fläkt och de verkade iaf inte fungera med min katt haha han hoppa upp ändå! 

men min katt hoppar nog inte upp där mer, inte vad jag vet, men däremot är akvariumen roliga att hoppa upp på och dricka ur istället för vattenskålen :P

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Carrosh
2017-02-26 21:56
#4

#1 Vattenflaskan är tyvärr inte någon superbra metod, för det enda den gör är att göra katten rädd för vatten, vilket blir besvärligt om man behöver bada kissen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Pia-69
2017-02-26 21:59
#5

Skaffa klösträd, gärna takhögt och ställ i köket eller så nära köket som möjligt, när katterna hoppar upp på bänken, lyft bort dom vänligt men bestämt och sätt dom på klösträdet istället! 🐱🙂Men katter är ögontjänare så dom kommer säkert vara på köksbänken när ni inte är hemma eller ser… 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tarotstollan
2017-02-26 22:02
#6

#3. Har också haft akvarium och till slut brast glaset under katterna vid olika tillfällen och de fick bada. Tur att strömmen gick när lamprampen brakade ner i vattnet….😮
Jag har inget akvarium numera och jag kommer inte att skaffa något nytt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
ApanAnn
2017-02-26 22:14
#7

Ge dem ett tillåtet ställe i köket (pall, klösträd, etc) och belöna när de hoppar upp där. Uppmärksamheten att bli nedlyft/bortjagad kan förstärka beteendet.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Fifill
2017-02-26 22:16
#8

Min ena katt är också hopplös på att hoppa upp på köksbänkarna, samt fläkten och köksskåpen, men i mitt fall så har jag gett upp med att "skälla" på henne, för hon gör det bara för att få uppmärksamhet, bra eller dålig bryr hon sig inte om. 😕 Ifall jag inte orkar ignorera henne(hon skriker samtidigt) så går jag bara dit, muttrar irriterat och lyfter ned henne, samt frågar vad hon egentligen vill. Tillsägningar rinner av henne som om hon vore gjord utav teflon, rackarungen.

Så min fråga är varför hoppar dina katter upp dit? Är det intressant däruppe eller vill de ha uppmärksamhet? Vill de ha mat eller busa?

Jag och mina djur : )
2017-02-26 22:23
#9

Så gör min katt också. Hon gör det oftast när det finns mat där och hon hinner äta mycket innan vi märker att hon är där : / Jag vet inte vad man ska göra, men jag blir galen på det! Vi har klösträd och sånt, och hon är en ute/inne katt så hon är ute mesta delen av dagen. Det enda vi gör är att skälla på henne, men det hjälper inte : /

ivanhoe81
2017-02-26 23:52
#10

Så gör 2 st av mina med speciellt då jag är där, ibland hittar jag 2st högst uppe på överskåpen (har 3 st) de som gärna är på överskåpen är mina 2 hanar och de som hoppar upp på diskbänken är min hona och den äldsta hanen men jag orkar inte bry mig

Erik97an
2017-02-27 00:56
#11

#4 varför ska du bada katten för?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Carrosh
2017-02-27 10:56
#12

#11 Det är inte alla katter som behöver, men har du en långhårig katt så behöver den hjälp för att det är svårt att komma åt överallt och bli ren. Här kan du läsa mer: http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/palsen-avgor-om-katten-ska-badas/

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kattöga
2017-02-27 11:03
#13

Vattenflaskan är inte så bra heller eftersom det kan skapa "rädsla"/skada tilliten  hos katten istället, han eller hon vet ju inte om han kan lita på matte/husse…. "dom skrämmer ju mig med att spruta vatten på mig ibland".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
molbojse
2017-02-27 11:51
#14

Bada katt är ett måste när man ställer ut också :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

jollycox
2017-02-27 12:34
#15

Kommer aldrig använda vatten som bestraffning. Dom är intresserade av vatten och går bra att bada. Dom är långhåriga och vi vill kunna bada dom om dom får kiss/bajs/kräks/nåt annat i pälsen och inför utställning.

Vi har två klösträd (ena är takhögt) som dom klättrar mycket i.
Vårat kök är u-format. Ca 1,2 x 2,5 meter gåyta och så bänkar, skåp, skafferi och kyl som ett u runt. Så något klösträd rymmer vi inte där men det takhöga står typ precis utanför.

#8 Alltså jag vet inte varför dom hoppar upp. Dom går bara och nosar på grejerna. Förra katten gick och åt alla små smulor så det var väl varför han hoppade upp. Att dom vill ha mat tror jag inte för dom hoppar upp även när dom nyss har ätit.
Dom är inte heller intresserade när vi är där och lagar mat, förutom när vi håller på med deras mat men dom hoppar inte upp då.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

kattöga
2017-02-27 12:43
#16

Men om man ska bada en katt ibland, då bör man inte spraya vatten som straff också! Eftersom man då lär katten att vatten är obehagligt och faktistk ett straff (som läskiga/farliga/opålitliga människor orsakar.)

Ska man bada en katt vill man ju helst att den ska tycka om det/att få vatten över sig också…..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Fifill
2017-02-27 13:03
#17

De vill kanske bara hålla koll på hela sitt revir då? Spana in alla lukter och undersöka ett tag? Finns det något där som är farligt för dem?

Fifill
2017-02-27 13:13
#18

Jag tror det beror lite på hur man använder vattnet också. Ibland använder jag det mot min busunge, när hon gör något hon verkligen inte får göra(tugga på plastpåsar, biblioteksböcker etc.), men oftast räcker det med att jag ruskar om sprayflaskan och säger till barskt. Samtidigt använder jag samma sprayflaska när jag borstar dem för att slippa statisk elektricitet i pälsen, och då har de inga problem med den, de skiljer lätt på situationerna.

Första gången behöver man såklart använda vattnet för att demonstrera obehaget , sen kan man hota med det och spruta bara om det inte fungerar, men sluta alltid så fort de reagerar rätt, och beröm när de gjort rätt/slutat med den oönskade aktiviteten. Visa tydligt att det är beteendet som ogillas och att man faktiskt inte är arg på dem. Det har fungerat med mina busfrön åtminstone.

Men det beror ju mycket på individen också, jag skulle aldrig spruta vatten på min andra kissemiss, hon är en känslig själ som vill göra rätt(är du verkligen en katt, katt?) och skulle ta väldigt illa vid sig om jag sa åt för hårt.

Tyst
2017-02-27 13:55
#19

Måste bara säga att grejen med att spruta vatten på katten är konstig. Att göra katten rädd för föremålet vattenspruta hjälper ju lixom inte problemet? Då måste man ju ha den med sig hela tiden när man vill att katterna slutar upp med något. Det är ungefär som att säga att man skall kasta grus på hunden när den försöker äta godispapper (leder till att hunden tänker att fan nu kastade människan grus igen. förstår inte varför den är så jobbig), istället för att lära hunden vad som är okej att äta/vad ett nej betyder. Det logiska vore att man jobbar med katten och uppfostran hos katten, lär katten att kommunicera, komma när man ropar, sitt, ligg, stanna, nej, hoppa upp, hoppa ner på saker. 

Att koka vatten och hålla katten nära det kokande vattnet och ångorna för att katten skall tycka det är obehagligt verkar ännu konstigare och dessutom farligt. Om katten får panik, vispar runt som en dåre och kastrullen ramlar… vem vet vad som händer? Brännskadad, i värsta fall död katt är lixom ingen hit. Ingen hänger hunden i kopplet en liten stund för att den skall lära sig att inte dra (leder till att hunden mest tycker du är en obehaglig prick). Man lär hunden med hjälp av kommunikation.

Kommunikation med djur baseras på värden. Du kan lära djur att göra nästan vad som helst på kommando om du lägger ett värde i att samarbeta. Värdet kan vara godis, mat, extra klappar, mysigt kli eller vad som helst så länge djuret tycker att det du erbjuder är mer värt än det den tänker göra från början.
Sitter katten mitt upp och ner på golvet i hallen och har tråkigt, kommer den lätt att komma när du ropar - du kanske har något roligare alternativ än att sitta och ha tråkigt? Visar det sig då när den kommer fram till dig att det var värdefullt att välja att komma till dig, registrerar katten det som något positivt. Gör du detta tillräckligt många gånger blir det ett inlärt beteende och då behövs inte jättestarka belöningar, en klapp och ett glatt "duktig kisse" kan räcka.
När det väl är ett inlärt beteende och du har tränat och förstärkt det tillräckligt mycket kommer katten att komma på inkallning oavsett vad den gör, spelar ingen roll att den fått span på en mus, fågel, vittring på en kycklingbit. Den vet att värdet i att komma på inkallning genererar något bra.

Jag skulle börja med att lära in ett nej med hjälp av samma princip som ovan. Nej är ett bra ord, och för mig betyder Nej kommandot "stanna, sluta, sök kontakt med mig" När kontakten kommer beröm. Skulle min katt till exempel vilja hoppa upp på diskbänken säger jag Nej, vid viss tvekan från katten förstärker jag med ytterligare ett Nej. Så fort katten slutat eller stannat och tagit kontakt kommer berömmen. Eftersom jag värderar kommandot Nej extra mycket brukar jag belöna rätt generöst.

När detta är gjort är det bara att vara extremt konsekvent med att säga Nej varje gång katten är på väg upp på diskbänken, och att kommandot lyds och fullföljs, lyder katten inte betyder det att Nej har tappat värde och du bör träna på det lite extra. Men nyckeln här är att vara konsekvent, inom 2-3 månader skulle jag tro att katten kommer ha nytt inlärt beteende "Att vilja upp på diskbänken ger inget, men det ger något att inte hoppa upp dit, det är alltså mer värt att stanna på golvet"

Här är det bra att ha ett kommando om man kommer in i köket och de redan är där uppe på diskbänken, eller om de hoppar upp trots ett Nej. Mitt kommando är "Gå ner", och förstärks med att jag ställer mig vid katten och pekar på golvet. En ytterligare förstärkning är att säga "gå ner" och sedan peka mot golvet och knäppa med fingrarna, förstärkning nummer tre är att säga "gå ner" och vänligt men bestämt putta ner katten från stället jag inte vill att de skall vara. När kattens tassar rör vid golvet är det beröm till tusen som gäller.

Så har jag lärt alla mina och mina vänners katter vad som är/inte är okej. Det kräver dock lite tålamod men ger ett betydligt bättre resultat än blomspruta och tvinga katten till obehag.

Fifill
2017-02-27 14:44
#20

Brukar göra nästan exakt som du, Tyst, borde ha tillagt att för mig är blomsprutan bara den yttersta åtgärden vid vissa speciellt oönskade/farliga beteenden som måste avbrytas omedelbart och bli extra otrevliga att upprepa.

Sen fungerar inte träningen alltid, min busunge vet precis vad hon får och inte får göra, men det fungerar bra för henne, hon får ju uppmärksamheten hon vill ha när hon ställer till hyss. 😈 Uppmärksamhet hon kunnat få på annat sätt, ska tilläggas, men ibland tror jag bara att hon vill att jag kommer till henne istället för tvärtom… Människor kan tränas att komma på inkallning, de med, haha!😃

Annons:
Tyst
2017-02-27 15:06
#21

#20

Skönt att höra, man blir ju nästan mörkrädd när första tipsen på "jag vill inte att min katt hoppar upp på diskbänken hur gör jag" är att spruta vatten på dem eller hålla dem över het ånga. 

Min katt lyder inte heller alltid, men jag kör hellre med att träna katten än att utsätta honom för obehag så fort han gör något jag inte vill att han ska göra. Konsekvent, kommunikation, lärande, och framförallt att man har roligt. Har haft samma tänk då jag tränat hundar, hästar, en liten vild talgoxe som numera kommunicerar ypperligt med mig genom att tala om för mig att den är hungrig, och en elefant (not kidding. jobbade på cirkus för ett par år sedan)

Sweelin
2017-03-02 08:38
#22

Jag gav upp på min stolle tyvärr, så nu ser jag helt enkelt till att det inte finns något intressant på plats och håller honom undan när jag lagar mat.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Maria
2017-03-02 09:11
#23

Jag har två katter och jag har resignerat😃

De hoppar från diskbänk till köksö och har ingen ordning alls och jag har vant mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

micki78
2017-03-02 12:14
#24

Det är svårt att  få en katt att inte hoppa upp på vissa ställen, den kanske lär sig att inte göra det när du ser på, men när du inte är hemma går den säkerligen upp dit ändå. Katter gör precis som dom vill. Det bästa är att säkra alla ställen från faror i stället.

Honestyisdead
2017-03-03 12:19
#25

Min ena katt hoppar upp på diskbänken om jag inte är i köket. Så jag löste det genom att ha dörren till köket stängd när jag inte är där inne ;)

jollycox
2017-03-04 12:05
#26

#17 Ja det är ju mycket lukter så kanske är det. Nej inget farligt finns där.

#19 Vi kör nu med det att säga gå ner och när hon hoppat ner så berömmer vi. Men blir det inte lite baklänges, för att få beröm måste hon hoppa ner och då måste hon först hoppa upp? Även om hon inte verkar ha kopplat det så så kan det ju hända att hon gör det.

#25 Ja har man en dörr in till köket så är ju problemet snabbt löst.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

selma4386
2017-03-04 22:02
#27

Jag tror katter vill sitta högt upp!

Annons:
Siggebus
2017-03-05 08:40
#28

Jag har gett upp! Tänkte vara konsekvent för anser att det är ett måste när man vill uppnå något. DET gäller dock hundar…INTE katter ha ha  😂
Jag har ett diskställ som passar precis i den stora vask-hon och han älskar att vara där när jag diskat. Han ser vattnet som rinner från tallrikarna etc ner i vasken och då sticker han ner tassarna och ska fånga vattnet. Det är hans stora fritidsintresse - så fort jag spolar vatten i kranen så rusar han dit för att se om det rinner vatten från diskstället …  kranen skiter han i!😛
Han ligger även och sover däruppe på diskbänken.
Men när jag fixar med mat etc så åker han ner direkt - jag kan dock få slänga ner honom 2-3 ggr innan han "fattar".
Kan tillägga att han har andra höga punkter att sitta på i köket - t ex så har jag ordnat en bit i köksfönstret där han älskar att vara. Har lagt en liten filt mitt på fönsterkarmen och där sitter/ligger han ofta och håller koll ut på gatan etc.

Tyst
2017-03-07 10:46
#29

#26 " Vi kör nu med det att säga gå ner och när hon hoppat ner så berömmer vi. Men blir det inte lite baklänges, för att få beröm måste hon hoppa ner och då måste hon först hoppa upp? Även om hon inte verkar ha kopplat det så så kan det ju hända att hon gör det."

Nej, det tror jag inte. Speciellt inte om ni samtidigt befäster ett nej så snart katten tänker hoppa upp och berömmer rikligt när katten väljer att inte hoppa upp 🙂

Magi-cat
2017-03-08 07:28
#30

Varför skulle kisse inte  få vara på diskbänken? 🙂🐱

Ett bra ställe, högt upp, intressanta lukter m.m. Många tycker det är roligt att leka lite med vattnet också. Det är bra för katten att leka med vatten och ha roligt. 🙂 

Mina är för gamla nu  för att hoppa upp på diskbänken. Allt har sin tid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2017-03-08 08:08
#31

#30 Det är inte hygieniskt och vem vill ha katten gällande vid maten?

Siggebus
2017-03-08 13:26
#32

#31
Nä det kan jag också tycka - speciellt som man vet att han kanske precis sprätt runt i sin låda 😛
Men jag gör som så att innan jag börjar med mat etc på diskbänken så torkar jag av den eftersom jag vet att han med all sannolikhet varit där.
Skulle han försöka hoppa upp när jag står och håller på med mat så säger jag bestämt ifrån och i värsta fall åker han ner igen omedelbums! 😃
Likadant på köksbordet - jag VET att han varit där så jag torkar innan jag äter etc.

jollycox
2017-03-08 17:23
#33

#29 Ja det gör vi ju. Tänkte inte på det. :P

#30 Egentligen har jag inget bra svar annat än att jag inte tycker att dom har något där att göra. Det är en människoplats. Dom får vara överallt annars i huset.
Leker med vatten gör dom i handfatet i badrummet och i duschen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: